• 0

Nieuwe BV met een verlate instroom van co-founder

Ik ben bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf. Deze moet nog worden opgericht (BV) en heb jullie advies nodig.

> Het idee is dat ik de BV in mijn eentje opricht.
> Aandelen worden in mijn BV Holding ondergebracht
> In januari sluit een compagnon aan, die krijgt in principe 30% - hiervoor betaalt hij niet

> Eventueel nog een tweede compagnon (waar we nog mee moeten onderhandelen)
> Rond die periode gaan we ook op zoek naar een investeerder voor max 25%

Nu is mijn belangrijkste vraag; hoe zal de fiscus omgaan met het "krijgen" van die 30% terwijl kort daarna betaald wordt voor die aandelen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Waarom doet hij niet mee als co-founder? En als ik als derde investeer, waarom krijg ik dan geen gratis 30%? Dat zijn de vragen die de belastingdienst kan stellen.

Wat als je de B.V. opricht en je geeft geen 30% af? Wat kan jouw compagnon dan doen, zijn er side-letters of andere onderhandse documenten?

 

Het klinkt als een vreemd verhaal waarbij de beweegreden grotendeels moverend zijn voor het antwoord op je vraag.

aangepast door Remco TH
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, online_ondernemer zei:

Nu is mijn belangrijkste vraag; hoe zal de fiscus omgaan met het "krijgen" van die 30% terwijl kort daarna betaald wordt voor die aandelen?

 

Als "belast" loon. Dat staat formeel los van of kort daarna betaald wordt voor de aandelen, maar dat laatste kan wel de richtprijs bepalen waarover de belasting geheven wordt. Wellicht is het toch handiger en verstandiger om die 30% nu al bij oprichting op zijn naam te zetten met een exit/no deal clausule, bespreek dat met een fiscalist en jurist 

 

En Tip: besteed ook aandacht aan sociale verzekeringplicht of het vermijden daarvan in deze situatie, zeker indien of zolang er geen situatie is van nevengeschiktheid (4 x 25% en iedereen gelijk bevoegd bestuurder). Leg afspraken sowieso goed vast in aandeelhouders en managementovereenkomst, vooral als je aannemelijk wilt maken dat er geen sprake is van (de intentie tot) een dienstverband.

 

Hoe dan ook, geen doe het zelf materie: schakel deskundige hulp in.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Niet betalen voor aandelen is uiteraard voer voor de fiscus. Maar weinig betalen, zal best mogelijk kunnen zijn, afhankelijk van de waarde van de BV in januari. Het hangt er vooral vanaf of en hoe de waarde van de BV groeit tussen nu en januari. 

 

Ook als een investeerder meer betaalt dan de 30% compagnon. Het hangt vooral af van wat je ontwikkeld hebt in de BV en of de investeerder de sleutel is tot commercieel succes. 

 

Een app zonder budget voor marketing is an sich vrij waardeloos. Wie weet ligt daar wat ruimte. 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Ward van der Put zei:

Waarom is die “verlate instroom” eigenlijk nodig?

 En waarom krijgt iemand die dan dus al geen co-founder meer is, want niet betrokken bij de oprichting, alsnog een free ride?

 

Educated guess (been there, done that):  die “iemand” is onder de radar al wel actief voor de BV, maar dat is  nog strijdig is met bepalingen in arbeidsovereenkomst (of evt uitkering)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.