• 0

Inperking contante betalingen tot maximaal 3000 euro?

(aangepast)

Plannen om 3000 euro als maximum cash betaling in te voeren?

Wordt een leuke zaak voor ons bedrijf.

We verkopen uitsluitend spullen die meer dan  €3000 per stuk kosten.

Contant afrekenen wat nu in circa 50% van de gevallen gebeurt is straks niet meer mogelijk. Dan moeten klanten of voor dat ze een demo hebben gehad gaan betalen of we moeten grote risico's gaan lopen ons geld niet of veel later binnen te krijgen. We verkopen bijna altijd slechts eenmaal een product en dan hoogstens een beetje onderhoud na enkel jaren.

We hebben dus geen duurzame relatie met onze klanten, dus is het altijd vooruit betalen of contant bij aflevering. Een mobiel pinapparaat hebben we wel, maar de buitenlandse klanten werken zo niet of het apparaat heeft te weinig of geen internetverbinding.

De helft of meer van onze producten worden aangeschaft direct na de demonstratie en we laten het direct achter om hoge extra kosten (verzend verpakking en hendelingskosten) en risico van annuleren te vermijden.

Prima als de biljetten van €500 worden afgeschaft maar zorg in ieder geval voor een goede andere contante betaalmethode. Misschien dat wereldwijd real-time bankieren een deel oplost, maar er blijven altijd mensen die slechts vertrouwen op cash geld. Die ben je dan gewoon kwijt als klant. En nee, dat zijn geen criminelen, maar gewoon hardwerkende mensen, die hun werk willen verlichten.

 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Externe link naar overheidsinfo ingevoerd.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
11 uur geleden, Highio zei:

Andersom gedacht is het natuurlijk vreemd dat een 'Herman' aan inkoopzijde ongetwijfeld bancair betaalt en in vervolg zo systematisch mogelijk ontwikkelt, produceert en verkoopt, maar vervolgens bezwaar heeft tegen een betaling die ook van dit internettijdperk is. Mijn vraag is alleen hoeveel praktisch gezien de nationale en internationale transactiekosten bedragen!? Tien jaar terug, nu en in de beoogde situatie. 

 

 

Aan inkoopzijde is betaling per bank heel goed mogelijk. Dit zijn een beperkte hoeveelheid langdurige relaties waar ik op kan vertrouwen.

 

Aan verkoopzijde zijn  het meestal eenmalige contacten. Daar wil ik, uit 40 jaar ervaring wijs geworden betaling vooraf of bij aflevering. In NL kun je hiervoor (als je dezelfde bank hebt als de klant het bedrag laten overboeken. Dit is direct zichtbaar mede omdat NL over een goed internet beschikt. 

 

Zodra je de grens overgaat, is internet sporadisch werkend. Ook mobiel pinnen is meestal niet mogelijk. Tevens zit er een of twee dagen vertraging in de betaling en dus is contant de enige weg.

Het maken van online facturen op mijn thuissysteem of in de cloud lukt ook niet dus moet ik zelfs de facturen op mijn laptop offline maken en op papier afdrukken.

De kosten van internationaal betalen is ongeveer 15 euro per transactie dus daar ligt het probleem niet.

 

Over internet gesproken: Ik was onlangs aan het overnachten in de Eiffel en was ik mijn administratie en facturen die overdag offline gemaakt waren, thuis aan het bijwerken.. In het dorp hotel hadden ze goed internet tot 10 uur s'avonds. Toen ging de verlichting van de kerk uit en hield ook het internet (3G) op. De pastoor vond het bedtijd.

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, herman van der helm zei:

Over internet gesproken: Ik was onlangs aan het overnachten in de Eiffel ...In het dorp hotel hadden ze goed internet tot 10 uur s'avonds. Toen ging de verlichting van de kerk uit en hield ook het internet (3G) op. De pastoor vond het bedtijd.

