• 0

Factoring [conflict: betaald aan freelancer i.p.v. aan factoring bedrijf]

(aangepast)

Een freelancer vanons werkt via een factoring bedrijf.

Ik heb een factuur ontvangen met daarop groot een bankrekeningnummer.
Ik heb het geld overgemaakt naar dat rekeningnummer.
Nu blijkt dat er op de factuur nog een rekeningnummer staat van het factoring bedrijf.

Nu blijkt dat het grote rekeningnummer van de freelancer is.
Het factoring bedrijf zegt dat ze het recht hebben om alsnog het geld bij mij te halen.

Nu begrijp ik dat ze in een conflict aan het kortste eind trekken, het geld is immers overgemaakt op het rekeningnummer zoals deze op de factuur staat.
Maar hoe zit het nu juridisch, heeft een factoring bedrijf het recht het geld te claimen? Ik heb geen contract met hun en we zijn ook nooit een samenwerking aangegaan.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
9 minuten geleden, Jasper S. zei:

Maar hoe zit het nu juridisch, heeft een factoring bedrijf het recht het geld te claimen? Ik heb geen contract met hun en we zijn ook nooit een samenwerking aangegaan.

De freelancer zal toch wel een contract hebben met de factoring maatschappij? En daarin zal toch wel staan dat verkeerd overgemaakt bedragen eigenlijk via de factoring hadden gemoeten?

 

(Overigens ook raar dat de factoring accepteert dat op de verzonden factuur nog het banknummer van de freelancer staat)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
14 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Heb je toestemming gegeven voor het gebruik van factoring via de overeenkomst, de algemene voorwaarden of een apart verzoek om toestemming?

 

Nee, ik was enigszins verrast door de werkwijze, de freelancer raakt zo een hoop geld kwijt, terwijl freelancers bij ons altijd  binnen 7 dagen hun geld krijgen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)
De freelancer heeft nooit voorwaarden laten zien, staan ook niet op zijn website. We hebben geen overeenkomsten gemaakt.

12 minuten geleden, Highio zei:

Factoring of payrolling?

Groet,

Highio

Factoring.

aangepast door Jasper S.
aanvulling
Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Rik · zei:

De freelancer zal toch wel een contract hebben met de factoring maatschappij? En daarin zal toch wel staan dat verkeerd overgemaakt bedragen eigenlijk via de factoring hadden gemoeten?

 

(Overigens ook raar dat de factoring accepteert dat op de verzonden factuur nog het banknummer van de freelancer staat)

 

Sorry had je berichtje niet gezien.

 

Ik vind het ook een raar verhaal, vooral omdat het eigen bankrekeningnummer 4 x zo groot vermeld staat als het bankrekeningnummer van het factoring bedrijf.
Het bedrijf legt nu de verantwoording bij mij, ik moet er voor zorgen dat het bedrag alsnog bij hun komt, anders denken ze dat nog steeds het recht hebben om het openstaande bedrag te vorderen.
 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
35 minuten geleden, Jasper S. zei:

 

Sorry had je berichtje niet gezien.

 

Ik vind het ook een raar verhaal, vooral omdat het eigen bankrekeningnummer 4 x zo groot vermeld staat als het bankrekeningnummer van het factoring bedrijf.
Het bedrijf legt nu de verantwoording bij mij, ik moet er voor zorgen dat het bedrag alsnog bij hun komt, anders denken ze dat nog steeds het recht hebben om het openstaande bedrag te vorderen.
 

Dat recht hebben ze alleen als ze jou geïnformeerd hebben dat de freelancer zijn vordering op jou overgedragen heeft. En de vraag is dan hoe dat gecommuniceerd is. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
25 minuten geleden, StevenK zei:

Dat recht hebben ze alleen als ze jou geïnformeerd hebben dat de freelancer zijn vordering op jou overgedragen heeft. En de vraag is dan hoe dat gecommuniceerd is. 

Dat zou op de factuur moeten staan (met wat extra zinnetjes onderaan). Volgens mij moet de freelancer de factuur ook goed laten keuren door de factoring maatschappij. En daar mag volgens mij dan geen banknummer van de freelancer opstaan want dat geeft alleen maar verwarring (zoals hier).

 

1 uur geleden, Jasper S. zei:

Het factoring bedrijf zegt dat ze het recht hebben om alsnog het geld bij mij te halen.

