• 0

Vermogen in Holding-BV wel of niet onder Depositogarantiestelsel?

(aangepast)

Beste allemaal,

 

Per augustus zet ik mijn ondernemersactiviteiten die ik 9 jaar als IB-ondernemer heb uitgevoerd, verder in een BV met Holding erboven. Ik stort € 200.000 in die holding, want zo ben ik af van de jaarlijkse vermogensrendementsheffing, alsdus mijn accountant. 

 

Echter, momenteel heb ik die € 200.000 verdeeld over twee verschillende banken: Leaseplanbank en Nationale Nederlanden. Dit om te zorgen dat mijn vermogen onder het Depositogarantiestelsel (DGS) valt. Vanaf augustus staat het vermogen van € 200.000 ineens op mijn enige zakelijke rekening van KNAB. Wat nu als KNAB omvalt? Dan ben ik mijn vermogen volledig kwijt? Of krijg ik slechts € 100.000 terug? Of zit het anders?

 

Mijn vraag is: val ik met deze BV-Holding structuur niet meer onder het DGS? Nooit meer dus? Ook niet als ik straks € 600.000 in mijn holding heb staan? Dat lijkt me zo vreemd, want dan zou dat een heel groot nadeel/risico zijn voor alle ondernemers met vermogen in hun Holding-BV, terwijl je er nooit wat over hoort of leest.

 

Ik kijk uit naar jullie kennis en reactie!

 

Groetjes,

Paul

aangepast door Paulads
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
15 minuten geleden, PaulVenlo zei:

Vanaf augustus staat het vermogen van € 200.000 ineens op mijn enige zakelijke rekening van KNAB. Wat nu als KNAB omvalt? Dan ben ik mijn vermogen volledig kwijt? Of krijg ik slechts € 100.000 terug? Of zit het anders?

DGS is € 100.000,- per bank  dus krijg je max.  € 100.000,- 

 

17 minuten geleden, PaulVenlo zei:

Mijn vraag is: val ik met deze BV-Holding structuur niet meer onder het DGS?

Je valt met je  werkmaatschappij en je holding wel onder het DGS zolang je op twee opeenvolgende balansdagen voldoet aan twee van de drie onderstaande voorwaarden:

  • activa van 4,4 miljoen euro of minder
  • netto omzet van 8,8 miljoen euro of minder
  • gemiddeld aantal werknemers 50 of minder

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Norbert Bakker zei:

DGS is € 100.000,- per bank  dus krijg je max.  € 100.000,- 

  

Je valt met je  werkmaatschappij en je holding wel onder het DGS zolang je op twee opeenvolgende balansdagen voldoet aan twee van de drie onderstaande voorwaarden:

  •  activa van 4,4 miljoen euro of minder
  • netto omzet van 8,8 miljoen euro of minder
  • gemiddeld aantal werknemers 50 of minder

 

Dankjewel voor je reactie, Norbert. Is het ook zakelijk mogelijk om twee rekeningen te hebben zodat je die 200.000 kan verdelen in 2 x 100.000? Om zo risico te vermijden wanneer een bank omvalt. Maw hoe doen eigenaren met een personal holding het die 400.000 in hun holding hebben? Lijkt me dat zij ook risico willen vermijden?

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, PaulVenlo zei:

Is het ook zakelijk mogelijk om twee rekeningen te hebben zodat je die 200.000 kan verdelen in 2 x 100.000? Om zo risico te vermijden wanneer een bank omvalt.

Ja.

 

29 minuten geleden, PaulVenlo zei:

Maw hoe doen eigenaren met een personal holding het die 400.000 in hun holding hebben? Lijkt me dat zij ook risico willen vermijden?

 

De meeste ondernemers die ik ken met geld dat ze niet direct nodig hebben doen er andere dingen mee dan op een bankrekening laten staan. Ze beleggen bij een of meerdere vermogensbeheerders of ze investeren in vastgoed etc. 

 

Maar alle opties kennen een bepaald risico... such is life😎. Van alle gegeven opties zal een fors bedrag op een Nederlandse bankrekening laten staan uiteindelijk de optie zijn met het minste risico.   

 

Bijgaand een overzicht van het aantal bankvergunningen (DSG geldt per vergunnning, niet per merk of label ) 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Tonnetje in de holding en tonnetje in de BV op verschillende rekeningen bij dezelfde bank werkt toch zeker ook? Of idem op de betaalrekening en spaarrekening van de holding? Vraag in het algemeen is waar het risico zit.

 

Bestaat er in dit kader een standaard-constructie om een paar ton zo veilig mogelijk te stallen/uit te lenen tussen holding, werkbv en privé? Vast wel tegen minimale kosten!

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nieuw bericht: die vermoedelijke privéstorting op advies van jouw accountant lijkt mij mogelijk best arbitrair. Waarom zou je nu immers vermogensrendementsheffing betalen over zakelijke gelden?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Highio zei:

Nieuw bericht: die vermoedelijke privéstorting op advies van jouw accountant lijkt mij mogelijk best arbitrair. Waarom zou je nu immers vermogensrendementsheffing betalen over zakelijke gelden?

  

Groet,

 

Highio

 

Omdat ik nu een eenmanszaak heb, en het vermogen op mijn bankrekening tot mij persoonlijk wordt gerekend. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Laten we vervolgreacties afwachten...😉

 

Waarom nu per augustus een holding/werk bv-structuur? Maak je dan opeens na negen jaar ondernemerschap aanzienlijke winst die dit rechtvaardigt?

 

Ik kijk met een schuin oog naar jouw postgeschiedenis en die rechtvaardigt ongetwijfeld een fiscaal advies of enige financiële planning, maar daar is de ingeschakelde accountant hopelijk goed voor.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Highio zei:

Laten we vervolgreacties afwachten...😉

 

Waarom nu per augustus een holding/werk bv-structuur? Maak je dan opeens na negen jaar ondernemerschap aanzienlijke winst die dit rechtvaardigt?

  

Ik kijk met een schuin oog naar jouw postgeschiedenis en die rechtvaardigt ongetwijfeld een fiscaal advies of enige financiële planning, maar daar is de ingeschakelde accountant hopelijk goed voor.

  

Groet,

 

Highio

 

Thanks voor je reactie, Highio. Ik maak al enkele jaren een mooie winst (in mijn eenmanszaak), maar vooral het feit dat ik voorlopig geen plannen heb met het geld dat ik verdien, heeft me doen besluiten naar een BV-Holding-structuur te gaan. Dan kan ik voorlopig de winst oppotten in de Holding, en hoef ik geen VRH te betalen de komende jaren. Daar komt het verlagen van de VPB in een BV en het "afbouwen" van de MKB-winstvrijstelling in de eenmanszaak nog bij, die de overweging voor mij nog overtuigender maakt.

 

Beleggen (aandelen, obligaties, etc.) past niet bij me, ik ben iemand die graag op safe speelt, ook als dat rendementsgewijs niet de slimste keuze is. Ik ga voor zekerheid. Om die reden is besloten (in overleg met accountant) om voor een BV-Holdingstructuur te gaan waarbij ik mijn privévermogen inbreng. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.