Jump to content
Marcel_

ZZP Financial Lease, wegenbelasting, verzekering, onderhoud

Recommended Posts

Hallo HigherLevel gebruikers,

Recentelijk gestart, en ik heb een vraag waar ik nauwelijks tot geen goede informatie over kan vinden.

Als ZZP heb ik mijn auto als financial lease. Nu wordt gesteld dat voor kosten (wegenbelasting, verzekering, onderhoud etc.) deze op naam van de onderneming moeten staan. Bij RDW wordt echter aangegeven dat dit niet mogelijk is als ZZP, enkel rechtspersonen. Maw. overschrijven op bedrijfsnaam is niet mogelijk. 

Hoe kan ik de kosten voor wegenbelasting, verzekering, onderhoud etc. zakelijk boeken, terwijl deze van prive-rekening werden betaald? 

Hoor graag jullie ervaring.

groet

Marcel

Posted (edited)

Hallo Marcel,

Ik neem aan dat je de auto voor de inkomstenbelasting en de BTW als zakelijk wilt etiketteren.

Motorrijtuigenbelasting kan bij een eenmanszaak inderdaad niet op naam van de zaak, verzekering en onderhoud wel.

Ik raad aan om alle autokosten als zakelijke inkoopfacturen te boeken en van de zakelijke bankrekening te betalen.

Wanneer zakelijke kosten toch van de privé bankrekening zijn betaald, boek je in het Memoriaal:

- Crediteuren

- Aan Privé betaald (of Bedrijfsvermogen, Eigen vermogen, Kapitaal, o.i.d)

Edited by Lex van Roode
spelfoutje

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Alleen voor de btw geldt in principe de eis dat facturen op naam van de onderneming staan. Maar voor ondernemers met een eenmanszaak is het voldoende dat deze op naam van de Ondernemer. 

Bij een eenmanszaak kun je dus ook btw aftrekken van facturen die op jouw persoonsnaam staan als het om zakelijke kosten gaat. Bij een auto waar je expliciet kiest voor zakelijke etikettering is dat dus geen enkel probleem..

Voor de inkomstenbelasting zijn de eisen minder streng daar is het voldoende dat je kunt aantonen dat de geboekte kosten gemaakt zijn ten behoeve van jou onderneming. Uiteraard is het wel het verstandigst om facturen op naam te hebben dat kan een hoop discussie schelen.

Maar zeker bijzaken als het leasen van een auto zal het geen enkel probleem opleveren voor de aftrekbaarheid van de kosten  als facturen op jouw naam staan.

In aanvulling op Lex en Roel:  qua verzekering maakt het  belastingtechnisch  niet uit of deze op naam bedrijf of privé persoon staat.

Wat wel van belang is, is dat je 

• bij je verzekeraar of adviseur aangeeft dat sprake is van financial lease (niet alleen een vraag die veel verzekeraars stellen maar sommige lessors verlangen ook een verpanding van schadepenningen bij total loss of diefstal, soms ook bij andere schades)
  • een dekking kiest waarbij zakelijk gebruik is toegestaan 
  • verzekert ex btw als jij zelf BTW kunt verrekenen. Dit heeft overigens geen betrekking op de premie (verzekeringen zijn vrijgesteld van BTW, autoverzekeringen zijn belast met assurantiebelasting), maar op de schadepenningen :  die worden bij een ex BTW verzekering ex BTW uitgekeerd omdat jij de BTW zelf kan verrekenen. De (casco)verzekering wordt daardoor zelfs goedkoper want de kosten voor verzekeraar zijn lager (BTW is namelijk niet verrekenbaar door verzekeraar zelf: verzekering is immers niet BTW belast)

B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren     

Solopartners, brancheorganisatie voor zelfstandige zorgprofessionals       

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont

Hallo Lex, Roel en Norbert,

Excuses voor de latere reactie.  Dank voor de input, dat stelt me gerust en ik kan hiermee vooruit, ook dank voor de gegeven tips die zeer waardevol zijn.

groet

Marcel