Grappig ... ook in Savoie (Frankrijk) was het om 10 uur einde Internet.

Wel lekker rustig ... al was het wel even wennen om al je zaakjes voor 10 uur af te ronden.

Eigenlijk ook wel triest die moderne tijd ... anno 2019 op vakantie en wat neem ik mee ... smartphone, tablet, laptop ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Haha ja zo is het wel... mijn laptop en telefoon gaan ook altijd mee op vakantie. Maar mijn laptop gaat alleen 's avonds een uurtje aan om mailtjes te beantwoorden, verder werk ik in principe niet op vakantie. Dat is echt family time 😉

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Haha ja zo is het wel... mijn laptop en telefoon gaan ook altijd mee op vakantie. Maar mijn laptop gaat alleen 's avonds een uurtje aan om mailtjes te beantwoorden, verder werk ik in principe niet op vakantie. Dat is echt family time 😉

 

Ja dan heb je het over vakantie. Maar mijn ervaringen zijn allemaal in werkperioden.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, herman van der helm zei:

Ja dan heb je het over vakantie. Maar mijn ervaringen zijn allemaal in werkperioden.

Maakt niet veel uit ... ik werk vaak in mijn vakantie ... ben altijd en overal bereikbaar ... nou ja, bijna dan.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je gaat bij geld opnemen dezelfde trend zien als met post verzenden. De dienst wordt steeds duurder door het dure distributiemodel en snel afnemende volume.. 

 

Ik wilde van de week bij de kapper contant betalen.. ze moesten de kassa lade nog even van achter halen want iedereen pint tegenwoordig..

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Roel J zei:

Je gaat bij geld opnemen dezelfde trend zien als met post verzenden. De dienst wordt steeds duurder door het dure distributiemodel en snel afnemende volume.. 

Met een verplicht maximum van 3.000 euro zal het volume inderdaad snel afnemen. :classic_cool:

 

... worden drie deelfacturen van 3.000 euro ook verboden ?

 

40 minuten geleden, Roel J zei:

Ik wilde van de week bij de kapper contant betalen.. ze moesten de kassa lade nog even van achter halen want iedereen pint tegenwoordig.. 

Bij deze ene kapper dan ...

 

Overigens lijkt het mij handiger en veiliger om de kassalade gewoon in de kassa te laten zitten, als er toch weinig geld in zit.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Da's vreemd, de meeste kassa's werken helemaal niet als er geen geldlade in zit. 

 

Maar qua contant geld zie wel steeds minder pinautomaten, in het buurtwinkelcentrum hier zit er bijvoorbeeld geen, als je cash wilt pinnen moet je naar het volgende winkelcetrum (daar zitten er gelijk een stuk of 4). Anderzijds heeft dat weinig met grote bedragen te maken - meer dan 1000 euro per dag per rekening komt er niet uit. 

 

Dat je moet betalen om contant geld op te nemen is voor nederland nieuw, maar er zijn genoeg landen waar dat al jaren zo is. In thailand of indonesie betaal je respectievelijk ca 4 en 1 euro per geldopname, ongeacht het bedrag. Op zich lijkt dat mee te vallen, maar uit de gemiddelde indonesische pin komt maximaal het equivalent van 100 euro per transactie, sommige geven 200 maar die moet je zoeken. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
38 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dat je moet betalen om contant geld op te nemen is voor nederland nieuw, maar er zijn genoeg landen waar dat al jaren zo is. In thailand of indonesie betaal je respectievelijk ca 4 en 1 euro per geldopname, ongeacht het bedrag.

 

Dat wordt doorgaans alleen bij buitenlanders in rekening gebracht, niet bij eigen klanten van de bank.

 

3 uur geleden, Roel J zei:

Je gaat bij geld opnemen dezelfde trend zien als met post verzenden. De dienst wordt steeds duurder door het dure distributiemodel en snel afnemende volume.. 

