• 0

Chocolade verwerken en verkopen

Hey!

Ik heb een relatief eenvoudig idee. Ik wil chocolade smelten, in een mal gieten en online verkopen.
In eerste instantie zou ik graag heel klein beginnen om te testen of er potentie inzit.

Ik vroeg me af of ik hiervoor gelijk een kvk aan moet vragen vanaf het begin?
Verder ben ik opzoek naar iemand die mij meer kan vertellen over de voedsel en warenautoriteit regels.
Het enigste wat ik doe is chocola smelten en in een mal gieten, maar ik verkoop dus wel eten, hoe zit dit precies?

De verzending heb ik al geregeld zodat de chocola niet smelt. Zijn er verder nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt!
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hey! Welkom terug, long time no see.  

Inmiddels klaar met school en aan de studie wellicht?

 

1 uur geleden, IamtheJob zei:

Ik vroeg me af of ik hiervoor gelijk een kvk aan moet vragen vanaf het begin?

 

Ga eerst maar eens beginnen met de inkoop van je chocola, de mal, het smelten en temperen, gieten en verpakken. 

Smakelijke glimmende chocola met de juiste textuur maken is nog best een kunst op zich. Of volg eens een cursus. Edit: Twa had al het zelfde idee

 

Laat familie en vrienden je testpubliek zijn en lees je gaandeweg ook in in de wereld van HACCP (voedselveiligheid) en stel zelf een HACCP plan op (voorbeelden genoeg op internet). 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

En wat is het doel eigenlijk? 

Gewoon chocolade smelten en in een mal gieten. Heb je dit ooit zelf geprobeerd? Dit is heus niet zo simpel als het lijkt.  Volg inderdaad eens een cursus, en vraag je af of er een markt voor bestaat voor je idee? Vormen zoals Paashazen of eieren kan je ook bij de supermarkt of bakker kopen, waarom zouden klanten bij jou komen? Wat ik me ook afvraag is hoe je dit zou gaan verpakken? 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

...en online verkopen.
In eerste instantie zou ik graag heel klein beginnen om te testen of er potentie inzit.

Ga dan eens als stap twee op een ambachtelijke markt staan of organiseer een proeverij, nadat je de herhaalde tip van TwaBla en Norbert opgevolgd hebt. De online component komt dan evt. later of kan op basis van een Facebook/Instagram-account met een verslag van jouw verkenningen en eerste creaties.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Highio zei:

Ga dan eens als stap twee op een ambachtelijke markt staan of organiseer een proeverij...

 

Misschien is de vorm belangrijker dan de smaak. Maar een markt is wel een prima plek om marktonderzoek te doen. Hoe reageert de klant? Mag ook een braderie zijn, een popfestival of een fancy fair. Bestaan die nog?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Naast de meedenk modes rondom je chocolade product, onderstaand antwoord op de praktische zaken waar je rekening mee moet houden:

 

Op ‎21‎-‎6‎-‎2019 om 13:30, IamtheJob zei:

Ik vroeg me af of ik hiervoor gelijk een kvk aan moet vragen vanaf het begin?

Zodra je online gaat verkopen met de bedoeling om daar winst mee te maken, dien je je in te schrijven bij de KvK.

Als web winkelier heb je daarnaast de verplichting om het KvK-nummer op de factuur te vermelden. Zie informatie Belastingdienst factuureisen.

 

Op ‎21‎-‎6‎-‎2019 om 13:30, IamtheJob zei:

Verder ben ik opzoek naar iemand die mij meer kan vertellen over de voedsel en warenautoriteit regels.
Het enigste wat ik doe is chocola smelten en in een mal gieten, maar ik verkoop dus wel eten, hoe zit dit precies?

Met de verkoop van voedsel dien je je te houden aan de wet- en regelgeving. Die gelden voor de voedselveiligheid, hygiënecode, verpakkingsmateriaal e.d.

Uitgebreide informatie daar over kun je vinden op de website van Voedingscentrum met relevante doorlinks naar waar je je aan moet houden met het verwerken en verkopen van voedsel.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties en excuses voor mijn late reactie. Inderdaad inmiddels mijn master Finance afgerond en ben momenteel zoekende welke kant ik op wil met mijn carrière.

