Jump to content

Recommended Posts

Zojuist,  Ward  zei:

Was dat bedrag wel vooraf duidelijk? Of wordt de klant er achteraf mee geconfronteerd dat iets pak 'm beet 75 uur à € 80 per uur heeft gekost?

Developers weten zelf al niet eens hoeveel tijd iets kost (it takes one to know one) dus je kunt niet van een leek verwachten dat ze doorlooptijden kan inschatten.

De schatting was inderdaad duidelijk bij de klant. De klant verkoopt een bepaalde dienst met een eindproduct. Aan de hand van de de schatting en uiteindelijk gemaakt uren zou er een vergoeding komen die of in geld zou zijn, of in dezelfde waarde in producten.  

Het vervelend blijft gewoon dat dit in goed vertrouwen was, waardoor we nu eigenlijk gewoon niks meer kunnen. Het gaat ons eigenlijk ook niet zo zeer om het geld, maar meer om het principe dat ze ons dit "geflikt" heeft en er ook mee weg kan komen.

38 minuten geleden, UpTop_creative_agency zei:

het principe dat ze ons dit "geflikt" heeft en er ook mee weg kan komen.

In de volksmond: 'Leergeld', doe er je voordeel mee...

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Yep, ook ik heb weleens zoiets gehad. Ook een kennis die een website wilde laten maken. Wel een contractje gestuurd, maar niet het geduld om te wachten op een officieel akkoord en dus met een toezegging van "ja dat stuur ik van de week wel even terug" vol enthousiasme aan de slag gegaan. Na 2 dagen werk kreeg ik te horen dat hij er toch maar vanaf zag... ook leergeld (gelukkig geen 6000 euro) waarna ik dus besloten heb niets meer te doen zonder een schriftelijk akkoord.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Zojuist, Bob de webbouwer zei:

Yep, ook ik heb weleens zoiets gehad. Ook een kennis die een website wilde laten maken. Wel een contractje gestuurd, maar niet het geduld om te wachten op een officieel akkoord en dus met een toezegging van "ja dat stuur ik van de week wel even terug" vol enthousiasme aan de slag gegaan. Na 2 dagen werk kreeg ik te horen dat hij er toch maar vanaf zag... ook leergeld (gelukkig geen 6000 euro) waarna ik dus besloten heb niets meer te doen zonder een schriftelijk akkoord.

Wij vanaf nu ook alleen nog maar. Gelukkig kunnen we van fouten alleen maar leren!

Volgens mij is er geen sprake meer van 'eigendom code overkopen' nu de site opnieuw opgezet is in Wordpress. Advies is derhalve: door naar new business! 

Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Posted (edited)

11 minuten geleden, TwaBla zei:

Advies is derhalve: door naar new business! 

Lijkt me het beste ja! Iedereen bedankt voor het meedenken!

Edited by UpTop_creative_agency

5 uur geleden, UpTop_creative_agency zei:

De developer is mede-eigenaar van mijn agency. De klant was een goede kennis was ons en het ging dus in goed vertrouwen. Onprofessioneel, wellicht, maar ik geloof ook nog altijd in goed vertrouwen (waar soms inderdaad misbruik van wordt gemaakt).

Ik heb inderdaad wel eens de uitspraak gehoord, waar ik het wel mee eens bent, dat je weleens verliest door mensen te vertrouwen, maar dat je er in het algemeen meer mee wint.

IK kruip ook altijd graag in de huid van de andere partij. Het is makkelijk te zeggen, vanuit je eigen standpunt, dat het duidelijk is wat er overeen gekomen is, maar is dat wel zo? Er is vaak een kennisverschil (anders zou de klant niet bij jou komen) en er kan dus heel gemakkelijk een misverstand ontstaan.

Ik kan me heel goed voorstellen (zonder de details te kennen) dat de andere partij dacht dat er aan de hoofdopdracht dik verdiend was, en dat het extra werk wel meeviel/klantenservice was, en dat dat met een kistje wijn mooi beloond zou zijn. Als er dan een factuur van 6000€ uit de lucht valt is dat wel even schrikken.

Bel Patenthuis voor alle octrooivragen.

5 uur geleden, UpTop_creative_agency zei:

Het vervelend blijft gewoon dat dit in goed vertrouwen was, waardoor we nu eigenlijk gewoon niks meer kunnen. Het gaat ons eigenlijk ook niet zo zeer om het geld, maar meer om het principe dat ze ons dit "geflikt" heeft en er ook mee weg kan komen.

Zoiets is inderdaad vervelend en maakt je wantrouwend. Ik denk echter dat het iedere ondernemer die een paar jaar meedraait in deze branche wel eens in enige mate is overkomen. 

Ze gebruiken je code niet meer, dus daar kun je niet echt meer achteraan. Als het verder een mondelinge overeenkomst was of de tegenpartij in ieder geval redelijke munitie heeft om de zaak te betwisten wordt het ook lastig om gewoon voor je werk betaald te krijgen. Die verplichting is er natuurlijk wel, als een opdrachtgever een stuk programmatuur laat maken moet daarvoor ook betaald worden als het wel geleverd is maar niet in gebruik genomen is. 

Gelijk hebben, krijgen en halen zijn helaas verschillende zaken. Ik heb 1 keer iets vergelijkbaars aan de hand gehad, maar wel met een schriftelijke overeenkomst. Destijds heb ik wel overwogen om naar de kantonrechter te gaan om betaling te realiseren. Uiteindelijk heb ik dat een tijdje uitgesteld, en een half jaar later bleek het bedrijf in kwestie failliet te zijn, met een lege bankrekening en een schuld van 1 a 2 ton aan belastingdienst en UWV. Had ik gewonnen dan had ik waarschijnlijk niets gekregen en nog voor de kosten van het proces opgedraaid ook.