• 0

Kan een DGA zijn aandeel aan de andere DGA van dezelfde BV schenken?

Belastingvrij wel te verstaan.

 

Ik ben bezig met de opzet van een nieuwe werk-BV samen met een  andere ondernemer/partner.

Wij gaan met onze 'eigen' Holding BV de nieuwe werk BV opstarten met schillende aandelen %'s qua verdeling.

Nu is er een mogelijke situatie waarin de partner wil gaan emigreren over enkele jaren.

Een overname/verkoop van zijn aandelen-deel aan mij (als alles goed gaat ga ik dan als enige 100%  aandeelhouder met de BV verder) kan prijzig worden. Ik zit daarom te denken aan de optie om contractueel vast te leggen dat de aandelen over X jaar geschonken worden wanneer genoemde situatie zich voordoet. 

 

Kan je aandelen belastingvrij schenken aan een mede aandeelhouder (via holding BV's) die geen familie is? En is dit contractueel vast te leggen dat de aandelen bijvoorbeeld 5 jaar na start geschonken worden, beter gezegd, is dit juridisch  en fiscaal zinnig?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
14 minuten geleden, gfx zei:

Kan je aandelen belastingvrij schenken aan een mede aandeelhouder (via holding BV's) die geen familie is?

Nee. Een schenking is belast met schenkbelasting.

 

14 minuten geleden, gfx zei:

En is dit contractueel vast te leggen dat de aandelen bijvoorbeeld 5 jaar na start geschonken worden, beter gezegd, is dit juridisch  en fiscaal zinnig?

Het is altijd zinnig om afspraken over toekomstige handelingen op papier vast te leggen

 

16 minuten geleden, gfx zei:

Nu is er een mogelijke situatie waarin de partner wil gaan emigreren over enkele jaren.

Een overname/verkoop van zijn aandelen-deel aan mij (als alles goed gaat ga ik dan als enige 100%  aandeelhouder met de BV verder) kan prijzig worden

Waarom zou een overname nodig zijn bij emigratie? De partner kan uiteraard ook gewoon aandeelhouder blijven, eventueel met een nader overeen te komen Earn out regeling waarmee jij de overname kunt financieren uit de kaststromen. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert, 

 

Bedankt voor je reactie.

Klopt, de schenkbelasting is bij schenking van toepassing, ik doelde meer op een vrijstelling van schenkbelasting in lijn met bijvoorbeeld de bedrijfsopvolgingsregeling.

Ik lees namelijk dat vanaf 5 jaar bestaan van de BV  er een vrijstelling gegeven kan worden voor schenkingen, echter lees ik dit niet overal dus enige twijfel.

 

Over je laatste punt, het is niet wenselijk dat de partner aandeelhouder (zonder actief deel te nemen) blijft in passieve zin, het punt is niet zo zeer of hij wel of niet de aandelen wil overdragen, maar meer op welke wijze het voordeligst is voor mij. (tevens een onderhandelpunt voor mij).

 

 

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, gfx zei:

ik doelde meer op een vrijstelling van schenkbelasting in lijn met bijvoorbeeld de bedrijfsopvolgingsregeling.

Ik lees namelijk dat vanaf 5 jaar bestaan van de BV  er een vrijstelling gegeven kan worden voor schenkingen, echter lees ik dit niet overal dus enige twijfel.

Niet mijn expertise, wel serieuze twijfels. Ik weet niet beter dan dat de BOR alleen bedoeld is voor familie  en bij vererving (dus na overlijden). 

Als je het zeker wilt weten wacht dan op reactie van een ter zake kundige fiscalist zoals Joost Rietveld, misschien zijn er nog andere opties. 

 

Quote

het punt is niet zo zeer of hij wel of niet de aandelen wil overdragen, maar meer op welke wijze het voordeligst is voor mij. (tevens een onderhandelpunt voor mij).

Uiteraard moet een goede overdracht wel betaalbaar zijn en het liefst met zo min mogelijk belasting gepaard gaan; maar dat de andere aandeelhouder zijn aandelen gratis gaat weggeven vind ik wel wat "typisch" en zeker geen onderdeel van een normale onderhandeling. Waarom zou hij dat doen? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn mijn twijfels ook, ik kan nergens concreet terug vinden of dit wel of niet alleen van toepassing is op familie.

