• 0

vraag mbt aansprakelijkheidsverzekering

Goedemiddag,

Ik ben benieuwd of er zzpérs zijn die opdrachten uitvoeren bij klanten (via een broker of rechtstreeks) en gebruik maken van een modelovereenkomst.

Wat hebben jullie geregeld vwb de aansprakelijkheid?

En hebben jullie zowel bedrijfs- als beroepsaansprakelijkheidsverzekering? 

Ik ga net starten en ben benieuwd in hoeverre beide relevant is. Ik zit in de hoek van projectmanagement.

 

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
21 minuten geleden, WVDWVD zei:

Goedemiddag,

Ik ben benieuwd of er zzpérs zijn die opdrachten uitvoeren bij klanten (via een broker of rechtstreeks) en gebruik maken van een modelovereenkomst. 

Wat hebben jullie geregeld vwb de aansprakelijkheid?

En hebben jullie zowel bedrijfs- als beroepsaansprakelijkheidsverzekering? 

Ik ga net starten en ben benieuwd in hoeverre beide relevant is. Ik zit in de hoek van projectmanagement.

 

Ben benieuwd naar jullie reacties.

 

Mijn persoonlijke antwoord op je vragen:

> Alle opdrachten voer ik tegenwoordig uit via een modelovereenkomst, dat is bijna de standaard in de tak waarin ik werk (zie hieronder).

> Aansprakelijkheidsverzekering heb ik geregeld via Norbert Bakker (B2Bsure). Hij is ook actief op het forum, zeker een aanrader wat mij betreft (en goedkoop ook bleek in mijn geval).

> Ik heb alleen een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, daarvan zijn de risico's dermate groot (kans klein * gevolg groot) dat ik dat als een noodzaak zie. Zelf zie ik om me heen vooral twee soorten ZZP'ers: 1) oververzekerden en 2) niet verzekerden. Beide uitersten lijken me niet per se wenselijk. Denk goed na en/of vraag zinnig advies over wat te verzekeren en wat niet; maak het niet ingewikkelder dan noodzakelijk. Vaak eisen opdrachtgevers een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

> Mijn werkzaamheden zien vaak toe op financieel/finance/fiscaal/juridische vakgebieden (of kruisingen daartussen, vaak als er al vanalles mis is gegaan of dreigt te gaan). Mijn verzekeringsvoorwaarden zeggen specifiek iets over projectmanagement dus dat is in jouw geval wellicht een aandachtspunt bij het aangaan van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

 

Wat voor een projectmanagement doe je? > Ook hier op Higherlevel blijkt vaak dat het niet alleen belangrijk is wie je bent, maar ook wie je kent.

 

Mijn tip, gedraag je ook als een zelfstandige! Dat is niet alleen voor allerlei fiscale en juridische zaken van belang, je wordt er ook als zelfstandige veel gelukkiger van!

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste WVDWVD, allereerst welkom op Higherlevel!

 

3 uur geleden, WVDWVD zei:

Ik ga net starten en ben benieuwd in hoeverre beide relevant is

 

Dat hangt vooral af van jouw portemonnee en risicobereidheid: welke schade kun je zelf dragen en welke schade wil je zelf dragen?  Als je zakken maar diep genoeg zijn hoef je je niet te verzekeren. 

 

Het risico is voor vrijwel iedere ondernemer relevant: de kans is  - als je er  geen potje van maakt - zeer klein maar niet 0, maar de gevolgen (juridische kosten en claim) gemiddeld hoog.  En uiteraard maakt uit wat je doet en voor wie je doet. Een lifestylecoach met een zachte inspanningsplicht loopt een veel lager risico dan een gemiddelde projectmanager in de IT of bouw. Die coaches zullen soms genoeg hebben aan een basis bedrijfsaansprakelijkheidsdekking. 

 

Quote

Ik zit in de hoek van projectmanagement.

Dat zegt me nog niet veel. In welke hoek en wat voor soort projecten? Bouw, infrastructuur, rail, techniek, chemie, offshore, IT?  Afhankelijk van de sector en soort opdrachtgever kan er ook sprake zijn van branche- of inkoopvoorwaarden waarin een verzekering voor een X bedrag verplicht wordt gesteld. 

 

3 uur geleden, WVDWVD zei:

En hebben jullie zowel bedrijfs- als beroepsaansprakelijkheidsverzekering? 

Ja, en dat raad ik jou ook aan: beroepsaansprakelijkheid sluit je als je slim bent altijd mét bedrijfsaansprakelijkheid. Kost nauwelijks extra en bedrijfsaansprakelijkheid is een must have: kans extreem klein maar gevolgen (letselschade) kunnen groot zijn.

 

2 uur geleden, Remco TH zei:

Ik heb alleen een beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Remco TH, nee hoor😎, er zit voor die premie óók nog een bedrijfsaansprakelijkheidsdekking in! 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1
2 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Remco TH, nee hoor😎, er zit voor die premie óók nog een bedrijfsaansprakelijkheidsdekking in! 

Waanzin. Welnu, dan is het zeker een aanrader 😉.