Wie heeft er contact met wie opgenomen? Heb jij gezien dat er nog een rekeningnummer opstond en heb je zelf gebeld of heeft de factoring maatschappij contact opgenomen met jou?

 

Als je n.l. zelf gebeld hebt hoeft het niet eens zo te zijn dat deze factuur door de factoring maatschappij 'aangenomen' is. (Ze hebben dat misschien niet eens goed uitgezocht) Dus ik zou eerst even verduidelijking zoeken bij de freelancer.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 2

Screenshot van betaling en kopie van factuur als to en cc naar beide partijen stuurt en deze een fijne zomerperiode wenst.

 

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, StevenK zei:

Dat recht hebben ze alleen als ze jou geïnformeerd hebben dat de freelancer zijn vordering op jou overgedragen heeft. En de vraag is dan hoe dat gecommuniceerd is. 


Dit deden ze bij het versturen van de factuur, in hetzelfde e-mailtje.

 

 

11 minuten geleden, Rik · zei:

Dat zou op de factuur moeten staan (met wat extra zinnetjes onderaan). Volgens mij moet de freelancer de factuur ook goed laten keuren door de factoring maatschappij. En daar mag volgens mij dan geen banknummer van de freelancer opstaan want dat geeft alleen maar verwarring (zoals hier).

 

Wie heeft er contact met wie opgenomen? Heb jij gezien dat er nog een rekeningnummer opstond en heb je zelf gebeld of heeft de factoring maatschappij contact opgenomen met jou?

 

Als je n.l. zelf gebeld hebt hoeft het niet eens zo te zijn dat deze factuur door de factoring maatschappij 'aangenomen' is. (Ze hebben dat misschien niet eens goed uitgezocht) Dus ik zou eerst even verduidelijking zoeken bij de freelancer.

 

 

 

Dit staat er:
Deze vordering is overgedragen (gecedeerd) aan XXX Betaling van deze vordering kan slechts bevrijdend
geschieden aanXXX op IBAN 123 bij de Rabobank te Rotterdam onder vermelding van het factuurnummer.

Ik kreeg een herinnering dat de factuur niet betaald was van het factoring bedrijf. Waarop ik een bericht stuurde met de betaaldatum het het bankrekeningnummer.

Hierop kreeg ik een e-mail terug dat dit het rekeningnummer was van de freelancer en dat zij gingen proberen het terug te halen, maar dat de freelancer daar geen gehoor aan gaf. En dat ik het ook moest proberen, omdat de betalingsverplichting blijft staan.
Letterlijk: "Indien wij het niet kunnen oplossen met  XXX  , staan wij in ons recht het bedrag alsnog bij jullie te vorderen.

Ik heb hier nog geen antwoord op gegeven, staat wel een e-mail klaar, maar wacht nog even met versturen.
Daarin staat dat ik het geld heb overgemaakt naar het rekening nummer dat vermeld staat en dat geen overeenkomst heb met hun, dus dat zij bij het mislukken niets kunnen verhalen op mij.

Ik twijfel nog over de laatste zin, misschien skip ik deze en negeer ik hun dreigement gewoon.
Het amateur gehalte is zo groot bij dit bedrijf dat het waarschijnlijk toch pure bluf is.

Link naar reactie
  • 0

Scoort bij nader inzien ook wel hoog als spookfactuur, dus ik zou deze even heel goed laten checken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Jasper S. zei:

JA van het factoringsbedrijf, in die e-mail vertelde ze ook meteen dat zij dit voor dit bedrijf regelde.

De factuur zullen ze van de freelancer zelf hebben gekregen (pdf?) om door te sturen. Maar die hadden ze natuurlijk op vorm/layout moeten controleren en dan had er nooit 4x groot zijn banknummer op mogen staan. Dat is natuurlijk wel iets waar je ze (de factoring maatschappij) in toekomstige correspondentie wel op zou mogen wijzen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is echt een bizar verhaal. Normaal verhaalt de factoring maatschappij in een dergelijke situatie hun fee gewoon op de overige facturen die ze in beheer hebben van dezelfde klant. Gezien de reactie van de factoring maatschappij zijn die er dus niet. Ik zou me hier niet zo druk over maken. Niet jouw probleem. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Highio zei:

Scoort bij nader inzien ook wel hoog als spookfactuur, dus ik zou deze even heel goed laten checken.

