• 0

BV tbv derdengelden

(aangepast)

Als ondernemer verleen ik diensten in de toeristische sector buiten Europa. Ik heb veel Nederlandse klanten die momenteel een aanbetaling doen met een creditcard. Sommige toeristen gebruiken liever niet een creditcard. Om de transactiekosten te verlagen wil ik graag iDeal aanbieden. Ook koop ik vaak in Nederland goederen in welke naar mijn land (buiten Europa) worden verscheept. Dit moet ik in euro's betalen. Door euro's in Nederland te verzamelen kan ik dus wisselkosten besparen op mijn inkopen.

Ik heb geen payment provider (Mollie, Buckaroo, Adyen) kunnen vinden die mij wil helpen, men vereist steeds een IBAN-rekening. Om een bankrekening in Nederland te openen is een Kvk inschrijving vereist en die krijg ik niet omdat ik geen bedrijf in Nederland heb. Hetzelfde voor andere landen die zijn aangesloten op het IBAN-systeem (EER-zone).

 

Mijn idee is om een BV in Nederland op te richten welke alleen de betalingen incasseert. Deze bv kan zich inschrijven bij de KVK (een in Nederland woonachtig familielid wordt administrateur/directeur) en zo kan ik een bankrekening in het IBAN-gebied aanvragen en iDeal aanbieden.

Mijn beeld is dat de binnenkomende betalingen direct naar de balans kunnen gaan op de creditzijde, het is immers geld dat bestemd is voor een buitenlandse BV. Met dit geld kan ik inkoopfacturen van de buitenlandse BV voldoen maar ook eventuele dividenduitkeringen naar prive rekeningen in Europa overmaken. Het gaat dus niet via de winst- en verliesrekening omdat de diensten niet in Nederland worden verleend. Ik betaal uiteraard keurig belasting over deze inkomsten buiten europa. Ik geef die op als omzet in de winst- en verliesrekening in mijn bedrijf buiten europa waarna deze vordering op de Nederlandse BV daar op de balans bij de debiteuren komt. Bij het betalen van inkoopfacturen door de Nederlandse BV wordt op de balans van de buitelandse onderneming de vordering op de Nederlandse BV weer afgeboekt.

 

Mijn beeld is dat ik geen vergunning bij de DNB als zogenaamde kleine paymentprovider hoef aan te vragen omdat het moederbedrijf in het buitenland 100% aandeelhouder is van de BV in Nederland. Ik zou ook kunnen kiezen voor een stichting derdengelden maar dan moet ik gelijk 3 bestuurders hebben en val ik vermoedelijk niet meer onder de ontheffing van de paymentprovider vergunning van de DNB omdat ik het geld eventueel naar buiten Europa verplaats.

 

Ziet iemand belemmeringen bij deze constructie? Ik ga een fiscalist hiervoor raadplegen maar verkeer nu nog in de brainstormfase en wil graag om kosten te besparen een concreet voorstel voorleggen aan en (dure) fiscalist. Met mijn winst kan ik het mij niet veroorloven om een big4 fiscalist in te huren. Vandaar dat ik het hier graag wil voorleggen.

 

Een alternatief is om toch wel voor de stichting derdengelden te gaan of te kiezen voor de constructie van een handelsagent. Een handelsagent geeft volgens mij alleen de commissie op als omzet en niet het bedrag wat verschuldigd is voor de bv in het buitenland. Hier heb ik echter geen verstand van. Wellicht iemand hier wel?

aangepast door Zonniger
verduidelijking
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.