Zie bijvoorbeeld: https://www.ondernemersbelang.nl/kennisbank/bedrijfsopvolgingsregeling-een-fiscaal-cadeau/ 

Dit insinueert enigszins dat het ook op 'gewone' bedrijfsopvolgers/derden van toepassing is mits aan de voorwaarden voldaan wordt.

Mogelijk dat Joost Rietveld hier kennis van heeft.

Link naar reactie
  • 0

Op zich valt die overdracht, ongeacht de prijs, onder de deelnemingsvrijstelling, dus in de sfeer vd VPB is er niets belast bij de verkoper en niets aftrekbaar bij de koper. 

 

Daarnaast zul je inderdaad schenking in acht moeten nemen, immers, zijn holding levert om niet de aandelen aan jouw holding terwijl die aandelen bij verkoop aan een derde gewoon geld zouden opleveren. De bor geldt niet alleen voor familie maar ook voor werknemers. Hier zie ik dat echter niet toegepast kunnen worden. Jij en je compagnon zijn geen van beide. 

 

Even luchtfietsen:

Je zou kunnen overwegen om voor 36 maanden in loondienst te gaan van de werk BV voorafgaand aan de levering vd aandelen, maar (!) de fiscus zal die schenking doorgaans zien als belast loon in natura voor jou en niet als schenking. Het kan voor de bor daarbij helpen als hij jou als erfgenaam van die aandelen in zijn testament zet. Dat zou de casus rond loon of schenking wellicht in jouw voordeel helpen. 

 

Dit zijn echter opties zonder fiscale rechtspraak, dus ik garandeer niets. 

 

Ik begrijp dat het vreemd overkomt (waarom aan familie of werknemers wel en je compagnon niet) dat hij op deze wijze niet fiscaal gunstig kan overdragen, maar ik zie, op wat luchtfietsen na, geen oplossing. 

 

(Is trouwen met hem een optie 😉?)

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je helemaal weg uit de hoek van schenking maar gewoon gaan zoeken naar de mogelijkheden in overname van aandelen. Er is genoeg te doen met waarderingsmethoden om de waardering niet op de hoofdprijs te krijgen.

 

Het lijkt mij dat bij emigratie sprake is van gedegen voorbereiding zeker als je gelijkwaardig aandeelhouder ben in een gezamenlijk onderneming ik neem niet aan dat hij op een zonnige vrijdagmiddag komt vertellen dat hij volgende maand vertrekt..

 

Je schrijft dat je bang bent dat de overdracht prijzig is. Maar iets is vooral prijzig als het te duur is. Als er op een goede manier en waardering wordt vastgesteld rekening houdend met het doel van de overname en de beschikbare middelen. Kan zo'n overdracht van aandelen prima worden voorbereid

 

Stel dat de ondernemer 1 jaar van tevoren weet dat hij definitief wil gaan emigreren dan kun je besluiten om  geen dividend meer uit te keren over het lopende boekjaar en het boekjaar waarin hij emigreert. Het geld wat daardoor in de BV achterblijft kan worden  gebruikt om een deel van  zijn aandelen terug te kopen. tegelijkertijd Kun jij misschien in die jaren zolang je nog samen werken in jou Holding ook geldmiddelen opbouwen om als het uitkoop moment daar is ook een deel van de aandelen over te nemen. Zo financier je dan deels uit jouw Holding en deels uit eigen middelen van de BV. 

Norbert noemde al een ander scenario met een earn-out strategie. Het kan voor iemand die emigreert ook best aantrekkelijk zijn om 5 jaar lang een deel van de koopsom te krijgen zodat je voor die jarig gegarandeerd ben van inkomen in het nieuwe woonland. Er zijn afhankelijk van beider wensen vast goede scenario's te bedenken die voor beide goed werkbaar zijn

 

Je moet nadenken over exit scenario's als je nu al weet dat de kans groot is dat dat gebeurt maar pas op dat je ook niet het hele Script als schrijft alsof je al precies weet hoe dat gaat verlopen. Er zullen ongetwijfeld dingen veranderen in de plannen die andere zaken noodzakelijk maken.

Belangrijkste lijkt een goede clausule over de aanbiedingsplicht eventueel een lange opzegtermijn bij vertrek en wat richtinggevende afspraken over de waarderingsmethode. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.