• 0

Handelsnaam overnemen / kopen?

(aangepast)

Hallo,

 

Ik en 2 vrienden hebben onlangs besloten om een bedrijf op te starten (VOF). We hadden een naam bedacht voor ons bedrijf maar deze is helaas al ingeschreven bij de KvK.

Wij willen nu het handelsnaams overnemen alleen weten niet precies wat we hiervoor moeten voorbereiden of doen.

 

Wij vroegen ons af hoe wij deze persoon het best kunnen vragen of wij zijn handelsnaam mogen overnemen / gebruiken.

Wat komt hier allemaal bij kijken? Moeten we dit laten doen door andere partijen of kunnen we dit zelf regelen?

 

Ik heb artikelen gelezen die aangeven dat een handelsnaam niet zomaar overgedragen kan worden.

Deze artikelen komen uit 2009 - 2012 en weet ik niet of ze up to date zijn.

 

Extra Info:

Deze persoon heeft 3 handelsnamen. De handelsnaam die wij willen hebben lijkt niet actief gebruikt te worden door deze persoon.

De website die op de KvK staat geeft alleen een placeholder dat het domein is geregistreerd bij namecheap.

Verder is van deze persoon geen enkele informatie te vinden over zijn/haar bedrijven of contact informatie (maar bij de KvK wel tegen betaling).

 

 

 

aangepast door BitSec
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
9 uur geleden, BitSec zei:

Ik heb artikelen gelezen die aangeven dat een handelsnaam niet zomaar overgedragen kan worden.

Deze artikelen komen uit 2009 - 2012 en weet ik niet of ze up to date zijn.

Verkeerde titel. Het moet zijn ... overnemen en kopen.

 

Fiscaal en juridisch een probleem ... moet je eigenlijk niet willen.

Het wordt wel iets makkelijker en goedkoper als er geen activiteiten aan de handelsnaam zijn verbonden en de handelsnaam niet als merknaam staat geregistreerd.

Afgezien van de prijs  - niet zelden teveel voor te weinig - is het vooral zaak om de overdracht- en koopovereenkomst door een jurist op te laten stellen.

 

advies: verzin zelf een naam ... of laat dat doen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 minutes ago, Cosara said:

Verkeerde titel. Het moet zijn ... overnemen en kopen.

 

Fiscaal en juridisch een probleem ... moet je eigenlijk niet willen.

Het wordt wel iets makkelijker en goedkoper als er geen activiteiten aan de handelsnaam zijn verbonden en de handelsnaam niet als merknaam staat geregistreerd.

Afgezien van de prijs  - niet zelden teveel voor te weinig - is het vooral zaak om de overdracht- en koopovereenkomst door een jurist op te laten stellen.

 

advies: verzin zelf een naam ... of laat dat doen.

 

Ah dat is wel jammer. Zelf kan ik geen activiteiten vinden die verbonden zijn aan die handelsnaam.

Het handelsnaam is ook niet geregistreerd als merk.

 

Kunnen wij hem/haar wel vragen om zijn handelsnaam te laten vallen zodat wij deze hierna kunnen gebruiken?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, BitSec zei:

Kunnen wij hem/haar wel vragen om zijn handelsnaam te laten vallen zodat wij deze hierna kunnen gebruiken?

Het is niet zo dat het niet kan ... Alles kan ... een kwestie van onderhandelen en afrekenen.

 

Advies 2: Laat je als startende ondernemer niet leiden/lijden door een naam ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat nuttig is om te weten over handelsnamen:

 

Handelsnamen ontstaan in het gebruik, niet door registratie. Iemand die al tien jaar handel voert onder een naam, maar die naam niet heeft ingeschreven, is nog steeds eigenaar van die handelsnaam. Iemand die een handelsnaam heeft geregistreerd en een gelijkluidende domeinnaam, maar geen van beide gebruikt, is geen eigenaar van die handelsnaam.

 

Een handelsnaam is regionaal gebonden. Een onderneming in Maastricht kan zich er niet tegen verweren dat een onderneming in Nijmegen dezelfde naam voert. (De adder onder het gras is: wat als de Maastrichtenaar zaken doet in Nijmegen? Sinds ecommerce is dat zelden nog een theoretische vraag.)

