• 0

ZZP'n onder andere (pen/stage)naam

Dag allen,

 

Over een paar weken ga ik van start als mindfulness trainer en nu loop ik direct tegen een mogelijk probleem aan omtrent mijn gekozen (bedrijfs)naam.

 

Ik wil graag i.v.m. online/internationale ambities een Engelse naam aanhouden (voorbeeld: John Smith). Echter zorgt dit voor wat administratieve problemen of mogelijke onduidelijkheden naar klanten toe betreffende administratieve zaken (contracten & facturen). Namelijk: al het betalingsverkeer gaat via een zakelijke rekening die op mijn privénaam geregistreerd staat (voorbeeld: Pieter Vondel). 

 

Mijn website & KVK bedrijfsnaam zijn John Smith, ik zal mij ook als John Smith voorstellen aan klanten (aangezien dat de naam is waar het bedrijf omgaat), maar dan aan het einde van de rit staat de factuur toch op naam van Pieter Vondel. Zien jullie hier bezwaren in, dan wel tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan met klanten die ik in Nederland wel face2face spreek en zaken mee ga doen? 

 

Ondernemen onder mijn eigen naam is het laatste dat ik wil, i.v.m. eerder genoemde ambities. 

 

Ik zie uit naar jullie reacties.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Norbert Bakker Hey Norbert,  dankjewel voor het verwelkomen en je reactie. Facturen wil ik idd laten richten aan mijn bedrijfsnaam. Alleen heb ik gekozen voor de bankservice N26, welke een zakelijke rekening heeft voor ZZP'rs  zonder optie om een bedrijfsnaam toe te voegen. Dit betekent dat diensten gedaan door 'John Smith' worden betaald aan 'Pieter Vondel'. Ik vraag mij af of dit verwarring of twijfel op zal roepen bij mijn klanten. Ook zal ik met eigen naam contracten/overeenkomsten moeten ondertekenen.

 

Uit jouw reactie trek ik zo de conclusie dat ik wellicht voor het financiële gedeelte beter een Knab rekening kan openen en dan de bedrijfsnaam als tenaamstelling op moet geven. Dat maakt in ieder geval het financiële verkeer wat overzichtelijk/logischer (en duurder i.v.m. kosten van Knab rekening).

 

Of maak ik hier misschien een te groot issue van en kan niemand het wat schelen zolang ik maar goed werk lever?

 

Ik ben benieuwd naar jouw inzichten. 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of het iemand kan schelen kun je denk ik alleen zelf inschatten. 

 

Dat een bank de tenaamstelling van een eenmanszaak alleen op de prive persoon wil doen is overigens vreemd. Waarom heb je voor deze bank gekozen?

 

Vrijwel iedere bank laat je de zakelijke rekening van een eenmanszaak enkel op de bedrijfsnaam zetten zonder dat klanten ooit je persoonsnaam op een afschrift te zien krijgen. Niet dat ik wat te verbergen heb, maar met een doodgewone zakelijke ING rekening staat het standaard op de bedrijfsnaam. 

 

Gezien je bedrijfstak neem ik aan dat over het algemeen niet gaat om heel kleine transacties waarbij iedere cent aan betalingskosten belangrijk is. Een obscure bank gebruiken werkt mogelijk sowieso niet in je voordeel, als ik een factuur krijg met een persoonlijke tennaamstelling en een bank waar ik nog nooit van gehoord heb zou ik het zaakje niet direct vertrouwen. 

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Mindfulness1993 zei:

Uit jouw reactie trek ik zo de conclusie dat ik wellicht voor het financiële gedeelte beter een Knab rekening kan openen en dan de bedrijfsnaam als tenaamstelling op moet geven. Dat maakt in ieder geval het financiële verkeer wat overzichtelijk/logischer (en duurder i.v.m. kosten van Knab rekening).

 

Knab is het eerste jaar 3 tientjes duurder (tot 1000 transacties). 

 

8 uur geleden, Mindfulness1993 zei:

Of maak ik hier misschien een te groot issue van en kan niemand het wat schelen zolang ik maar goed werk lever?

 

Als een rekening op een andere naam staat dan de bedrijfsnaam gaat dat hoe dan ook vragen opleveren  van klanten en/of gaat het een keer mis bij betalen.

Voor 3 tientjes zou ik niet eens de moeite nemen om daar te lang bij stil te blijven staan, maar het gewoon regelen.  

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ben & Norbert, 

 

Bedankt voor jullie berichten. De rekening die ik heb geopend is bij N26, welke ik als gratis 2e rekening voor online/buitenland zal gebruiken. Op basis van jullie feedback kies ik ervoor een Knab startersrekening te openen (met bedrijfsnaam als tenaamstelling) zodra mijn KVK registratie is voltooid. Hiermee voorkom ik inderdaad onduidelijkheid en argwaan rondom betalingsverkeer. 

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • 1
11 uur geleden, Mindfulness1993 zei:

Alleen heb ik gekozen voor de bankservice N26, welke een zakelijke rekening heeft voor ZZP'rs  zonder optie om een bedrijfsnaam toe te voegen.

 

Ik wil graag i.v.m. online/internationale ambities een Engelse naam aanhouden.

de cost gaet voor de baet uyt.

 

Als de bankkosten van een zakelijke rekening al een drempel te hoog is ...

 

Verkeerd begin ... verkeerde zuinigheid.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
58 minuten geleden, Cosara zei:

de cost gaet voor de baet uyt.

 

Als de bankkosten van een zakelijke rekening al een drempel te hoog is ...

 

Verkeerd begin ... verkeerde zuinigheid.

 

Haha, je hebt ook groot gelijk. Bedankt voor de reminder dat mindset een grote rol speelt in het ondernemen. 😉 

Geld is ook eigenlijk niet het probleem, maar probeer wel op een slimme/bewuste manier te ondernemen. 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Mindfulness1993 zei:

 

Haha, je hebt ook groot gelijk. Bedankt voor de reminder dat mindset een grote rol speelt in het ondernemen. 😉 

Geld is ook eigenlijk niet het probleem, maar probeer wel op een slimme/bewuste manier te ondernemen. 

Bewust of onbewust ... slim vind ik het niet.

Het geeft wel aan dat "goedkoop" beperkingen met zich meebrengt ...

Als een gekoppelde bedrijfsnaam niet tot de mogelijkheden behoort, dan voldoet het product niet ... ongeacht goedkoop of duur.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Cosara zei:

Bewust of onbewust ... slim vind ik het niet.

Het geeft wel aan dat "goedkoop" beperkingen met zich meebrengt ...

Als een gekoppelde bedrijfsnaam niet tot de mogelijkheden behoort, dan voldoet het product niet ... ongeacht goedkoop of duur.

 

Helemaal mee eens. Daarom heb ik gisteravond mijn KVK inschrijving aangevraagd zodat ik netjes een zakelijke rekening kan openen. Geld verdienen kost geld, zo blijkt.

 

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Mindfulness1993 zei:

Geld verdienen kost geld, zo blijkt.

Yep … maar één troost … naarmate je meer geld hebt, gaat het verdienen steeds makkelijker.

 

Succes met ondernemen … en vooral veel plezier daaraan beleven.👍

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.