• 0

Is sponsoring aftrekbaar als kosten?

Hallo,

 

Ik ben een leek in boekhouden.

Nu heb ik een vraag over sponsoring die ik dan van de belasting kan aftrekken.

Ik ben ZZP'r en heb ongeveer een omzet van E 60000,00

 

Ik wil de plaatselijke voetbalclub sponseren v.w.b. kleding ad E 500,00

Hoeveel kost me dit ongeveer als de belasting hiervan is af getrokken.

Ik neem aan dat dit 80% tot 100% aftrekbaar is.

Als dit 80% aftrekbaar is betekent dit dan dat ik maar E 100,00 moet betalen ?

Lijkt me wat weinig.  Ik snap het niet zo.

 

Jordy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jordy,

 

Om iets zinnigs te zeggen zul je toch meer moeten vertellen over je inkomen, is dit de enige bron van inkomsten of zijn er andere. En wat is je winst, heb je recht op zelfstandigen en starters aftrek. 

 

Even vanuitgaande dat dit je enige bron van inkomsten is betekend 100% aftrekbaar dat je de gehele 500 euro als kosten opvoert. Je winst wordt daardoor dus lager. Waardoor je dus minder belasting gaat betalen. 

 

Wat je minder aan belasting moet betalen zal met de genoemde omzet nooit meer gaan zijn dan 37% van 500 euro. Ca 187 euro

 

Maar met 60000 euro omzet is het niet zeker dat je al in de 37% schaal zit tenzij het puur uren zijn waar geen kosten tegenover staan, of een hele goede marge. 

 

Vervolgens laat je mkb winstvrijstelling liggen van 14% over 500 euro. Dat kost je ca 70 euro.

 

met veel aannames denk ik dat de t-shirts je tussen de 375 en 500 netto gaan kosten. 

 

Ik neem aan dat de kosten al ex btw zijn, anders ligt daar ook nog wat je terug kan krijgen

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Voetbalclub zei:

Nu heb ik een vraag over sponsoring die ik dan van de belasting kan aftrekken.

 

Sponsoring is gewoon aftrekbaar als kosten Die de winst verminderen waardoor je iets minder belasting verschuldigd bent.

 

Ik sponsor zelf een sportvereniging en krijg daarvoor maandelijks een advertentie in het clubblad en heb een reclamebord langs het veld. In mijn boekhouding wordt het weg geboekt als reclamekosten.  (niet dat het veel zoden aan de dijk zet maar ik draag de club een warm hart toe.)

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Voetbalclub zei:

Hoeveel kost me dit ongeveer als de belasting hiervan is af getrokken.

 

Je denkt veel te ingewikkeld. Met belasting bedoel je hier BTW? En wat zijn de 'netto kosten' van die shirts? Ga je dan weer met BTW zitten foefelen?

 

Het zijn gewoon reclamekosten. Die tel je op bij de andere kosten en breng je in mindering op je omzet. De rest volgt vanzelf.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het drukt je winst met het bedrag dat je sponsort - als dat 500 euro is dan heb je in de basis gewoon 500 euro minder winst op jaarbasis, met alle fiscale gevolgen van dien (bij 60k omzet zal je daarvan wel ca 40% inverdienen aan inkomstenbelasting). 

 

Maar maak het inderdaad niet te moeilijk: laat ze je gewoon een factuur  sturen voor die sponsoringskosten, indien van toepassing met BTW, en boek het op dezelfde manier als je een aantal folders, visitekaartjes of iets dergelijks zou doen. 

 

De enige andere optie is denk ik om het als een gift te doen als die vereniging een ANBI status heeft, wellicht dat even navragen. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.