• 0

kosten accountant/boekhouder

ik besteed mijn boekhouding uit aan mijn accountant/belastingconsulent, echter heb ik het gevoel dat ik hier veels te veel voor betaal. niet alleen doet ie de btw aangiftes, hij doet ook de jaarrekeningen en inkomstenbelasting.

 

bij mij schoonfamilie laten ze de inkomstenbelasting door iemand doen die al 10 jaar dat voor ze doet en er 50 euro voor vraagt. ik betaal hier 250 euro voor.

 

dan de btw aangiftes, daar betaal ik 150 euro voor per kwartaal

 

nu is het wellicht nog niet veel t.o.v. je inkomsten, echter vind ik het nogal grote bedragen voor de zaken die er gedaan moeten worden, want met een beetje verstand en computerprogramma's heb je die aangiftes zo gedaan.

 

is mijn mening terecht of wat zijn jullie ervaringen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is zo een beetje moeilijk te zeggen. Het hangt er helemaal van af hoe je het aanlevert, of ze zelf nog allemaal zaken moeten samenstellen etc...

En hoeveel dat nog is..etc..

 

Als jij de bedragen aan mij aanlevert kan ik het voor 30 Euro, Kom jij met een volgepropte schoenendoos kost dat misschien 300 euro en kom je met 100 ordners dan is 3000 misschien nog niet genoeg.....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

ik lever het op de volgende manier aan:

 

btw aangifte:

 

ik lever een map aan met alle uitgaande facturen ( hooguit 25 stuks )en een map met alle inkomende facturen/bonnen ( hooguit 50 stuks ). daarnaast nog een map met alle afschriften op een rijtje ( hooguit 15 stuks. alles op volgorde verder gesorteerd.

wat zou je hiervoor rekenen voor zo'n btw aangifte?

 

jaarrekening/inkomstenbelasting:

 

deze komt eigenlijk voort uit de aangifte papieren met alle gegevens. dus na vier aangiftes en eventuele nadere info valt de jaarrekening zo op te maken met een uitdraai uit zijn systeem. vervolgens nog een jaaropgaaf van huidige werkgever waar ik ook nog fulltime werk.

wat zou je heirvoor rekenen voor zo'n aangifte inkomstenbelasting?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus ik begrijp dat hij dus ook de jaarrekening samenstelt....en deze kosten gedeeltelijk bij de BTW-aangifte meeberekent...

 

Ik ga geen prijzen noemen, (want dan ben ik reclame aan het maken ;)) maar geef eventjes wat uitleg...

 

Hij boekt dus 100 debiteuren-facturen per jaar...

En dus 100 keer de debiteurenopboeking en de opbrengstenboeking

dat zijn dus =>200 boekingen

Verder zijn niet alle debiteuren steeds dezelfde, dus hij zal bij zeg 20 debiteurenfacturen naw gegevens/betalingstermijnen etc aanmaken...

Dat zijn ook al gauw 20*10 invulvelden....=>200 invulvelden

 

Hij boekt dus 200 crediteuren-facturen per jaar...

En dus 200 keer de crediteurenopboeking en de kostensoortboeking

dat zijn dus =>400 boekingen

Verder zijn niet alle crediteuren steeds dezelfde, dus hij zal bij zeg 20 crediteurenfacturen naw gegevens/betalingstermijnen etc aanmaken...

