• 0

Schenking aan ouders via de dividendbelasting (ipv schenkbelasting)

Beste allemaal,

 

Hierbij een vraag waarop ik na een tijd Googlen nog steeds het antwoord niet heb. Wellicht kunnen jullie me helpen.

 

Sinds enkele jaren heb ik een goed lopende BV met behoorlijk wat eigen vermogen. Nu wil ik mijn ouders 100.000 euro schenken. Ze hebben me altijd financieel geholpen tijdens studietijd, dus het is tijd om iets terug te doen. Als ik deze schenking via privé wil doen, dan blijft er niet veel over:

 

100.000 dividenduitkering aan mijzelf als DGA

- 25% dividendbelasting (25.000 euro) => 75.000 netto

- 30% schenkbelasting (22.500 euro, wat mijn ouders betalen) => 52.500 euro

 

Ik laat hierbij even de schenkingsvrijstelling achterwege. Uiteindelijk gaat dus bijna de helft op aan belastingen.

 

Als ik nu mijn ouders tijdelijk een aandeel geef in de BV (ook al zijn er wat notariskosten), is dit dan geen handigere manier:

 

100.000 dividenduitkering op het aandeel van mijn ouders

- 25%  dividendbelasting (25.000 euro, wat mijn ouders betalen) => 75.000 netto

 

Zodra de uitkering is gedaan geven ze het aandeel terug (wellicht een jaar later).

 

Enkele vragen:

- Is deze constructie legaal?

- Zo ja, wordt deze constructie regelmatig toegepast? Zijn er accountants die deze manier zelfs voorstellen?

- Is het sowieso mogelijk om een uitkering te doen aan één enkele aandeelhouder? Ik heb zelf 100 aandelen van één euro. Er zijn geen andere aandeelhouders. Kan ik één aandeel van een euro verkopen aan mijn ouders en vervolgens een uitkering van 100.000 euro op enkel dat aandeel doen? Op de overige 99 aandelen wordt dan niets uitgekeerd.

- Mocht bovenstaande nou niet haalbaar zijn, weet er iemand de tarieven en vrijstellingen voor schenkingen van kind => ouders? Ik kan op deze pagina's alleen maar informatie vinden over schenkingen van ouders => kind:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/tarieven-schenkbelasting

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/ik-krijg-een-schenking-betaal-ik-schenkbelasting

 

Alvast mijn grote dank voor jullie hulp! :)

Gerbrand

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen fiscalist, maar het lijkt me eerlijk gezegd een niet- werkende constructie omdat het "geven" van de aandelen een schenking is, en de  waarde van de aandelen in het economisch verkeer minimaal gelijk zal zijn aan het uit te keren dividend. Daar schiet je dus zo 1 2 3 niets mee op 

 

Mijn advies: benader voor dit soort vraagstukken een goede financial planner of estate planner. Die hebben meestal goede en passende oplossingen voor dit soort situaties 

 

33 minuten geleden, GerbrandPetersen zei:

weet er iemand de tarieven en vrijstellingen voor schenkingen van kind => ouders?

Die weet ik toevallig wel: gewoon de algemene schenkingsvrijstelling van € 2.173,- per persoon, tarief  30%  tot aan 124.727 euro en 40% daarboven. 

Er zijn dus geen bijzondere vrijstellingen en tarieven van toepassing op schenkingen van kinderen aan ouders. Het maakt niet uit of je schenkt aan je ouders of aan de buurman 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Gerbrand,

 

De constructie die je voorstelt gaat niet werken om meerdere redenen.

 

1. Op het moment dat je aandelen 'geeft', dan wordt dit als inkomen gezien en zul je daarover met de fiscus moeten afrekenen over de waarde. Zelfde over de teruggave.

2. Op het moment dat je voor aandelen een ander dividendbeleid hanteert (met letteraandelen b.v.), dan kan de fiscus ze aanwijzen als andere soort en dan bezitten je ouders dus in privé 100% van de aandelen van een soort. Die vallen dus in Box 2, en daar heb je ook gewoon een tarief van 25% in 2019.

 

Het is waarschijnlijk zelfs duurder dan de originele constructie.

 

Zoals Norbert al aangeeft, zijn estate planners of fiscalisten waarschijnlijk je beste optie voor een goede constructie, als die er al is.

 

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.