• 0

Wel of geen ijscoman besteld?

Drukke tijden, veel opdrachten en bijna altijd gaan afspraken probleemloos. Geen contracten, tekenen en vooraf betalen bij ons, meer dan de helft van de klanten zou afvallen als we het zo zouden regelen, we krijgen meestal na een dag of 60 betaald. PO nummers worden aangevraagd etc dus vooraf betalen bij dit soort bedrijven gaat niet werken.

 

Nu staan we vandaag klaar om ijs te bezorgen bij een kantoor, maar de opdracht is niet doorgegaan omdat het PO nummer nog niet binnen was en we kunnen weer vertrekken is medegedeeld. 

In hoe verre vinden jullie dat deze opdracht bevestigd is, aan de hand van de mailgeschiedenis?

 

Hai.

3 juli zou ook kunnen.

Ik ben jullie eerst even als een vaste supplier in het systeem aan het zetten...dat kan nog even duren.

Daarna vraag ik een PO nummer aan.

 

Als ik de PO heb zal ik het bevestigen en dan kunnen jullie de PO op de factuur plaatsen.

 

Vriendelijke groet / kind regards,

Bedrijf X

 

 

Goedendag,

3 juli staat genoteerd. Zou ik van deze 3 vestigingen een contactpersoon kunnen noteren en nog meer tekst...................

 

Goedendag,

 

Ik kan helaas nog niets bevestigen aangezien ik op een approval moet wachten.

Ik zal u mailen zodra alles er door is.

 

 

Vriendelijke groet / kind regards,

Bedrijf X

 

4 dagen later de volgende mail met bijlage om de bankgegevens in te vullen.

 

Goedemorgen,

 

Graag zou ik nog even onderstaande gegevens willen ontvangen ......... (hierbij ga ik er van uit dat dit de laatste formaliteit is en de rest dus geregeld is, omdat ze het meld als "nog even" )

 

gegevens direct gemaild, ontvang 2 dagen later hier een bevestiging van

 

 

Bedankt, ik ga het doorzetten.

 

Vriendelijke groet / kind regards,

 

 

 

Hierna hebben wij niks meer vernomen maar zijn er van uit gegaan dat deze opdracht staat, deze mail is van 12 dagen geleden. Hadden wij tot dag 11 moeten wachten op de bevestiging? En wat als wij tussendoor al de ijskar verhuurd hadden aan een andere klant? Ik zou het niet kunnen maken om te zeggen dat de ijskar helaas al gereserveerd staat voor een ander en het niet meer door gaat. Ja, een telefoontje of mailtje was handig geweest maar door de hectische tijd zouden wij niet meer toe komen aan het serveren van ijs als wij elke offerte op deze manier moeten handelen. 

 

Ben benieuwd naar jullie mening. 

 

 

 

 

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als er met PO nummers wordt geschermd voelt de bellende medewerker zich vaak niet verantwoordelijk.

Ik zou toch een rekening sturen voor het nutteloos verschijnen, volledig bedrag, grote kans dat men het niet wil betalen, maar niet gefactureerd is zeker geen geld.

 

Verder zou ik in jullie bestelproces bij dit soort bedrijven nadrukkelijk werken met de term offerte en voorlopige datums en duidelijke deadlines.

bijv hier. Om u op 3 juli van dienst te zijn dient uw getekende opdracht uiterlijk x werkdagen voor de datum bij ons binnen zijn.

Na ontvangst van uw PO bevestigen wij binnen 24 uur de gevraagde datum en tijd. Pas na onze bevestiging is de reservering definitief.

 

In je reserveringssysteem zou ik de datum voorlopig invullen en als er een andere klant komt die wel gewoon binnen een paar uur een getekende PO en dus opdracht geeft voor dezelfde datum dan heeft klant 1 pech.. slome sjakies vissen achter het net..

Zeker dit soort activiteiten worden vaak georganiseerd door een welwillende office manager of assistent met blijkbaar een tekenbevoegdheid van 0 euro. Dat zijn de lastigste in hun ijver iets leuks te organiseren willen ze van jou het liefst de toezegging dat je de wagen 14 dagen voor ze reserveert omdat het wel even duurt voor ze akkoord hebben..

