• 0

Geldt inkoop bij supermarkt voor kleine horeca als wederverkoop?

In onze winkel hebben wij een kleine horeca, denk aan koffiehoek met huisgemaakt gebak e.d. Het grootste deel van onze ingrediënten laten wij bezorgen door AH, denk aan suiker, meel, melk voor cappuccino e.d. We zijn te klein om te laten leveren door horecagroothandel, maar te ‘groot’ om al onze inkopen zelf te halen bij supermarkt of groothandel (kost te veel tijd en daar is het te veel voor).

Nou kregen wij een opmerking van AH tijdens een vraag over niet complete levering (waaruit bleek dat dit bedoeld was als ingrediënten voor gebak om te verkopen), dat dit gezien werd als wederverkoop, dat dat niet mocht en dat ze daar een notitie van moesten maken. Ik begrijp dat het niet de bedoeling is om producten rechtstreeks door te verkopen, maar als ik een appel bestel, daar een appeltaart van bak, en die per stuk verkoop dan is dat toch geen wederverkoop? Of zie ik dat fout??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
9 minuten geleden, Mikky Vrolijk zei:

Waar baseert AH dat op?  Er is geen regelgeving over waar je inkoopt t.b.v. je verkoop.

 

Zie ook dit artikel: Supermarkt producten doorverkopen: dit zijn de regels  

 

Dat is me niet helemaal duidelijk. Al staat er wel iets genoemd in hun algemene voorwaarden, n.l.

‘Onze producten zijn bestemd voor eindgebruikers en het is niet de bedoeling dat u ze doorverkoopt. Wij behouden ons daarom het recht voor om bestellingen om ons moverende redenen niet uit te leveren, bijvoorbeeld aan mogelijke wederverkopers en om een maximum te verbinden aan de te bestellen hoeveelheden van bepaalde artikelen‘

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, **Loes** zei:

dan is dat toch geen wederverkoop?

 

Bottom line is dat Albert Heijn niet verplicht is om aan jou te leveren. AH mag dus zelf bepalen wat zij wederverkoop vinden of niet. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, **Loes** zei:

‘Onze producten zijn bestemd voor eindgebruikers en het is niet de bedoeling dat u ze doorverkoopt. Wij behouden ons daarom het recht voor om bestellingen om ons moverende redenen niet uit te leveren, bijvoorbeeld aan mogelijke wederverkopers en om een maximum te verbinden aan de te bestellen hoeveelheden van bepaalde artikelen‘

Dat inkopen bij supermarkt of slager, bakker, groente & fruit winkel wordt zo vaak gedaan. Andere winkels genoeg lijkt mij en niemand die daar problemen van maakt. Vaak beter van kwaliteit en goedkoper ook. Bij grote afname krijg je soms zelfs korting.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, **Loes** zei:

Dat is me niet helemaal duidelijk. Al staat er wel iets genoemd in hun algemene voorwaarden, n.l.

‘Onze producten zijn bestemd voor eindgebruikers en het is niet de bedoeling dat u ze doorverkoopt. Wij behouden ons daarom het recht voor om bestellingen om ons moverende redenen niet uit te leveren, bijvoorbeeld aan mogelijke wederverkopers en om een maximum te verbinden aan de te bestellen hoeveelheden van bepaalde artikelen‘

 

Dat staat echter onder “IV: Aanvullende Algemene voorwaarden AH Telecom”. Een soortgelijk aanvullend voorbehoud wordt verder niet gemaakt in de Algemene voorwaarden voor zakelijke klanten.

Link naar reactie
  • 1

Je hebt te maken met een regelfreak die een excuus heeft gevonden om jouw klacht niet te behandelen, mogelijk een franchise-nemer. AH levert maar wat graag fruit aan kinderopvangs die dat op hun beurt 'doorleveren' aan de kinderen van hun klanten. Ook kleine zorginstellingen en kantoren zijn welkom. Kijk maar eens op hun zakelijke landingspagina. Een servicegerichte medewerker had je daarop geattendeerd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Ward van der Put zei:

 

Dat staat echter onder “IV: Aanvullende Algemene voorwaarden AH Telecom”. Een soortgelijk aanvullend voorbehoud wordt verder niet gemaakt in de Algemene voorwaarden voor zakelijke klanten.

