• 0

Vraag over IB47-formulier

Beste,

 

Even een vraagje want er is enige onduidelijkheid voor mij. 

 

De belastingdienst stelt over het IB 47 formulier:

 

"Hebt u iemand betaald voor bepaalde werkzaamheden of diensten? Dan moet u de uitbetaalde bedragen misschien aan ons aanleveren. Dat moet als degene die de betalingen krijgt, aan deze 2 voorwaarden voldoet:

Hij is niet bij u in dienstbetrekking.

Hij voert de werkzaamheden of diensten niet uit als ondernemer."

 

Het gaat me even over het begrip ondernemer.  Bedoelen ze hiermee ondernemers voor de btw en inkomstenbelasting, of enkel ondernemers voor de inkomstenbelasting?

 

Met andere woorden: moet je ook IB 47-formulier invullen als degene wel is voorzien van een btw-nummer maar geen ondernemer voor de IB is?

 

Alvast bedankt!

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
16 uur geleden, Lettermachine zei:

Met andere woorden: moet je ook IB 47-formulier invullen als degene wel is voorzien van een btw-nummer maar geen ondernemer voor de IB is?

 

Handleiding Invullen van de kaart Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde (IB 47)

 

2.1 Wanneer gebruikt u de kaart?
Hebt u iemand betaald voor bepaalde werkzaamheden of diensten? Dan moet u de uitbetaalde bedragen misschien aan ons opgeven. Dit moet u in ieder geval doen als de persoon die de betalingen krijgt aan de volgende twee voorwaarden voldoet:
– hij is niet bij u in dienstbetrekking
– hij verricht de werkzaamheden of diensten niet als ondernemer
Hierbij kunt u denken aan:
– betalingen aan freelancers voor schoonmaken, onderhoud, verbouwingen en andere klusjes
– betalingen aan sprekers en auteurs
– betalingen aan deelnemers aan medische proeven

 

Het gaat dus niet om inkomsten uit een dienstbetrekking, inkomsten als winst uit onderneming of uitbetalingen aan personen die voor de loonbelasting hebben gekozen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
4 minuten geleden, Lettermachine zei:

- Je weet dus 100% zeker dat de belastingdienst er enkel ondernemer voor de inkomstenbelasting mee bedoelt? Dan snap ik nog niet waarom ze dat niet even expliceren? Dat is maximaal 1 zin extra in de uitleg? Er werken daar slimme mensen neem ik aan.

 

Op zich staat het in de handleiding tussen neus en lippen door. En verder heet het een IB47-formulier. 😁

 

5 minuten geleden, Lettermachine zei:

- Wat is het verschil (voor het besluit IB-47 verplicht te stellen) voor de monitoring van de belastingdienst of het bij winst uit onderneming of overig werk wordt aangeven door de ob-ondernemer?  Ook als OB-ondernemer moet je in de ib-aangifte aangeven of je wel of niet een onderneming hebt. Dit is een losse vraag .

 

Deze verwarring ontstaat door het stricte gebruik van het woord 'ondernemer' in de context van de inkomstenbelasting, omzetbelasting, handelsregisterwet en dagelijks gebruik. Het kan zijn dat iedereen vindt dat je ondernemer bent (je hebt een btw-nummer, je staat bij de KvK ingeschreven, je treed naar buiten met een bedrijfsnaam, etc), maar dat de Belastingdienst vervolgens toch zegt "U bent geen ondernemer"...voor de inkomstenbelasting. Je kunt dus bij de Belastingdienst zowel géén ondernemer zijn als wél ondernemer zijn, afhankelijk van door welke belastingbril ze kijken.

 

9 minuten geleden, Lettermachine zei:

- Je hebt het over een eenmalige opdracht. Hoe zit het dan met btw-ondernemers die regelmatig opdrachten voor je uitvoeren? 