Maar laten we wel zijn.. als approval voor een ijscoman al een maand moet duren dan is er iets mis bij het bedrijf en niet met jou onwilligheid om een datum een maand vast te houden voor het geval de goedkeuring komt. Waarschijnlijk hebben ze vorige maand de medewerkers ook al moeten teleurstellen omdat de aangekondigde midwinter schaatsborrel niet door kon gaan omdat de tijdelijke ijsbaan in het centrum opeens al weer bleek afgebroken..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Was die medewerker waarmee je overlegd  hebt niet aanwezig op kantoor?

 

Als ik de mailwisseling zo lees zou ik zelf ook gedacht hebben dat de opdracht bevestigd was. Of je ze eraan kunt houden is wat anders, die medewerker is waarschijnlijk inderdaad niet bevoegd om de opdracht te mogen geven namens het bedrijf. Mogelijk daardoor wel hoofdelijk aansprakelijk trouwens. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, ijscoman zei:

Ik kan helaas nog niets bevestigen aangezien ik op een approval moet wachten.

 

Uit deze regel zou ik, aanvullend op het werken met PO's, concluderen dat er nog geen opdracht is en je contactpersoon zelf ook niet bevoegd is om opdrachten te verstrekken.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

Ja laatst was het een keer gebeurd dat de ijskar al gereserveerd was en iemand die nog "goedkeuring op de offerte" moest ontvangen van hogere hand. Ze kwam er uiterlijk vrijdag op terug en dat werd zaterdag, inmiddels waren we al volgeboekt. Ik ga niet wachten op wel of niet, doet een restaurant met kerst ook niet bij de laatste vrije tafel.

Dan is men verontwaardigd  en waarom wij niet even hadden gebeld... 

 

Vaak komen PO nummer ook gewoon na de opdracht en moeten ze nog aangemaakt worden. Ik zal een aparte reservering mail gaan maken dat zodra voor ons gevoel een akkoord is bereikt we dit mailen en of hier een bevestigende reactie op gegeven kan worden. Ook handig betreft parkeerplaatsen trouwens, soms worden we besteld op onbereikbare plekken, tot aan onverharde paden in parken tot de zandbak in de manege aan toe, met een kar van een paar honderd kg.  Ook voor andere dingen wel handig, moest laatst nog 1,5 uur wachten want de frietwagen stond in de file en ze willen het ijs pas na de frietjes hebben...ja daar sta je dan, moeite te doen om op tijd klaar te staan.  Daar de discussie aan gaan wil je liever niet, maar in je hoofd kook je wel even. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, ijscoman zei:

Ja, een telefoontje of mailtje was handig geweest maar door de hectische tijd zouden wij niet meer toe komen aan het serveren van ijs als wij elke offerte op deze manier moeten handelen. 

 

 Je bent echt veel  meer tijd kwijt als je het niet doet, en het is commercieel ook veel handiger . Bij twijfel altijd bellen of mailen dat er zonder bevestiging geen opdracht tot stand is gekomen, en als er inderdaad geen opdracht is, dat altijd uitdrukkelijk bevestigen (en dat levert alsnog opdrachten op) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Hierna hebben wij niks meer vernomen maar zijn er van uit gegaan dat deze opdracht staat, deze mail is van 12 dagen geleden.

Dan ga je op dag 10, 9, 8 en 7 vantevoren bellen en mailen (of je laat iemand dat doen) met op de derde en vierde dag de toevoeging dat je niet kunt leveren zonder PO en graag schakelt met de inkoopafdeling. Ben je nu werkelijk voor niks voorgereden met ijs voor drie locaties voorbereid?

 

Accepteer je hiermee dan ook altijd inkoopcondities van opdrachtgevers?

 

Heb je ooit de contactpersonen van de drie vestigingen ontvangen?

 

Mijn klanten betalen zonder uitzondering met 30 dagen of sneller (liefst vooruit), die 60 dagen zou ik gewoon niet accepteren. Proef ik goed dat je niet zo'n liefhebber van bellen bent?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met Steven, zoals ik het lees is er ook geen overeenkomst tot stand gekomen. De medewerker heeft blijkbaar nog meer gegevens nodig die hij vervolgens doorzet naar de inkoopafdeling, maar ik zie nergens een bevestiging (hij vermeld zelfs heel duidelijk dat hij nog niet kan bevestigen). 