In het lijstje waar ik keek staat het ook bij de standaard voorwaarden, onder: II algemene aanvullende voorwaarden, onder het kopje ‘overige’ 

https://www.ah.nl/algemene-voorwaarden#artikel18

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, TwaBla zei:

Je hebt te maken met een regelfreak die een excuus heeft gevonden om jouw klacht niet te behandelen, mogelijk een franchise-nemer. AH levert maar wat graag fruit aan kinderopvangs die dat op hun beurt 'doorleveren' aan de kinderen van hun klanten. Ook kleine zorginstellingen en kantoren zijn welkom. Kijk maar eens op hun zakelijke landingspagina. Een servicegerichte medewerker had je daarop geattendeerd.

Het was gewoon iemand van de klantenservice (telefonisch). Overigens werd mijn probleem met de levering netjes opgelost, zoals altijd, en de missende artikelen vergoed. Haar opmerking over wederverkoop verraste ons alleen, niet in de laatste plaats omdat we dit al bijna 4 jaar op deze manier doen.. Ik vermoed (en hoop) dat dit gewoon een verkeerde inschatting en dus misplaatste opmerking is geweest van deze betreffende medewerker. 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook een wat overijverige medewerker. 

 

Uiteraard staat het AH vrij om wel of niet te leveren, maar ik denk dat de regels niet bedacht zijn voor jouw situatie, en ze gewoon blijven leveren. Zo niet dan zijn ze niet de enige supermarkt waar je deze producten kunt bestellen ;)

 

Daarbij neem ik wel even aan dat die koffiehoek niet de hoofdmoot van je handel is, maar een extraatje in een bedrijf dan in de basis iets anders doet of verkoopt. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Waren het toevallig ingrediënten met volume-afname uit de 'bonus'?

 

Ik zie bij supermarktenaanbiedingen wel regelmatig max. x per klant.

 

Geen idee of voor dit soort beperkingen voor type klant en aantallen van acties een wettelijke basis bestaat.

 

Behalve dan dat je als aanbieder zoveel mogelijk klanten wilt kunnen laten profiteren van een actie (aantrekken).

 

Edit aanvulling met voorbehoud uit AV AH.nl:

 

Quote

Overige

1. Onze producten zijn bestemd voor eindgebruikers en het is niet de bedoeling dat u ze doorverkoopt. Wij behouden ons daarom het recht voor om bestellingen om ons moverende redenen niet uit te leveren, bijvoorbeeld aan mogelijke wederverkopers en om een maximum te verbinden aan de te bestellen hoeveelheden van bepaalde artikelen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat mogen ze zeker maximeren, en soms ook met een goede reden: Als je bijvoorbeeld deo of tandpasta in de 2-voor-de-prijs-van-1 aanbieding hebt als grote super kun je een klant weigeren die het hele schap in een wagen gooit en wil afrekenen. Die klant heeft waarschijnlijk een zelfstandige drogisterij en kan zo goedkoper inkopen dan via de groothandel of direct bij de producent. 

 

Een maximum per  klant per dag kan evt door de producent zijn voorgeschreven, of het is een kwestie van 'redelijkheid': pakweg 8 tubes tandpasta voor een particulier kan best, maar 100 lijkt me niet heel logisch. 

Link naar reactie
  • 0

Bij Lidl en Aldi zie je vaak lokale horeca-ondernemers grootschalig inkopen doen. Gaat meestal om bakolie of frites, hoewel ik ook ooit iemand twintig biefstukken zag afrekenen. 

 

Ingrediënten voor taart: dat kan nooit idioot veel zijn. 😺

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, TwaBla zei:

Bij Lidl en Aldi zie je vaak lokale horeca-ondernemers grootschalig inkopen doen.

 

Niet alleen horeca ondernemers hoor.😛 Het feit doet zich voor dat bepaalde type vuilniszakken bij deze goedkoper zijn dan bij de groothandel. 😉 Kijken af en toe beetje raar als ik met een hele doos lang de kassa ga. 😁

 

En bij een andere supermarkt wel eens teruggefloten vanwege een overdosis dreft wat ik normaal gebruik voor ramen te lappen. Mijn reactie dat ik geen afwasmachine heb maar wel heel veel vaat werd niet geaccepteerd. 🤣

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, TwaBla zei:

Bij Lidl en Aldi zie je vaak lokale horeca-ondernemers grootschalig inkopen doen. Gaat meestal om bakolie of frites, hoewel ik ook ooit iemand twintig biefstukken zag afrekenen. 