Dat zijn ook al gauw 20*10 invulvelden....=>200 invulvelden

 

Hij boekt dus 60 bankstukken met alle debiteuren en crediteurenbetalingen 600 totaal + nog zo'n 10 bankkostenboekingen en 20 kasopnames => 690 boekingen

 

Verder boekt hij nog memoriaal elk kwartaal voor bijv. vaste activa en prive-zaken...zeg 50 boekingen => 50 boekingen

 

totaal dus: 1340 boekingen

: 400 invulvelden

met bijv een snelheid van 30 seconden per boeking/invulveld komt dat uit op: 870 minuten = 14.5 uur

Verder moet hij de btw-aangiftes nog invullen, online inloggen etc, 4 * 15 minuten is 1 uur. en nog de vaste activalijst bijwerken en memoriaalposten bedenken...zeg totaal 0.5 uur en de jaaropgaaf invullen/uitzoeken etc...zeg 1,5 uur...

hij is dus met je BTW-aangiftes + jaarrekening + jaaropgaaf 17,5 uur bezig voor een tarief van 4 * 150 + 1 * 250 = 850 Euro.

 

Dat komt neer op een uurtarief van 48,5 Euro

En dan heb ik het nog niet over de kosten die hij ook gedeeltelijk moet doorberekenen voor zijn boekhoudprogramma / zijn aansluiting voor electronisch berichtenverkeer en de tijd om bij te blijven in het belastingwezen.....

Al met al klinkt het vaak snel te veel, maar gezien deze berekening lijkt het mij eigenlijk best wel redelijk....

 

 

<> maar het kan goedkoper.....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
Gast Natasja1234

De berekening die je hebt opgesteld is heel gedegen. Maar toch mis ik hierin twee items, namelijk de tijd voor het invullen van de aangifte inkomstenbelasting (en de nazorg ervan) en het opstellen van een jaarrekening. De aangifte inkomstenbelasting zou in een uur geklaard moeten zijn, maar het opstellen van een gedegen jaarrekening (met een samenstellingsverklaring) kost toch zeker 4 uur!

 

Dit betekent dat de totaal bestede tijd op 22,5 uur komt waardoor het gemiddelde uurtarief ligt op euro 37,80.

 

Dus ik moet zeggen: zo slecht is de prijsafspraak nog niet!

 

Echte bezuinigingen zijn te behalen door zelf de boekhouding te voeren. Waarom door een dure accountant laten doen terwijl je het met een gedegen uitleg heel goed zelf kunt doen? Dit scheelt je 15 uur en dat is de moeite waard!

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt inderdaad geld besparen door zelf de administratie te boeken. Echter in de praktijk blijkt dat vaak het tegenovergestelde wordt bereikt.

 

Dit komt doordat er bij het opstellen van de jaarrekening (dit is het moment dat de accountant of administratiekantoor de administratie voor het eerst onder ogen krijgt), vaak veel correctieboekingen moeten worden gemaakt omdat de kwaliteit van de administratie te wensen overlaat. Waar enerzijds wordt bespaard op het boeken van de administratie, wordt anderzijds de jaarrekening duurder, vanwege aanvullende werkzaamheden.

 

Daar komt nog bij dat veel ondernemers zich willen bezighouden met hun eigen ding en niet met de administratie.

 

Samengevat: als je het zelf wilt doen, moet je het ook goed (kunnen) doen, anders betaal je voor de jaarrekening veelal een hogere prijs.

Link naar reactie
  • 0

hmmm, @Sander W., ben het er niet helemaal mee eens,

 

Ik doe al jaren mijn eigen boekhouding, ik laat alleen de jaarrekening en het invullen van het inkomstenbelastingformulier door mijn accountant doen. En dit gaat altijd prima, hij is ook altijd zeer te spreken over mijn administratie. Als je het een beetje netjes doet, en daar hoef je echt geen boekhouder voor te zijn, dan heeft de accountant niet veel extra werk. Ik heb dan ook weinig kosten van mijn boekhouding.

 

Groeten,

 

Niels.

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie
  • 0

Niels, ik ben het roerend met je eens hoor dat je geen financieel wonder hoeft te zijn om een nette boekhouding af te leveren.

 

Alleen mijn ervaring is dat de boekhouding vaak op de laatste plaats komt. Een slechte boekhouding is daarom vaker het gevolg van onwil en prioriteitstelling en niet zozeer van onkunde. Niet bij alle ondernemers, maar zeker bij een substantieel deel.