 

Tja, het gaat eigenlijk over 'incidentele' betalingen. Ik interpreteer dat als iets dat een 'enkele keer' voorkomt. Is dat één keer? Misschien, misschien niet. In ieder geval moet het maar af en toe gebeuren. En niet structureel. En anders moet je snel kijken of er sprake is van een dienstverband (in dat geval hou je loonheffingen in), of anders moet je duidelijk maken dat er geen sprake is van schijnzelfstandigheid door dat vast te leggen in een contract. Let op dat ook hier de boel weer langs elkaar heen kan lopen. Het kan zijn dat iemand voor de loonbelasting géén werknemer is, maar voor de inkomstenbelasting óók geen ondernemer (en dan wellicht toch weer IB47-formulier sturen?).

 

22 minuten geleden, Lettermachine zei:

-  Ik neem aan dat de belastingdienst bij dit besluit er niet van uit is gegaan dat elke opdrachtgever aan zijn opdrachtnemer zou gaan vragen waar deze zijn inkomsten gaat opgeven.

 

Nou, daar zeg je wat. Dat was wellicht wel de insteek van de Wet DBA. Deze wet verwacht eigenlijk dat de bepaling van de onderlinge verhouding op het (gezamelijke) bordje van de opdrachtgever en -nemer is komen te liggen.  

 

16 minuten geleden, Lettermachine zei:

En stel nou dat iemand in maart een opdracht voor je heeft uitgevoerd. Je vraagt dan waar hij zijn winst opgeeft. De ondernemer denkt dan nog bij de winst uit onderneming. Maar de rest van het jaar heeft hij of zij weinig omzet of minder opdrachtgevers of iets dergelijks, waardoor hij of zij aan het einde van het jaar het toch bij overig werk opgeeft, na advies van de ondernemerscheck. Moet de opdrachtnemer dan weer contact opzoeken met iedereen waar hij ooit een opdracht voor heeft uitgevoerd?

 

Tja, Daarom noemde ik ook de oude VAR (verklaring arbeidsrelatie). Die VAR werd afgegeven door de fiscus op basis van de verwachting van de ondernemer zelf. Met deze verklaring had je dan een stukje papier waar je vanuit kon gaan. Als de uitvoerder een zogenaamde "VAR WuO" (winst uit onderneming) kon overleggen, dan hoefde je ook geen IB47 in te sturen (ook als de ondernemer uiteindelijk misschien over het hele jaar gezien geen IB-ondernemer was). Als de uitvoerder een zogenaamde "VAR ROW" (resultaat overige werkzaamheden) had, dan stuurde je wel een IB47 in. Maar de fiscus geeft geen VAR meer af, dus het lijkt me dat je nu alleen nog maar op de blauwe ogen van de opdrachtnemer zelf moet afgaan.

 

25 minuten geleden, Lettermachine zei:

Het klinkt gewoon erg onlogisch allemaal...  Particulieren zonde btw-nummer en kvk-registratie zou ik dan veel logischer vinden. 

 

Onlogisch misschien niet (als je fiscale kronkels gewend bent), maar praktisch is het inderdaad zeker niet. Maar ik denk ook dat het de Belastingdienst ook voornamelijk te doen is om betaalde bedragen aan mensen zonder btw-nummer en/of zonder KvK-registratie.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Handleiding Opgaven uitbetaalde bedragen aan derden (PDF, november 2018):

 

Quote

1.2 Welke gegevens moeten worden aangeleverd?
Derden uitbetalingen gaan over bedragen die fiscaal kunnen worden beschouwd als het resultaat uit overige werkzaamheden. Hieronder worden niet verstaan de inkomsten uit een dienstbetrekking, winst uit onderneming of uitbetalingen aan personen die voor de loonbelasting hebben gekozen. Wanneer is gekozen voor de loonbelasting, dan gelden de normale regels voor de loonbelasting.

 

Voor liefhebbers wordt de BSN-uitvraag toegelicht in paragraaf 1.4. 

