• 0

Gezamenlijk een pand/investeringsobject kopen

(aangepast)

Een goede vriend en mijn persoon zijn voornemens om gezamenlijk een pand te kopen. Voor mij om voorlopig in te wonen. Daarnaast kunnen er 2 andere appartementen en een winkelruimte in gerealiseerd worden. 

 

Ik was voornemens om het pand te kopen middels een particuliere hypotheek á €145.000,-- excl. KK.

Middels het eigen vermogen van de goede vriend wilden we de verbouwing financieren, waarbij de bouwkosten nu geraamd zijn op €130.000,-- incl. btw.

De waarde vrij op naam bij realisatie van de 3 appartementen  is gesteld op ca. €350.000 (NAR), exclusief winkelruimte.

 

Nu hebben wij  ons laten informeren door een notaris:

Deze heeft aangegeven beter van meet af aan beide 50% in te leggen, zowel voor de koop, de KK en de verbouwing. Oftwel: mijn persoon financiert 50% van de koop á €72.500, ik betaal mijn eigen KK en voor de rest zou ik een bouwdepot moeten afsluiten. Helaas heb ik geen beschikbaar eigen vermogen... (dus bouwdepot is al lastig). Én we worden dus beide direct eigenaar.

 

Mede vanwege de inbreng van eigen vermogen aan mijn kant zie ik dit (de haalbaarheid) niet zitten.

 

Kan dit niet d.m.v.  dat ik een volledige hypotheek draag, we gezamenlijk wél een tenaamstelling hebben op 't pand (dus 50% eigenaar) en mijn vriend de verbouwingskosten inbrengt? Dat hij bijvoorbeeld met elke euro die hij inbrengt meer eigenaar wordt, en hij mij als 't ware uitkoopt, tot aan de 50%?

 

Inzake de hypotheek met de bank: aangezien we met elke euro die we inbrengen een waardevermeerdering geven aan 't pand, heeft de bank dan nog 100% recht op een executie van het hele pand, mocht ik toch om - een of ander reden - niet in staat te zijn om aan mijn verplichtingen te voldoen?

 

Zie ik verder nog wat over 't hoofd? Is beide mogelijk én slim om te doen?

 

Alvast erg bedankt voor de reacties!

 

aangepast door JosH86
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.