• 0

Vanuit oude werkgever als ZZP aan de slag en vervolgens WW met startperiode?

(aangepast)

Dag allen,

 

Een volgende situatie doet zich dit jaar mogelijk voor en ik zou hierover graag wat advies willen inwinnen: 

 

- Op dit moment heb ik een vast contract en recht op een WW uitkering van circa 12 maanden 

- Middels een VSO willen mijn werkgever en ik uit elkaar gaan (de redenen laat ik even achterwegen)

- Vervolgens zou dezelfde werkgever me nog wel 3 maanden ZZP/Freelance willen inhuren ter afronding van zaken

- Na deze 3 maanden heb ik concreet nog geen opdrachten. Ik verwacht deze wel te vinden, maar heb nog geen direct vooruitzicht.

 

Mijn eigen ambitie voor de lange termijn is het ondernemershap; het liefst een eigen onderneming met productontwikkeling. Daarvoor zie ik deze situatie als een mooie tussenstap waarbij ik voor een periode van 1-2 jaar zou kunnen freelancen (3-4 dagen) en daarnaast tijd maken (1-2 dagen) om een eigen onderneming van de grond te krijgen.

 

Met deze ambitie in mijn achterhoofd heb ik wel wat vragen voor de kenners en beter geïnformeerden: 

- Is dit inderdaad wel een "mooie" situatie om een stap richting het ondernemerschap te maken? Wellicht is de vraag wat subjectief, maar inzichten zijn welkom.

- Kom ik na deze 3 maanden freelance nog wel in aanmerking voor een WW met startperiode? Zoals gezegd heb ik nog geen concrete klussen na deze periode, dus iets meer zekerheid is fijn.

 

Alvast bedankt voor jullie tijd en ik hoor het graag.

aangepast door Decimus
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Decimus, allereerst welkom op Higherlevel!

 

23 minuten geleden, Decimus zei:

- Is dit inderdaad wel een "mooie" situatie om een stap richting het ondernemerschap te maken?

Nee absoluut niet!  Dit is een zeer onverstandig voorstel, zowel voor werkgever als werknemer! 

 

Hier is overduidelijk sprake van een voortgezet dienstverband.  En in dit geval is die ook nog strijdig met de  VSO, en loop je daarmee ook het risico je recht op WW (en de eventuele transitievergoeding) bij dit ontslag kwijt te raken.

 

23 minuten geleden, Decimus zei:

Kom ik na deze 3 maanden freelance nog wel in aanmerking voor een WW met startperiode?

 

Nee. Je komt alleen in aanmerking als je

A) WW rechten hebt

B) niet start met ondernemen voordat je WW hebt aangevraagd en vervolgens toestemming hebt van de UWV werkcoach om te starten met de WW startersregeling

C) je gedurende de periode van de startersregeling niet direct of indirect werkzaamheden verricht voor je oud-werkgever 

 

23 minuten geleden, Decimus zei:

- Middels een VSO willen mijn werkgever en ik uit elkaar gaan (de redenen laat ik even achterwegen)

- Vervolgens zou dezelfde werkgever me nog wel 3 maanden ZZP/Freelance willen inhuren ter afronding van zaken

Misschien dan handiger en verstandiger om de VSO nu overeen te komen met voorgenomen datum ontbinding 01-10, en vervolgens die 3 maanden in loondienst de zaken afronden en daarna gebruik maken van de WW startersregeling zonder werkzaamheden voor je oud-werkgever gedurende die 6 maanden. Dat lijkt me zowel voor werkgever als werknemer een veel zinnigere en veiligere oplossing.

 

En het is - mede gelet  het oorspronkelijke voorstel -  ook niet onverstandig dat werkgever en werknemer hun voornemens en concept VSO voorleggen aan of - beter nog - laten opstellen door een ter zake kundige arbeidsrecht- of bedrijfsjurist. Dit zijn geen zaken om mee te doe het zelven.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Decimus,

 

Je hebt mooie plannen om te gaan ondernemen!

 

Ik sluit me aan bij de informatie die Norbert jou heeft gegeven. Als aanvulling op zijn bericht, kan je hier meer informatie vinden over de voorwaarden van de WW en de criteria van de startperiode.

 

Naast het raadplegen van bovenstaande voorwaarden en criteria, is het slim om jouw VSO door een jurist te laten nakijken, voordat je deze ondertekend. Hiervoor kan je jouw rechtsbijstandverzekering, vakbond of anders het Juridisch Loket raadplegen.

 

Heel veel plezier en succes toegewenst met het uitwerken van jouw plannen en om te gaan werken als ondernemer!

 

Met vriendelijke groet,

Wieger

UWV Webcareteam

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Bedankt voor jullie reacties en de nodige informatie.

 

Ondertussen heb ik mezelf meer verdiept in de voorwaarden en criteria en ik realiseer me dat dit zeker niet dus geen "mooie" manier is om te starten.

aangepast door Decimus
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Decimus zei:

Bedankt voor jullie reacties en de nodige informatie.

 

Ondertussen heb ik mezelf meer verdiept in de voorwaarden en criteria en ik realiseer me dat dit zeker niet dus geen "mooie" manier is om te starten.

 

Graag gedaan, en goed om te lezen dat je het hebt begrepen!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.