 

Dus als je het zelf doet, moet je het goed doen ook. Anders levert het mijns inziens niks op.

 

Trouwens, die tip van msteer vind ik ook een goeie. Als je de administratie op een manier die je met je accountant hebt besproken, kan dat later geen punt van discussie meer opleveren bijde jaarrekening.

 

Groet,

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

ik besteed mijn boekhouding uit aan mijn accountant/belastingconsulent, echter heb ik het gevoel dat ik hier veels te veel voor betaal. niet alleen doet ie de btw aangiftes, hij doet ook de jaarrekeningen en inkomstenbelasting.

 

bij mij schoonfamilie laten ze de inkomstenbelasting door iemand doen die al 10 jaar dat voor ze doet en er 50 euro voor vraagt. ik betaal hier 250 euro voor.

 

dan de btw aangiftes, daar betaal ik 150 euro voor per kwartaal

 

nu is het wellicht nog niet veel t.o.v. je inkomsten, echter vind ik het nogal grote bedragen voor de zaken die er gedaan moeten worden, want met een beetje verstand en computerprogramma's heb je die aangiftes zo gedaan.

 

is mijn mening terecht of wat zijn jullie ervaringen?

 

Hoeveel betaal je ongeveer het eerste jaar voor een accountant? en het tweede? en het derde?

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel je het 1e, 2e en 3e jaar betaald is geheel afhankelijk van de omvange van je financiele en fiscale administratie.

 

Veel kantoren werken op uurbasis en andere berekenen de kosten per transactie en diensten die je afneemt.

 

Dus als je onderneming en daarmee ook je administratie groeit gaan de kosten ook omhoog.Bij starters zijn de kosten voor de invoer van de administatie vaak niet meer dan 50% van de totale accountantskosten. Dus als je administratie met 40% groeit zullen de kosten van de accountant met ongeveer 20% stijgen.

 

Uiteraard is dit een indicatie omdat ik de echte omvang en samenstelling van je bedrijf en administratie niet ken.

 

Johan Brekelmans

www.finovion.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ben hier voor het eerst en heb al wel gezocht maar heb het gewenste antwoord niet gevonden.

 

Als ik mijn eigen administratie correct voer en wil aan het einde van het jaar het geheel laten checken (resultatenrekening, opmaken balans) en uitvoeren door een accountant.

Wat moet ik hier voor kosten gaan incalculeren?

 

Vriendelijk dank, Gerwin

Link naar reactie
  • 0

Als ik mijn eigen administratie correct voer en wil aan het einde van het jaar het geheel laten checken (resultatenrekening, opmaken balans) en uitvoeren door een accountant.

Wat moet ik hier voor kosten gaan incalculeren?

 

Dat hangt af van feiten en omstandigheden die je niet vermeldt, waar je accountant naar zal vragen en waar hij desgevraagd offerte voor zal uitbrengen.

Link naar reactie
  • 2

Suggestie voor criteria:

[*]Interactie op afstand mogelijk middels telefoon, skype, email, ...

[*]Reactietijd (bijv. binnen ... werkdagen na ontvangst)

[*]Tarieven:

[*]   Gedifferentieerd per niveau (junior, medior, senior) en/ of discipline (data-entry, administratief medewerker, fiscalist, overige)

[*]   Eenheden (bijv. afronding per kwartier, uur of dagdeel)

[*]   Incl. toelichting op opgeleverde producten

[*]   Incl. voorafgaande afstemming, zodra significante overschrijding dreigt van boekhoud-kostenraming

[*]Uitgaande van aanlevering door klant van relevante en op datum gesorteerde input :

[*]   kas/bankafschriften (evt. bandbreedte voor aantal stuks per tijdvak/ boekjaar afspreken)

[*]   facturen/ bonnen (evt. bandbreedte voor aantal stuks per tijdvak/ boekjaar afspreken)

[*]   ...