Ik werk wel altijd met contracten voor mijn dj werkzaamheden, zonder duidelijk akkoord per mail komt er geen dj. Opties worden geplaatst tot uiterlijk 30 dagen van tevoren. Bij kleine website klusjes (verwacht bedrag maximaal 300 euro) wil ik nog weleens zonder contract werken, maar nooit zonder een duidelijk akkoord op de prijsopgave.

Maar goed, ik werk meestal voor particulieren of kleinere bedrijven dus ik heb niet te maken met zo'n grote bureaucratische organisatie.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

IJscoman, de verwijzing in jouw HL-handtekening werkt voor mij in ieder geval niet!

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Highio zei:

IJscoman, de verwijzing in jouw HL-handtekening werkt voor mij in ieder geval niet!

 

Het is nogal evident dat er abusievelijk een verkeerde tekst in de handtekening is beland. De genoemde website is prima te vinden. Dat heeft verder helemaal niets met de vraag te maken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Highio zei:

Dan ga je op dag 10, 9, 8 en 7 vantevoren bellen en mailen (of je laat iemand dat doen) met op de derde en vierde dag de toevoeging dat je niet kunt leveren zonder PO en graag schakelt met de inkoopafdeling. Ben je nu werkelijk voor niks voorgereden met ijs voor drie locaties voorbereid?

 

Accepteer je hiermee dan ook altijd inkoopcondities van opdrachtgevers?

 

Heb je ooit de contactpersonen van de drie vestigingen ontvangen?

 

Mijn klanten betalen zonder uitzondering met 30 dagen of sneller (liefst vooruit), die 60 dagen zou ik gewoon niet accepteren. Proef ik goed dat je niet zo'n liefhebber van bellen bent?

 

Groet,

 

Highio

 

Ja, dat bellen of mailen spreekt voor zich als je niet zo zeker bent of iets duidelijk bevestigd is. We zetten zodra we voor 99% zeker weten dat er een akkoord komt de opdracht al in de agenda om deze niet meer te kunnen missen en hebben hier mede door extreme drukte niet meer naar gekeken. Met dit weer moet je voorstellen dat we in deze 2 maanden 70% van de jaaromzet verdienen en de telefoon roodgloeiend staat en de mailbox dagelijks vol stroomt met aanvragen. Dus iedereen nog eens bellen klinkt heel leuk, maar is in de praktijk, in deze periode, niet te doen. De voor de hand liggende oplossing om een telefonist aan te stellen die alle tijd heeft zit er helaas ook niet in. Gelukkig gaat het altijd wel goed en is dit een hoge uitzondering die eens in het jaar voorkomt. 

 

Beste oplossing wat het minste tijd kost is dan denk ik toch een kant en klare bevestigingsmail zodra we min of meer de bevestiging ontvangen, welke dan nog niet officieel is.

 

60 dagen betaal termijn gewoon niet accepteren?  Met de catering zou ik mijn beste klanten verliezen als ik zo stellig zou zijn. Die gaan voor de ijscoman hun voorwaarden niet aanpassen. In de ijssalon accepteren we dat inderdaad niet en dient er direct te worden afgerekend.  Dus het zal voornamelijk aan je werk en klanten liggen of dit acceptabel is. 

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Ik ben het eens met Steven, zoals ik het lees is er ook geen overeenkomst tot stand gekomen. De medewerker heeft blijkbaar nog meer gegevens nodig die hij vervolgens doorzet naar de inkoopafdeling, maar ik zie nergens een bevestiging (hij vermeld zelfs heel duidelijk dat hij nog niet kan bevestigen). 

Ik werk wel altijd met contracten voor mijn dj werkzaamheden, zonder duidelijk akkoord per mail komt er geen dj. Opties worden geplaatst tot uiterlijk 30 dagen van tevoren. Bij kleine website klusjes (verwacht bedrag maximaal 300 euro) wil ik nog weleens zonder contract werken, maar nooit zonder een duidelijk akkoord op de prijsopgave.

Maar goed, ik werk meestal voor particulieren of kleinere bedrijven dus ik heb niet te maken met zo'n grote bureaucratische organisatie.

