• 0

8% bijtelling en MIA

Ik wilde graag in 2020 zakelijk elektrisch gaan rijden. Nu lees ik dat de bijtelling mogelijk verhoogd gaat worden naar 8% in 2020. 

 

In december start ik weer met werkzaamheden in de BV. Nu is mijn fiscale winst nihil, mogelijks zelfs een klein verlies over 2019.

 

Ik zou natuurlijk graag in aanmerking willen komen voor de 4% bijtelling die nog in 2019 geldt. Dit kan als ik de auto koop in dec 2019, waarbij ik dan nog voor 60 maanden 4% bijtelling heb ik privé, toch?

 

Maar hoe dan om te gaan met de MIA? In 2019 heb ik geen fiscale winst, zou je die ook door kunnen schuiven naar 2020?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, JHV zei:

Zodra wij uw auto hebben geregistreerd, staat uw bijtellingstarief voor 5 jaar vast. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand van registratie. 

 

 

Wat betekent dit precies? Als ik de auto op mijn naam lease op 5/12/2019, geldt dan de bijtelling vanaf 1/1/2020 en dus voor 8%? 

aangepast door JHV
Link naar reactie
  • 0

Beetje een eenzaam draad 😂, maar inmiddels contact met de belastingdienst gehad o.a. over de bijtelling en teruggelezen in draadjes hier. 

 

* Als de auto geregistreerd wordt in 2019 dan geldt de 4% bijtelling. De 60 maanden beginnen te lopen op de 1e van de volgende maand. In dec. kom je dus wel in aanmerking voor 4%, de 60 maanden gaan in vanaf 1-1-2020

* De MIA voer je op in jaar gebruik name (2019). Als ik goed begrijp kan je dit ook opnemen in de balans zodat er een verlies ontstaat. Vervolgens neem je het verlies mee naar  2020 en trek je dit van de winst af.

 

Rest mij alleen nog uit te zoeken of je bij de 4% bijtelling ook nog 1,5% moet optellen i.v.m. BTW. Mijn omzet is 100% vrijgesteld van BTW en koop de auto dus ook niet met aftrek BTW. 

Link naar reactie
  • 0

Nog 1 vraag. Levering auto december 2019 in de BV. Wil hier privé direct gebruik van maken. Klopt het dat ik dan over geheel 2019 bijtelling moet betalen(4%), niet vanaf december 2019? Of kan ik dus beter wachten door er pas privé per 1/1/2020 mee te gaan rijden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.