 

Ik heb het product al meerdere malen met succes gemaakt. Het gaat niet om de kwaliteit van de chocola, want mensen kopen het eerder als een grap. De vorm van de mal is namelijk een piemel. Het hele idee klinkt niet echt serieus, en het is het wellicht ook niet, maar het lijkt me leuk te proberen. 

 

Verkoop wil ik online en via winkels doen. Online kan het product ook anoniem naar iemand anders verzonden worden als grap (eventueel met tekst boodschap). Voor winkels dacht ik bijvoorbeeld aan seksshops op de wallen waar veel toeristen komen.

 

Naar mijn idee is de wettelijke kant momenteel de grootste drempel. Mag ik dit zomaar verkopen? Het enige wat ik doe is gekwalificeerde chocola kopen, omsmelten en verkopen.

 

Alvast bedankt weer!

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, IamtheJob zei:

Naar mijn idee is de wettelijke kant momenteel de grootste drempel. Mag ik dit zomaar verkopen? Het enige wat ik doe is gekwalificeerde chocola kopen, omsmelten en verkopen.

 

 

Bedanken voor reacties is altijd netjes? Maar heb je de reacties.  Die wettelijke regels zijn nl al genoemd.

Op 21-6-2019 om 15:01, Norbert Bakker zei:

en lees je gaandeweg ook in in de wereld van HACCP (voedselveiligheid) en stel zelf een HACCP plan op (voorbeelden genoeg op internet). 

 

Net als de verwijzing van mikky naar de website van het voedingscentrum..

 

Simpel gesteld: zolang jij voor een studentenfeestje 6 lullos maakt of voor het vrijgezellenfeestje van de buuf of je (schoon)zus. Kun je lekker aan klooien in je eigen keuken..Eerst ff de kipfilet ontdooien voor de nasi.. en daarna meteen de chocolade smelten in die magnetron..

Meestal gaat dat goed en wordt niemand ziek en wordt er wel iemand ziek was het vast de schuld van de pizzeria want die ober stonk wel een beetje.

 

Afijn flink gechargeerd natuurlijk dit voorbeeld maar als jij op (semi)professionele basis voedsel gaat bereiden dan krijg meteen met andere eisen te maken.. mallen vullen op de keukentafel met een bakpapiertje tegen het knoeien is dan niet meer.

 

Je mag sommige materialen niet meer gebruiken of alleen bepaald keukengerei alleen voor chocoladeproductie.. 

 

Veel thuiscateraars komen er vaak al snel achter dat het best lastig kan zijn omdat ook je privé voorraad in de koelkast onder die regels kunnen vallen..

 

Als je het toch vooral als ludiek ziet waarom dan zelf maken kan een hoop tijd in gaan zitten voor relatief weinig winst.

En als het dan toch om ludiek gaat kun je wellicht beter. DHZ pakketen maken voor vrijgezellen feestjes. Als variant op de doe het zelf chocoladeletters die bijv de hema rond sinterklaas verkoopt..

 

Ik kan zoal een paar leuke woordspelingen bedenken.. voor de verpakking of de website..

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Klein willen beginnen om te zien of er potentie in zit. Juist.

 

Voor een paar euro koop je diverse ijsblokjesvormen, daar kun je vast ook chocolade en drop in maken...

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, IamtheJob zei:

Mag ik dit zomaar verkopen?

 

  • Je hebt geen aparte vergunning nodig om dit type voedsel te produceren en te verkopen
  • Echter, de gemeente kan een vergunning verplichtingen om überhaupt te ondernemen/produceren op de productielocatie. Informeer hiervoor bij het Ondernemersloket van je gemeente. 
  • Je product hoeft niet vooraf gekeurd te worden om op de markt gebracht te mogen worden
  • Je product moet voldoen aan de regels voor verpakking en etikettering (denk aan onder meer ingrediënten en allergenen)
  • Je product  en productieproces moeten aantoonbaar voldoen aan de regels voor traceerbaarheid, hygiëne en voedselveiligheid (een keuring van je product en proces is niet verplicht maar kan wel handig zijn om je inspanning voor voedselveiligheid aan te tonen). Denk niet te licht over deze eis, in een thuiskeuken die je ook privé gebruikt is het erg lastig aan de eisen te voldoen.
  • Als verwerker van de chocola ben je producent geworden en daarmee productaansprakelijk (denk aan onder meer letselschade door voedselvergiftiging). Een extra reden om aan de eisen te voldoen voor traceerbaarheid, hygiëne en voedselveiligheid.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.