Link naar reactie
  • 0

Je zou het de belastingdienst zelf kunnen vragen.

 

Maar als ik een gok zou moeten wagen... de belastingdienst gebruikt de gegevens van het IB47-formulier om de inkomstenbelasting van de arbeidskracht te bepalen; dan zullen ze wel ondernemer voor de inkomstenbelasting bedoelen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Branko Collin zei:

Je zou het de belastingdienst zelf kunnen vragen.

 

Maar als ik een gok zou moeten wagen... de belastingdienst gebruikt de gegevens van het IB47-formulier om de inkomstenbelasting van de arbeidskracht te bepalen; dan zullen ze wel ondernemer voor de inkomstenbelasting bedoelen.

Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar dat klinkt niet erg logisch. Dan zou je dus aan iedereen die een dienst voor je verricht die wel gewoon in KVK is ingeschreven en btw-nummer heeft,  moet navragen of deze zijn inkomsten bij overig werk of winst uit onderneming aangeeft. Bovendien kan dat ook nog eens per jaar verschillen bij verschillende ondernemingen.

 

Maar goed, ik zal er eens achteraan gaan dan.  

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie
  • 0

Wij gebruikten het IB47-formulier voor het opgeven de vergoedingen die we betaalden aan vertalers en tekstschrijvers, vaak studenten. Dat was destijds zelfs op verzoek van de FIOD, want die had bijzondere belangstelling voor deze categorie freelancers. Het is niet bedoeld voor betalingen aan ondernemingen (en ondernemers) waarvan je een gewone btw-factuur ontvangt.

 

Maar ik zou de Belastingdienst eens bellen voor meer zekerheid, ook omdat je in dezelfde hoek actief bent.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat had ik ook gelezen, maar geeft me nog niet echt duidelijkheid. Geld dat je opgeeft bij inkomsten uit overig werk kan namelijk ook gelden voor een ondernemer voor de btw die geen ondernemer voor de inkomstenbelasting is.  Maar dan ben je in principe dus wel ondernemer en sta je ingeschreven bij KVK.  Ze specificeren dat niet en spreken alleen van diensten niet als ondernemer.  

 

En dan lijkt het me ook onpraktisch, zoals ik al aangaf. Dan zou je dus aan iedereen die een dienst voor je verricht die wel gewoon in KVK is ingeschreven en btw-nummer heeft,  moet nagaan of deze zijn inkomsten bij overig werk of winst uit onderneming aangeeft. 

 

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie
  • 0
Quote

voor een ondernemer voor de btw die geen ondernemer voor de inkomstenbelasting is. 

Maar dan ontvang je toch een factuur waar die btw op vermeld staat?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Precies, dat was dus mijn vraag. Als je facturen ontvangt van een btw-plichtige dienstverlener  (met alle factuureisen) . Of je dan nog een IB 47-formulier moet gebruiken ja of nee? 

 

Of is het echt specifiek bedoeld voor dienstverleners die niet zijn geregistreerd bij belastingdienst en/of kvk?

 

Ik hoop dat het beetje duidelijk is wat ik bedoel?

 

 

aangepast door Lettermachine

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je hebt dat IB 47-formulier dan niet nodig. Waarom zou je?

 

De Belastingdienst wil gewoon na kunnen gaan of ergens omzetbelasting of inkomstenbelasting geheven kan worden en afgedragen wordt. Klaar.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

En andersom natuurlijk om ondernemers/ondernemingen al dan niet als werkgever aan te kunnen merken.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Lettermachine zei:

Ja, dat had ik ook gelezen, maar geeft me nog niet echt duidelijkheid.

Voor mij is het glashelder ... IB-ondernemer of OB-ondernemer ... ondernemer zijn, is ondernemer zijn.