 

Yeah, dat valt me ook wel eens op: iemand die gewoon 48 flessen olie op de band zet, je zou denken dat dat niet voor persoonlijk gebruik is, zeker op een moment dat het niet in de aanbieding of iets dergelijks is. Maar goed, wellicht kan het de lidl helemaal niets schelen ook al zou je 2000 flessen kopen, zolang ze er marge op maken ;)

 

Supermarkten hebben vaak wel een paar loss-leader producten die ze heel scherp prijzen om klanten binnen te krijgen, maar dat zijn meestal producten waarvan er op de normale prijs een gigantische marge zit tussen productie en retail prijs. Dat kunnen drogisterij-dingen zijn als deodorants die voor 4 euro verkocht worden maar een productieprijs hebben van 10 cent, maar ook dingen als olie, melk, boter of bloem waarbij de marge nihil of negatief  is. 

 

Overigens heb ik geen idee of die discounters er een probleem van maken. Zelf heb ik niets in bulk nodig, maar zou pakweg de lidl moeilijk doen als ik een hele pallet suiker op een pompkarretje zet en wil afrekenen, omdat ik dat pakweg wil gebruiken om zelf bier mee te brouwen? Ergens denk ik van niet ;)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik zie (m.b.v. zoekopdracht google) een relevant artikel uit mei 2018: Groeimarkt: de supermarkt als groothandel

 

Mede door dit topic en het artikel vraag ik mij af wat de achterliggende reden is dat supermarkten (in dit geval AH) er zo'n probleem van maken en hen eigen verkoopvoorwaarden hanteren? Óf ze hen verkoopmarge nu op 1 consument met klein aantal productverkoop halen of op één groot inkoper (wederverkoper), zal toch in basis niet uit moeten/mogen maken voor de supermarkten?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Yeah, dat valt me ook wel eens op: iemand die gewoon 48 flessen olie op de band zet, je zou denken dat dat niet voor persoonlijk gebruik is, zeker op een moment dat het niet in de aanbieding of iets dergelijks is.

Zonnebloemolie is goedkoper dan diesel … perfect voor een youngtimer auto met dieselmotor.

 

Het zijn niet zelden de Oost-Europeanen die op de kleintjes letten … maar dat is onderdeel van een andere lopende discussie.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)

Ik denk dat dit gewoon een overijverige medewerker was, die misschien niet eens aan jou had hoeven te melden dat ze een melding ging maken, maar gewoon intern even naar de 2e lijnsafdeling een verzoekje had kunnen sturen.

 

De regels zijn er om logistieke problemen te voorkomen. Als AH een stuntaanbieding met blikjes frisdrank heeft samen met coca-cola wil niet je dat die alle snackbars en strandtent houders de vestigingen of albert.nl leegroven omdat die aanbieding onder inkoop horeca ligt. En je wilt ook niet onder elke aanbieding max 2 producten per klant zetten..

 

Zowel de inkooplogistiek als distributie van Albert.nl is ingesteld op consument of klein zakelijke klant, bijv 2-4 bezorgkratten per adres. X adressen op een route.

Bij het plannen van de AH inkoop baseert men zich op statistieken zo kunnen ze zo goed mogelijk inkopen om nee verkopen te voorkomen en klanten netjes de volgende dag te kunnen beleveren. Als er dan teveel afwijkende bestellingen tussen zitten omdat de halve kleine horeca maar even 200 blikjes inslaat op de aanbieding dan stort het kaartenhuis van AH logistiek in elkaar en ontstaan tekorten of extra kosten om producten beschikbaar te houden..

Bij de zakelijke variant(en) van supermarkten en bij groothandels kun je ook lang niet altijd voor "next day delivery" kiezen vaak zijn er vaste bezorgdagen en wordt  op basis van de bestellingen de eigen inkoop gepland, kortom er zit een andere bedrijfsvoering achter om grote overschotten of tekorten aan producten te voorkomen.

 

In dit geval gaan die paar kilo appels of mail meel echt geen verschil maken, het is alleen zo'n dingetje waar klantenservice medewerkers gevraagd wordt op te letten en mogelijk zat er een controle vraag in haar vergoedingsscript zodat ze als consument vermomde zakelijke gebruikers eruit kunnen halen zodat die of overgehaald kunnen worden zakelijk klant te worden met wat lokkertjes.