 

Verschil is dat bij de post het versturen van brieven DE dienst is waarmee ze hun geld mee moeten verdienen.

Maar bij een bank is geld kunnen opnemen onderdeel van een groter geheel.

 

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Maxn zei:

Dat wordt doorgaans alleen bij buitenlanders in rekening gebracht, niet bij eigen klanten van de bank.

 

Niet specifiek buitenlanders, maar ook klanten met een rekening bij een andere bank dan de exploitant van de pinautomaat. In winkelcentra zie je vaak 3 automaten naast elkaar van verschillende banken. 

 

Blijkbaar is het plan om het in nederland voor alle pinautomaten te gaan doen (die gaan vervangen worden door 1 "merk"). Ik vind het geen verstandig plan: veel ouderen gebruiken contant geld, en die pinnen nu zeg 250 euro voor een week. Nederlanders zijn zuinig genoeg om 1000 euro te pinnen ipv 4 keer 250 als ze dat 3 euro scheelt, en overvallers en dergelijk tuig weten dat maar al te goed. Ik vrees dat er veel meer berovingen en dergelijke bij pinautomaten gaan plaatsvinden omdat de gepinde bedragen hoger worden: als je 80 cent per transactie moet betalen ga je geen 20 euro pinnen denk ik. 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

ING biedt klanten korting om geen contant geld op te nemen.

 

“ING gaat klanten belonen die minder vaak geld opnemen bij een automaat. De bank introduceert per 1 oktober een mogelijkheid voor klanten om korting te krijgen op de kosten van een betaalrekening. In ruil daarvoor moet dan wel betaald worden bij het opnemen van geld bij een automaat. In de regeling worden de kosten voor een rekening verlaagd van 1,55 euro naar 1,25 euro per maand.

Per jaar kunnen klanten dus 3,60 euro besparen als ze helemaal niet pinnen. Voor elke keer geld opnemen bij een automaat wordt dan wel 80 cent betaald. Als jaarlijks vier keer of minder geld wordt opgenomen, zijn klanten dus voordeliger uit.”

 

Wow ... anoniem betalen gaat dus 9,60 euro per jaar kosten ... dat wordt anoniem één kratje bier per jaar minder kopen ... Daar valt mee te leven.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat denk ik meer om het principe dan om het bedrag. Bovendien is het bedrag natuurlijk best wat hoger als je bijvoorbeeld iedere week cash pint, dan zit je al boven de 40 euro per jaar. 

 

Anderzijds heb je als particulier tegenwoordig wel een overstapservices waarmee je gemakkelijker van bank kunt wisselen: automatische incasso's en dergelijke gaan dan vanzelf over, en betaling naar je oude rekening ontvang je nog een jaar oid. Op zich best te doen natuurlijk, redelijke kans dat ING hiermee een flink aantal particuliere klanten weet weg te jagen, maar daar zullen ze wellicht niet eens rouwig om zijn. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, R.I.P. - Benm zei:

Het gaat denk ik meer om het principe dan om het bedrag. Bovendien is het bedrag natuurlijk best wat hoger als je bijvoorbeeld iedere week cash pint, dan zit je al boven de 40 euro per jaar. 

Een keer per maand volstaat als je salaris op je ING-rekening is bijgeschreven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-7-2019 om 09:11, Cosara zei:

 

Spindokters van ING. Zo presenteert de bank een kostenverhoging als korting!!!!

 

Maar ik geef ze wel gelijk. Waarom geld pinnen en daarna contant afrekenen als je overal kan pinbetalen? Paar honderd cash op zak houden voor eventualiteiten en verder alles pinnen. Moeten overvallers ook op zoek naar een nieuwe werkplek.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, TwaBla zei:

Moeten overvallers ook op zoek naar een nieuwe werkplek.

Die werkplek is al heel lang geleden gevonden ... op kantoor (of in de buitenlucht) met een computer ... en veel lucratiever !

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.