• 0

Eenmanszaak en Bevoegd Vennoot V.O.F. - Fiscaal aandachtspunten?

Beste leden,

 

De situatie is als volgt:

 

Een 24 jarige man met een fiscale partner (in loondienst) heeft twee inkomstenbronnen:

- Eenmanszaak (werkt als zzp'er)

- Beperkt bevoegd vennoot in een V.O.F.

 

De situatie als vennoot maakt het voor mij complex om in beeld te krijgen wat er geregistreerd en verwerkt moet worden mbt inkomstenbelasting. 

De V.O.F. heeft drie hoofdelijk aansprakelijke vennoten die eveneens de v.o.f. hebben opgericht. Hiernaast hebben ze onder zich 80 werkers die ook allen vennoten zijn van deze onderneming, maar dan beperkt bevoegd volgens kvk. Ook is er sprake van overige beperkingen volgens het uittreksel van kvk. Hiernaast is er geen vof contract getekend, wel een addendum met daarin aangegeven dat de vennoot mag vertrekken wanneer hij wilt en andersom, dus de vennoten die volledig bevoegd zijn kunnen een vennoot wegsturen/ontslaan. Ieder maand wordt op basis van de uren die gewerkt zijn per vennoot deel van de winst uitgekeerd door dit bedrijf. Door het bedrijf wordt er een bedrag van X eu per uur uitgekeerd. Deze staat vast en is niet variabel.  

 

Mijn vraag is:

- Is er hier sprake van winst uit onderneming? Of bestaat de kans dat de belastinginspecteur zal beweren dat het hier gaat om een loondienstverband? Zo ja, hoe zit dat met de loonbelasting?

 

- Moet er rekening gehouden worden met omzetbelasting, ik ga ervan uit dat de v.o.f. deze afdraagt?

 

- Hoe zit het met de uren-criterium? Ik ga ervan uit dat je de uren van beide ondernemingen niet bij elkaar kan optellen dus uiteindelijk moet je met een van die ondernemingen meer dan 1225 uur maken en de ander onderneming mag de 50% van dat aantal uren niet overstijgen?

 

Hoop op een spoedig antwoord en hiervoor alvast mijn grote dank!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
6 uur geleden, Karaca42 zei:

De V.O.F. heeft drie hoofdelijk aansprakelijke vennoten

 

6 uur geleden, Karaca42 zei:

Hiernaast hebben ze onder zich 80 werkers die ook allen vennoten zijn van deze onderneming, maar dan beperkt bevoegd volgens kvk.

 

6 uur geleden, Karaca42 zei:

Hiernaast is er geen vof contract getekend, wel een addendum

 

3 vennoten die hoofdelijk aansprakelijk zijn, 80 werkers die ook vennoot zijn maar beperkt bevoegd en geen vof contract maar wel een addendum.

 

Geen idee hoe dat zit, ik weet alleen dat de vennootschap waarin ik zit volledig dichtgetimmerd is met een contract. Het eerste wat in mij op kwam was: je bent beperkt bevoegd maar is jouw aansprakelijkheid dan ook beperkt? Normaal gesproken zijn alle vennoten aansprakelijk voor alle schulden in de vof.

 

Voer voor de deskundigen dus alleen zonder dat addendum zullen ze er waarschijnlijk ook weinig over kunnen zeggen.

 

En een paar uur advies van een ter zake deskundig advocaat is denk ik een prima verzekering tegen sores in de toekomst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.