Nu is de mededeling zo gebracht dat het klonk als dreigement, service technisch niet heel handig dus..

 

 

aangepast door Roel J
lol met mail bak je geen lekkere appeltaart
Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Mikky Vrolijk zei:

Mede door dit topic en het artikel vraag ik mij af wat de achterliggende reden is dat supermarkten (in dit geval AH) er zo'n probleem van maken en hen eigen verkoopvoorwaarden hanteren? 

 

Supermarkten als AH hanteren een strakke logistiek zodat ze elke dag genoeg voorraad hebben, maar niet teveel. Wanneer er grootverbruikers langskomen raakt die voorraad voortijdig op en moet AH belangrijke trouwe klanten teleurstellen. De kosten daarvan zijn op den duur hoger dan de winst op grootverbruikers, zeker wanneer die laatste groep omgeleid kan worden naar het zakelijk besteladres.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 3-7-2019 om 12:32, Cosara zei:

Zonnebloemolie is goedkoper dan diesel … perfect voor een youngtimer auto met dieselmotor.

 

Ik heb niet het idee dat ze het kopen voor brandstof, meestal hebben dezelfde klanten ook enorme hoeveelheden van andere producten op de band staan (12 kilo suiker of iets dergelijks). Het lijkt me logisch dat ze er voedsel mee bereiden, al heb ik geen idee of dat voor een groot gezin is, of iets commercieels. Het zou natuurlijk wel kunnen dat die olie (deels) anslog gewoon de brandstoftank ik gaat, ergens buiten het zicht want het mag tenslotte niet. 

 

In dit geval denk ik echter dat het niet speelt maar gewoon een overijverige medewerker was. Als het gaat om gebak voor de koffiehoek denk ik niet dat het om hoeveelheden gaat die het logistieke proces zullen verstoren. Wellicht is het een standaardvraag en is het antwoord dat het een beperkte hoeveelheid voor een nevenactiviteit is ook wel afdoende. 

Link naar reactie
  • 0
Op 3-7-2019 om 12:32, Cosara zei:

Het zijn niet zelden de Oost-Europeanen die op de kleintjes letten …

 

Als Hollander let ik ook op de kleintjes: Op dinsdagen als opa 😁 en op andere dagen als ondernemer 😛

 

Al eerder genoemd de vuilniszakken die bij de supermarkt 25% goedkoper zijn dan bij de groothandel. Maar ook professionele schoonmaakmiddelen die net over de grens 30% goedkoper zijn. Zelfde merk en zelfde verpakking. 😉

 

Link naar reactie
  • 0

Bij mij komt ah niet eens meer, nadat ik navraag gedaan heb waarom de bezorger niet geweest is kreeg ik achteraf(!) Te horen dat ik teveel bestel, en er wederverkoop vermoed wordt, en ze daarom "uit voorzorg" mijn account geblokkeerd hebben!

 

Bestellen is dan dus ook echt niet meer mogelijk....

Enige optie nu, en die benut ik dus ook, is bestellen bij Jumbo of Coop. 

 

Vinden de lokale ondernemers overigens geen enkel probleem om te doen 🙂

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, j14 zei:

Bij mij komt ah niet eens meer, nadat ik navraag gedaan heb waarom de bezorger niet geweest is kreeg ik achteraf(!) Te horen dat ik teveel bestel, en er wederverkoop vermoed wordt, en ze daarom "uit voorzorg" mijn account geblokkeerd hebben!🙂

 

Is dus wel degelijk beleid.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beleid of zakelijk belang. Met bijvoorbeeld AH Zakelijk en een partnerschap met Bidfood en wie weet wat nog meer voor ontwikkelingen. Op Bol.com worden wederverkopers toch ook op een vergelijkbare manier gebruikt en beperkt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het gaat in dit geval al om een zakelijk account. Liever nog zou ik bestellen bij Bidfood, Sligro of dergelijke maar die leveren blijkbaar liever niet aan kleine  ondernemers gezien de minimale bestelbedragen. 

Ik denk bij wederverkoop echter nog steeds aan: ik koop een pak suiker en ik verkoop dat door. Niet aan: ik koop een pak suiker, gebruik dat om een cake te bakken en ik verkoop die cake per plakje. Al snap ik alle argumenten wat betreft het inkoopbeleid. Wel jammer dat hier dus duidelijk een gat in de markt zit voor kleine commerciële inkoop.

aangepast door **Loes**
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.