 

Bij ons komt alles vaak wel op het laatste moment tot stand, zeker met warm weer. En dan komen ze allemaal tegelijk en wordt het erg hectisch. Krijg je ook weleens last minute opdrachten of de dj over 3 uur in stad X kan zijn? Of 10 opdrachten op één dag?

Denk dat het per branche verschilt hoeveel tijd je kwijt kan en wil zijn om een deal te sluiten en de formaliteiten wilt regelen. Als je als dj een hele avond bezig bent met een opdracht zal er vast ook wat meer contact zijn vooraf en de offertes zullen denk ik toch wel weken, zo niet maanden van te voren aangevraagd zijn?

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 1

Ieder bedrijf en iedere branche is anders. 60 dagen betalingstermijn vind ik aan de lange kant, maar het komt bij bepaalde klanten wel eens voor. Dit zijn echter wel vaste klanten waarvan ik erop vertrouw -dat- ze betalen, en ook wel weet dat dat een stuk langzamer gaat dan overeengekomen (ik hanteer normaliter 15 dagen na oplevering, uiteraard al op de offerte vermeldt, en ga er achteraan als het richting de 30 loopt). 

 

9 uur geleden, ijscoman zei:

ja daar sta je dan, moeite te doen om op tijd klaar te staan.  Daar de discussie aan gaan wil je liever niet, maar in je hoofd kook je wel even. 

 

 

Tja, ergens heb je dan toch voor het juiste vak gekozen qua oplossing voor een heet hoofd :D

 

Link naar reactie
  • 1
14 uur geleden, ijscoman zei:

 

Bij ons komt alles vaak wel op het laatste moment tot stand, zeker met warm weer. En dan komen ze allemaal tegelijk en wordt het erg hectisch. Krijg je ook weleens last minute opdrachten of de dj over 3 uur in stad X kan zijn? Of 10 opdrachten op één dag?

Denk dat het per branche verschilt hoeveel tijd je kwijt kan en wil zijn om een deal te sluiten en de formaliteiten wilt regelen. Als je als dj een hele avond bezig bent met een opdracht zal er vast ook wat meer contact zijn vooraf en de offertes zullen denk ik toch wel weken, zo niet maanden van te voren aangevraagd zijn?


Last minute aanvragen komen weleens voor, maar dan gaat het meestal over enkele dagen in plaats van enkele uren. Meestal is het inderdaad wel weken tot maanden van tevoren. Bij de websiteklussen krijg ik wel af en toe spoedopdrachten (help mijn website ligt eruit / is gehackt, moet NU opgelost worden), maar ook daarbij mail ik eerst een offerte en begin ik pas nadat ik daar een duidelijk akkoord op heb met werken.
 

10 opdrachten op 1 dag komt bij ons zelden voor,  maar 5 of 6 regelmatig. Sommige collega dj bedrijven doen er echter rustig 40 op 1 dag. 

Hoeveel contact er is verschilt ook per klant. Bij de meeste klanten is er wel wat mailcontact: ik krijg meestal een aanvraag via de website, daarop stuur ik een offerte die de klant dan bevestigt,dan stuur ik een contract waarop de klant weer een mailtje terug stuurt voor akkoord, daarna volgt een aanbetalingsfactuur en ik vraag klanten ook altijd een vragenlijst met hun (muziek)wensen in te vullen. Tot slot bel ik (of de betreffende dj) enkele dagen voor het feest nog even om alles door te spreken.

Ik heb echter ook een vaste klant waarbij die belt of ik beschikbaar ben, en vervolgens krijg ik alleen een mailtje met de tijden en het adres. Ik heb dan bij aankomst nog geen idee wat voor feest het is en wie het feest geeft, laat staan wat voor muziek er gewenst is enzo.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.  Ik ga weer on tour. Hopelijk blijft het bij deze geniepige misser dat er "helemaal niks" besteld is (en de datum dan?) en blijft het bij deze dit jaar, zodat ik weinig tot niks hoef aan te passen maar hooguit wat alerter zal zijn bij de aanvragen op deze wijze.

 

Toevallig hebben ze nog gemaild dat ze binnenkort een datum willen prikken als PO er door is.  Even kijken of het ijs nog niet is gesmolten... 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
Quote

Toevallig hebben ze nog gemaild dat ze binnenkort een datum willen prikken als PO er door is. 

