• 0

schijnzelfstandige dienstverlening + bedrijf.

Beste forum lezers,

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn om niet als schijnzelfstandige aangemerkt te worden.

 

Kleine situatie schets, ik wil graag als project planner aan de slag, dit zijn meestal projecten van 1 a 2 jaar, parallel wil ik met een vriend een klein IT bedrijfje opstarten. Hij is momenteel nog niet klaar met z’n studie dus wou ik graag daarnaast nog wel ergens anders aan de slag.

 

Zou het mogelijk zijn om een Holding en twee werk bv’s op te richten waarvan 1 voor het startende bedrijf en 1 voor mijn project planners activiteiten.

 

Waarom niet in dienst?

-        Geld verdient kan makkelijk in de andere bv geïnvesteerd worden.

-        Zelf keuze welke cursussen ik kan gaan doen

-        Pensioen zelf regelen

-        Mooie uitdaging omtrent klant werving.

 

Maar nu kom ik de schijnzelfstandigheid overal tegen, moet ik mij hier maar bij neer leggen? Waarschijnlijk gaat alle tijd naar 1 project dus de 70% regel kan ik ook niet aan voldoen.

 

Ik hoor graag wat jullie mening of adviezen zijn!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Schijnzelfstandigheid is aan de orde als de verhouding tussen jou als opdrachtnemer en je opdrachtgever nagenoeg gelijk is aan een "normale" arbeidsverhouding. 

Belangrijke punten om te spreken van schijnzelfstandigheid is de gezagsverhouding... met andere woorden ... ben jij zelfstandig in het beslissen over werktijden, hoe jij je werk gaat uitvoeren, moet jij je vervanging zelf regelen bij ziekte, Mag jij tijdens een lopend project ook voor een ander "concurrerend" bedrijf werkzaamheden uitvoeren... dat zijn belangrijke indicaties om wel of niet te spreken over schijnzelfstandigheid.

 

Daarnaast is het verstandig om te kijken naar de financiële risico's die je loopt als je volledig afhankelijk bent van één opdrachtgever. Stel dat om wat voor reden dan ook, je project plotseling stopt en je niet meer betaald kan worden, hoe snel heb je dan een ander opdracht. Kan je die periode opvullen met financiële reserves? Dan is vaak een arbeidsovereenkomst voor de looptijd van de opdracht gunstiger.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 4-7-2019 om 14:35, Denhaagzicht zei:

Zou het mogelijk zijn om een Holding en twee werk bv’s op te richten waarvan 1 voor het startende bedrijf en 1 voor mijn project planners activiteiten.

 

Natuurlijk is dat mogelijk alleen is het geen vrijwaring voor schijnzelfstandigheid. En of het fiscaal interessant is een andere vraag.

 

Met de zoekfunctie  bv oprichten vind je een heleboel info met de voor en tegens van bv's, lees je eens in zou ik zeggen.

aangepast door henkh
typefout hersteld
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.