 

Groet,

 

Highio


Alle gegevens kloppen precies, ook het factuurbedrag, bovendien heb ik geen andere factuur gekregen en staat het geld op de rekening van de freelancer (zelfde rekeningnummer als eerdere keren)

Ik ga Highio zijn advies opvolgen, stuur de factuur icm de screenshot en wens ze een fijne zomer toe!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
16 uur geleden, Markilanosz zei:

Dit is echt een bizar verhaal. Normaal verhaalt de factoring maatschappij in een dergelijke situatie hun fee gewoon op de overige facturen die ze in beheer hebben van dezelfde klant. Gezien de reactie van de factoring maatschappij zijn die er dus niet. Ik zou me hier niet zo druk over maken. Niet jouw probleem. 

Nee, zo bizar is dat niet. De factoring maatschappij schiet voor en heeft met de freelancer de afspraak dat hij niet rechtstreeks in. Om de situatie van TS goed te beoordelen zou ik toch echt eerst de correspondentie moeten zien.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Jasper S. zei:

Het factoringbedrijf moet maar 2 dingen doen, facturen versturen en innen.

Als dat eerste al niet goed kunt, dan moet je denk ik toch eens goed nadenken over je werkwijze.

 

De vordering is aan het factoringbedrijf gecedeerd, wat wil zeggen dat zij vanaf dat moment de schuldeiser zijn. Dan kun je wel "you only had one job!" roepen, maar daarmee vervalt die vordering niet. Van hun uit geredeneerd staat er een factuur open, dus volgt er over een paar weken een incassotraject (inclusief incassokosten), gok ik zo.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
Quote

Dat is wel heel kort door de bocht, zij doen wel iets meer dan de door jou genoemde  “dingen”, daarnaast het is jou leverancier welke de ruis veroorzaakt.

 

Je eigen werkwijze maakt het in dit geval ook niet beter.

(contract, overeenkomst, factuur/ naw controleren, ect)



JA je hebt helemaal gelijk, een factoringbedrijf moet natuurlijk nooit checken wat ze versturen.

En ik had natuurlijk moeten bellen met de de factoringjongens of het vermeldde rekeningnummer wel juist is.
Dat doe je immers altijd, bij elke factuur bel je erachteraan om te vragen of het rekeningnummer wel klopt.
Klinkt heel logisch

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Branko Collin zei:

 

De vordering is aan het factoringbedrijf gecedeerd, wat wil zeggen dat zij vanaf dat moment de schuldeiser zijn. Dan kun je wel "you only had one job!" roepen, maar daarmee vervalt die vordering niet. Van hun uit geredeneerd staat er een factuur open, dus volgt er over een paar weken een incassotraject (inclusief incassokosten), gok ik zo.


Nou dat lijkt me heel spannend. Ben niet zo onder de indruk van incassobureau's. Ben wel erg benieuwd wat de rechter er van vindt als hij een factuur ziet met 2 verschillende rekeningnummers. icm een betalingsbewijs naar 1 van die twee rekeningnummers.

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Jasper S. zei:



JA je hebt helemaal gelijk, een factoringbedrijf moet natuurlijk nooit checken wat ze versturen.

En ik had natuurlijk moeten bellen met de de factoringjongens of het vermeldde rekeningnummer wel juist is.
Dat doe je immers altijd, bij elke factuur bel je erachteraan om te vragen of het rekeningnummer wel klopt.
Klinkt heel logisch

Het gaat er om wat jij kan doen om problemen te voorkomen als anderen een fout maken.

 

Eh ja als er twee rekening nummers op staan of andere onverwachte zaken dan check ik dat wel even ja. (oa ivm hengel fraude)

 

Los daarvan stel ik vooraf een overeenkomst op en neem vooraf de NAW gegevens op.

 

 

Maar als jij met vol vertrouwen wil wachten op de deurwaarder, wat is dan je vraag?

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

Het gaat er om wat jij kan doen om problemen te voorkomen als anderen een fout maken.

Of wat jij er praktisch aan kan doen om problemen op te lossen en ze niet groter te laten worden dan nodig is, ook al is de fout gemaakt door een ander. 

 

In dit geval zou ik de freelancer bellen en hem verzoeken dit onderling met het factorbedrijf te regelen en even te laten bevestigen (door het factorbedrijf) dat de vordering is voldaan. Dan zal de freelancer nog een bepaalde fee of marge aan de factormij moeten betalen en heeft iedereen gekregen waar hij/zij recht op had. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.