 

Als degene die voor u werkt een BTW-nummer heeft dan is hij ondernemer ... en dan kan het IB47 in de kast blijven liggen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
23 uur geleden, Lettermachine zei:

Precies, dat was dus mijn vraag. Als je facturen ontvangt van een btw-plichtige dienstverlener  (met alle factuureisen) . Of je dan nog een IB 47-formulier moet gebruiken ja of nee?

 

Het is inderdaad wat verwarrend en die verwarring komt met name door de afschaffing van de VAR. Die IB 47 moet je in principe gebruiken voor iedereen die géén werknemer is en tegelijkertijd ook géén ondernemer voor de inkomstenbelasting (ongeacht de status van ondernemer voor de omzetbelasting). In de aangifte van de persoon zelf komen de opgegeven bedragen van die IB 47 dan bij de vooraf ingevulde aangifte tevoorschijn onder "resultaat overige werkzaamheden".

 

In het verleden was het relatief simpel. Dan kon je namelijk vragen of iemand een VAR WuO had. Had de ondernemer een VAR WuO? Dan hoefde je geen IB 47 in te sturen, want de inkomsten gaf de ondernemer dan zelf aan in z'n aangifte als winst. In theorie zou je nog kunnen vragen of de persoon zo'n (oude, verlopen) VAR heeft en of die situatie nog steeds geldt. Als dat zo is, dan zou je kunnen kiezen om geen IB 47 in te sturen.

 

Wat ik echter steeds vaker zie is dat bedrijven of instellingen gewoon domweg IB 47-formulieren invullen zonder aanziens des persoons (dus ongeacht of het gaat om een ondernemer voor de inkomstenbelasting). Op zich niets mis mee, maar dan moet de ontvanger van die bedragen zijn aangifte wel goed controleren. Als die namelijk wél ondernemer voor de inkomstenbelasting blijkt te zijn (en ook dat kan veranderen over tijd), moet deze handmatig het vooraf ingevulde bedrag bij resultaat overige werkzaamheden verwijderen en invullen als onderdeel van z'n bedrijfswinst.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Maar dan zou je dus nu aan iedereen die een dienst voor je verricht moeten vragen hoe hij of zij zijn aangiftes doet... is dat überhaupt geen privé-informatie? Weet je zeker dat het zo zit? De belastingdienst zegt namelijk: "hij verricht de werkzaamheden of diensten niet als ondernemer".  Ze specificeren niet met ondernemer voor de inkomstenbelasting. En: "(ongeacht de status van ondernemer voor de omzetbelasting)" dit zie ik ook nergens staan?

 

 

 

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, prinsrachid zei:

Als die namelijk wél ondernemer voor de inkomstenbelasting blijkt te zijn (en ook dat kan veranderen over tijd), moet deze handmatig het vooraf ingevulde bedrag bij resultaat overige werkzaamheden verwijderen en invullen als onderdeel van z'n bedrijfswinst.

Worden die IB47 bedragen dan bij de uitvoerder automatisch ingevoerd door de belastingdienst?

 

44 minuten geleden, prinsrachid zei:

Wat ik echter steeds vaker zie is dat bedrijven of instellingen gewoon domweg IB 47-formulieren invullen zonder aanziens des persoons (dus ongeacht of het gaat om een ondernemer voor de inkomstenbelasting).

Even gekeken of de belastingdienst dit wel kan doen (met de verstrekte gegevens).

 

Nu zie ik staan dat de volgende gegevens aangeleverd moeten worden:

– naam

– voorletters

– postcode

– huisnummer

– geboortedatum

– burgerservicenummer

– uitbetaalde bedrag inclusief onkostenvergoedingen

 

Dus als de uitvoerder geen BV is dan zul je al deze gegevens moeten vragen om de IB47 in te vullen.

Lekker, die privacy wetgeving :classic_ninja:

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de combinatie naam, voorletters met de geboortedatum veel erger. Geboortedatum wordt n.l. ook erg veel gebruikt bij controle bij instanties. Burgerservicenummer veel minder (plus die is reeds bekend en verwerkt in het BTW-nummer).