[*]Snelheid van data-entry (aantal invoervelden/ transactieregels per tariefeenheid)

[*]Fiscale aangiften zijn incl. evt. opgave schattingen, aanvraag uitstel en bezwaarschriften

[*]Facturatie:

[*]   Alleen na voorafgaande opgave van boekhoud-kostenraming per product

[*]   Factureert achteraf (NA oplevering)

[*]   Stuurt maximaal 1 factuur per tijdvak/ boekjaar

[*]   Specificeert facturen: per product hoeveelheid inspanning per gedifferentieerd tarief

[*]   ...

 

Offerte incl. optieprijzen voor opstellen, in ntb formaat (bijv. Excel) aanleveren en evt. (elektronisch) indienen van:

[*]jaarstukken (balans, balans specificatie, resultatenrekening en toelichting)

[*]grootboek overzicht (ter evt. controle van jaarstukken)

[*]accountantsverklaring

[*]omzetbelasting (OB) - aangifte per tijdvak

[*]omzetbelasting (OB) - suppletie omzetbelasting (SO)

[*]loonbelasting

[*]vennootschapsbelasting (VpB)

[*]inkomstenbelasting (IB)

[*]...

 

Er zijn andere criteria te bedenken, zo ook zachtere/ minder makkelijk meetbare:

[*]nauwkeurigheid

[*]'persoonlijke' klik

[*]klantgerichtheid (meedenkendheid)

[*]relatienetwerk

[*]...

 

NB: De keuze en weging van criteria voor leveranciers verschilt doorgaans per opdrachtgever.

Link naar reactie
  • 0

Je reageert op een anderhalf jaar inactief topic, maar wel met een sterke inhoud.

 

Persoonlijk vind ik uitgerekend de 4 laatstgenoemde criteria het belangrijkst (nauwkeurigheid, persoonlijke klik, klantgericht/meedenkend en netwerk), de rest zijn randvoorwaarden die wat mij betreft steeds minder doorslaggevend worden als de eerste 4 maar kloppen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Suggestie voor criteria: ...

Een paar websites waar men opdrachten kan aanbesteden voor accountants en boekhouders:

[*]www.accountantsmarktplein.nl

[*]www.marktpleinen.nl

 

Na publicatie van een eenvoudige opdracht op beide websites ontving ik binnen de eerste werkdag 14 aanbiedingen:

 

Slechts 6 aanbieders specificeerden uurtarieven, terwijl daarom werd gevraagd in de opdracht.

Die tarieven varieerden van per UUR: 45 euro voor boekhouding t/m 175 euro voor fiscaal advies.

 

De totaalprijzen voor het aanbestede dienstenpakket varieerden rond 600 euro; tussen 395 t/m 1996 euro, waarbij die van 1996 euro de enige uitschieter was. Eerste indruk is dat eenpitters doorgaans beduidend goedkoper zijn dan grotere bureaus.

 

Bijzonderheden:

[*]1 aanbieder wil eerst vrijblijvend langs komen, alvorens te offreren.

[*]1 aanbieder biedt aan om 1 maal per jaar langs te komen zonder reiskosten te rekenen.

[*]2 aanbieders rekenen eenmalige inregelkosten voor nieuwe klanten.

[*]Sommigen aanbieders stellen voorwaarden aan de totaalprijs m.b.t. aantallen transacties bijv..

[*]Sommigen aanbieders geven korting bij vlot beslissen en/ of afname van dienstenpakket.

[*]Sommige aanbieders rekenen reguliere werkzaamheden als meerwerk.

[*]Sommige aanbieders geven slechts vage kostenindicaties, terwijl de opdracht vroeg om specificatie.

[*]Sommigen aanbieders hebben keurmerken en/ of zijn lid van brancheorganisaties.

[*]Bedragen zijn excl. 19% BTW.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.