 

De wet zegt dat je een handelsnaam niet kunt overnemen zonder de onderneming over te nemen, maar de wet zegt ook dat een handelsnaam de naam is waaronder de onderneming wordt gerund. Als X op dag T ophoudt de handelsnaam N te gebruiken, en Y begint op dag T handelsnaam N te gebruiken, dan is vanaf dag T handelsnaam N van Y, lijkt me. Dat kun je onderling afspreken.

 

Drijf je handel in dezelfde regio als de huidige eigenaar? Drijf je dezelfde soort handel? Als het antwoord op beide vragen ja is, krijg je te maken met goodwill. De eigenaar van de naam heeft letterlijk een naam opgebouwd onder jullie beider publiek, en als jij die overneemt, krijg je mogelijk (een groot deel van) zijn klanten. Daar zal hij neem ik aan een vergoeding voor willen zien.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Je spreekt over een placeholder voor een domein. Wil je de domeinnaam overnemen? Of de handelsnaam.

 

Er is een belangrijk verschil. Zie antwoord o.a. branco. Handelsnamen zijn lang niet altijd exclusief te gebruiken door 1 onderneming. 

Als de onderneming de handelsnaam echt niet (meer) gebruikt bied inschrijving niet zomaar bescherming.

 

Domeinnamen is wel vooral een kwestie van met de eigenaar onderhandelen over de prijs.

 

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor alle reacties hierop. Dit helpt mij zeer.

Branko Collin Beankt voor je bericht dit is zeker erg nuttig om te weten.

 

Waar hij/zei zaken doet is helaas niet te vinden via zijn website / contactgegevens of handelsnamen de vestiging zit in Amersfoort.

Wij doen voornamelijk zaken online en rond Nijmegen.

 

Wij gebruiken deze naam eigenlijk al sinds 2014 (toen waren we nog 15-16) om als hobby wat dingen onder die naam te doen vandaar dat we graag deze naam blijven gebruiken.

 

Roel J Ik wilde alleen even aangeven dat ik de indruk krijg dat deze persoon weinig tot niets doet met deze naam omdat hij zijn domeinnaam niet actief gebruikt. Ik dacht dat dit belangrijk zou kunnen zijn.

 

Norbert Bakker De domeinnaam maakt ons niet heel aangezien wij namelijk al een domeinnaam met een veel betere extensie (.nl en .dev)

 

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, BitSec zei:

De domeinnaam maakt ons niet heel aangezien wij namelijk al een domeinnaam met een veel betere extensie (.nl en .dev)

 

Daar heb je dan plan B: je mag een domeinnaam als handelsnaam inschrijven en gebruiken. Bijvoorbeeld Takeaway.com staat in het handelsregister ingeschreven met de handelsnamen Thuisbezorgd.nl, Pizza.be, Lieferservice.de, enzovoort.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Heeft de 'andere' ondernemer dan een .com geregistreerd en vermeld in het Handelsregister? Dan zou je ook kunnen vragen of deze domeinnaam voor overname beschikbaar is. Als het antwoord 'in principe wel' of zoiets als 'onderhandelbaar' is, dan heb je zo ongeveer alle risico op een handelsnaamconflict wel afgewend.

 

Vermeldt de whois op internic.net of enig ander relevant register misschien contactgegevens?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minutes ago, Highio said:

Heeft de 'andere' ondernemer dan een .com geregistreerd en vermeld in het Handelsregister? Dan zou je ook kunnen vragen of deze domeinnaam voor overname beschikbaar is. Als het antwoord 'in principe wel' of zoiets als 'onderhandelbaar' is, dan heb je zo ongeveer alle risico op een handelsnaamconflict wel afgewend.

 

Groet,

 

Highio

 

Deze persoon heeft een .info domein (die overigens niet gebruikt word).

Wij een .dev domein. We hebben hem/haar ook al een mail gestuurd via de mail die bij de KvK inschrijving staat.

 

edit: Ik denk dat ik je reactie nu pas echt snap. Als hij voor overname beschikbaar is dan gebruiken ze de handelsnaam in princiepe niet.

En dan zijn wij vrijuit om die te gebruiken. De registrar is namecheap en er is geen contactinformatie.

aangepast door BitSec
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.