 

Maar goed... de belastingdienst moet natuurlijk een manier hebben om de persoon uniek vast te stellen en daar zullen dus altijd privé gegevens voor nodig zijn, die dan via een derden (lees opdrachtgever) verstrekt moeten worden.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

- bedrijf
- KvK-nummer
(- BTW-nummer)
ontbreken in dit (het bovenstaande) lijstje en dat zegt m.i. voldoende

@BDzakelijk?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
7 minuten geleden, Rik · zei:

Ik vind de combinatie naam, voorletters met de geboortedatum veel erger. Geboortedatum wordt n.l. ook erg veel gebruikt bij controle bij instanties. Burgerservicenummer veel minder (plus die is reeds bekend en verwerkt in het BTW-nummer).

 

Maar goed... de belastingdienst moet natuurlijk een manier hebben om de persoon uniek vast te stellen en daar zullen dus altijd privé gegevens voor nodig zijn, die dan via een derden (lees opdrachtgever) verstrekt moeten worden.

 

Ja, maar als jij ondernemer voor de btw bent, dan sta je al geregistreerd bij de belastingdienst en moet je btw-aangifte doen (waar je dus ook je omzet moet aangeven). Ik zie het verschil niet of je het dan bij Resultaat uit overige werkzaamheden of winst zou moeten opnemen (voor het monitoren van de inkomsten). Daarom leek het me alleen van toepassing voor particulieren die af en toe een klus doen en niet geregistreerd zijn bij KVK en Belastingdienst als zijnde ob-ondernemer. 

 

+ jij als opdrachtgever krijgt dan gewoon een factuur met specificatie van de diensten en het bedrag dat in rekening is gebracht  e.d.  (Die een OB-ondernemer immers verplicht is te verstrekken aan een andere ondernemer)

aangepast door Lettermachine

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie
  • 0

Correct ... probleem opgelost.

 

U voert de kosten op ten laste van de omzet. Dan is het meer dan logisch dat de Belastingdienst wil en kan controleren of de betreffende persoon zijn of haar bijverdiensten wel opgeeft in de aangifte inkomstenbelasting. Via de aangifte OmzetBelasting (OB) kan dat niet, want de betreffende persoon heeft immers geen BTW-nummer.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Rik · zei:

Zouden de systemen van de belastingdienst al zo flexibel zijn dat ze de OB-aangiftes kunnen koppelen met de IB-aangiftes? :classic_laugh:

Nee ... dat gebeurt nog steeds handmatig en steekproefsgewijs.

 

9 minuten geleden, Rik · zei:

Of zullen ze weer een paar miljoen uit moeten geven om dat nog even voor elkaar te krijgen? :classic_blink:

Na een paar mislukte projecten zal de Belastingdienst dat ooit wel eens voor elkaar krijgen ... maar de Overheid kennende zal dat ietsje meer kosten dan een paar miljoen.

 

"Meer dan de helft van de ICT-systemen van de Belastingdienst is verouderd. Deze systemen zijn daarom moeilijk aanpasbaar en duur in onderhoud. Zo stamt het ICT-systeem voor de omzetbelasting uit 1982. Weliswaar draait dit zonder grote storingen, maar de belastingpercentages in dit systeem aanpassen, kan niet meer. Nieuwe wetgeving voor omzetbelasting kan pas met een nieuw systeem gaan werken - en het kost vijf jaar om zo’n systeem te bouwen. Dat betekent dat bijvoorbeeld de tarieven van de omzetbelasting de komende jaren hetzelfde zal moeten blijven, omdat het oude systeem een nieuw percentage niet kan verwerken."

 

Bron: Algemene Rekenkamer | Nieuwsbericht | 15-05-2019 | 10:41

Rijksoverheid heeft informatiebeveiliging en IT beheer nog niet op orde.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.