Ik zou dusdanig kleine bolletjes in de hoorntjes mikken en kort uitserveren, dat je volledig gecompenseerd wordt voor de recente geschiedenis. Wat een formele of onwillige houding als er kennelijk geen leverdatum gemoeid is met deze PO (inkoopopdracht).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
21 uur geleden, ijscoman zei:

 

Toevallig hebben ze nog gemaild dat ze binnenkort een datum willen prikken als PO er door is.  Even kijken of het ijs nog niet is gesmolten... 

 

Lekker doorgaan met ijs scheppen, heeft het Cjib ook een po nodig bij hen, of de Belastingdienst

Po orders zijn noodzakelijk voor met regelmaat terugkerende leveranciers, als jouw factuur voor akkoord wordt getekend, en je afleverbon, kan die ook betaald worden.

 

Wat een gedoe voor een paar ijsjes op een zonnige dag, portomonnee laten trekken en cash of per pin betalen, bonnetje overhandigen en  laten inleveren bij de administratie.

Link naar reactie
  • 0

 

Op 4-7-2019 om 00:30, ijscoman zei:

Bij ons komt alles vaak wel op het laatste moment tot stand, zeker met warm weer. En dan komen ze allemaal tegelijk en wordt het erg hectisch.

 

Dat is wel specifiek iets wat in jou branche speelt inderdaad, maar feitelijk moet je eigenlijk kijken of je je handel een beetje kan opsplitsen.
Ik begrijp dat in de georganiseerde catering voor beurzen, bedrijfsfeesten en festivals er mogelijk een betaalcultuur van 60 dagen geldt en dat je daar niet omheen kan.
De vraag voor de zomerdagen is hoeveel handel je zou verliezen als je wel werkt met betaling vooraf of met een aanbetaling ter bevestiging van de order. Juist omdat je in dat soort periodes geen tijd hebt om je alle reservering na te bellen of alles klopt.

Zomerpiek is maakt jou product schaars en extreem gewild dat mag best doorklinken in je leveringsvoorwaarden.

Voor deze zomer waarschijnlijk te laat om iets te bedenken maar in de winter heb je weer tijd zat om eens te kijken naar een iets andere aanpak die zowel jou planning vereenvoudigd als kansen op missers verkleind.

Ijscoman voor de deur zie je toch steeds vaker, wellicht wordt het ook tijd voor een zomerabonnementje voor dat soort grote partijen. in tijd van 3 of 4 maanden kom je 4 of 5 keer, datums mogen ze 3-5 werkdagen van te voren opgeven, afhankelijk van wat jij nodig hebt.

 

Op 5-7-2019 om 00:05, ijscoman zei:

Toevallig hebben ze nog gemaild dat ze binnenkort een datum willen prikken als PO er door is.  Even kijken of het ijs nog niet is gesmolten... 

 

Ik denk dat vriendelijk zou bedanken voor de eer.. zeg eens tegen zo'n klant voor jou tien anderen.

Of je bied ze een tijdslot dat je anders nooit verkocht krijgt maandagochtend 11uur ofzo..

Als er een oprechte vergissing in het spel is dan doe je niet moeilijk, maar bij deze klant klinkt de bureaucratie wel erg door. Op maandag jou wegsturen en zeggen dat er niets besteld is en een dag later mailen om een (nieuwe) datum te prikken.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Als je wat meer belt, heb je eerder door hoe jouw contactpersoon in de organisatie zit.

 

Ik meld dat gerust wel eens hoor als het niet vlot of werkt, dat ik direct de inkoopafdeling of iemand anders wil spreken.

 

Wat Jaap en Roel zeggen: verkoop eens nee, je krijgt de klanten die je verdient...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Jaap B zei:

Soms moet je een klant ook aan de concurrent gunnen. Dit is er zo eentje

Quote van de dag ,,, 👍

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik wens topic starter een beter (vollediger) offerteformulier voor een efficiëntere order intake. O.b.v. deze invoervelden kun je m.i. niet direct een complete offerte opstellen. Hooguit zoiets als een vrijblijvende prijsopgave. Dan wordt het een stappenplan wat in minder tijd kan. ;+)

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.