 

3 uur geleden, WVDWVD zei:

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Voor starten/starters in het algemeen trouwens: teveel vragen bestaat niet. De domste fouten maak je alleen.

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Remco TH zei:

Mijn verzekeringsvoorwaarden zeggen specifiek iets over projectmanagement dus dat is in jouw geval wellicht een aandachtspunt bij het aangaan van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

 

Goede opmerking. Voor IT, finance en managementconsultancy betreft het vooral de maximale projectwaarde die gedekt is op goede standaard voorstellen. Deze wordt meestal begrensd tot € 1.000.000,-. Zijn de projectwaardes hoger (en in bouw, techniek en infra is dat vrijwel standaard), dan heb je een maatwerk offerte nodig.

 

Maatwerk is niet per sé duurder dan standaard voorstellen overigens, maar kan eisen stellen aan welke aansprakelijkheidsbeperkende voorwaarden je moet hanteren. Toch zijn ook hier weer uitzonderingen op mogelijk: werk je via bemiddelaars dan is het toepassen van die voorwaarden bijvoorbeeld niet verplicht omdat die meestal niet worden geaccepteerd door de bemiddelaar. Idem voor hele grote opdrachtgevers die hun eigen inkoopvoorwaarden opleggen en alle andere voorwaarden afwijzen. 

 

Overigens leert de ervaring dat onderhandelen over de maximale aansprakelijkheid met opdrachtgevers best goed mogelijk is (nee heb je, ja kun je krijgen!) , en ook lonend is: zodra je jouw maximale aansprakelijkheid voor beroepsmatige fouten weet te beperken tot € 1.000.000,- of lager (€ 500.000,- bijvoorbeeld) scheelt dat niet alleen in de kosten van de verzekering, maar heb je ook veel meer keuze in aanbieders. 

 

Nota bene: de voorafgaande alinea moet je overigens niet verwarren met een bepaling waarin jouw aansprakelijkheid wordt beperkt tot X maal jouw factuurwaarde of een ander bedrag dat veel lager is dan € 500.000,- : dat is dan namelijk een aansprakelijkheidsbeperking die vooral bedoeld is om de drempel tot een claim te verhogen, maar die - als je echt een serieuze beroepsfout maakt - ook vrij snel door een rechter ter zijde kan worden geschoven. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Remco TH Bedankt voor je reactie en helder verhaal. Het klopt dat men ook alleen nog maar werkt (in mijn geval) met modelovereenkomsten. Het zijn wel vaak standaard overeenkomsten, en in mijn geval een heel korte en vage omschrijving over de aansprakelijkheid.

 

- Artikel 7 Aansprakelijkheid/schade 7.1 De partij die toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen, is tegenover de andere partij aansprakelijk voor de door deze geleden en/of te leiden schade.

 

Mijn inziens veel te vaag en te breed. Tevens mis ik ook zaken als gevolg/indirecte schade en een max aan een bedrag. Hoe heb jij dit geregeld in jou modelovereenkomst?

 

Wat is jullie mening mening hierover? en wat voor soort (max.)  bedrag qua vergoeding is billijk? 

 

Tips zijn welkom :-)

 

Norbert Bakker Bedankt voor je reactie en nadere toelichting.

Om specifieker te zijn is mijn exacte rol PMO, oftewel projectmanagement officer/ondersteuner. Ik ondersteun project/programmamanagers met name in de IT wereld en met name dus grote IT projecten. Dit zijn projecten in NL maar wel voor grote organisaties en/of overheid.

 

Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jouw reactie op bovengenoemd aansprakelijkheidsartikel. Wellicht heb je hier meer mee te maken gehad...

 

Na bovenstaande uitleg komen er meer vragen wat specifiek in mijn geval het beste is, uiteraard wil ik goed verzekerd zijn (niet oververzekerd) versus een goede prijs. Dat is wel fijn als startende ondernemer :-)

Is het een idee als wij maandag eens bellen met elkaar wat dit eventueel zou gaan kosten qua premies via jullie?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, WVDWVD zei:

Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jouw reactie op bovengenoemd aansprakelijkheidsartikel.

 

@WVDWVD: Hulde! Je hebt zelf al goed in de gaten wat er ontbreekt: geen beperking tot directe schade en geen enkele limiet.  Niet acceptabel in huidige vorm.

 

Ik wil je aanraden eens te kijken naar de voorwaarden van Nederland ICT , en dan specifiek artikel 16 en daarop je tegenvoorstel te baseren.  Dat is de branchebrede en marktconforme norm voor ZZP-ers en MKB en niet alleen voor leveranciers van  hard- en software, maar voor alle dienstverleners in de ICT.  Zie ook dat dit artikel meerdere aansprakelijkheidsbeperkingen kent: eerst tot factuurwaarde opdracht en dan tot limiet € 500.000,-.

 

43 minuten geleden, WVDWVD zei:

Dit zijn projecten in NL maar wel voor grote organisaties en/of overheid.

 

Als de overheid jouw opdrachtgever is of je via een bemiddelaar bij de overheid werkt, dan  zou ik je ook willen aanraden te kijken naar de Algemene Rijksvoorwaarden ARBIT en ARVODI. ARBIT is overigens meer voor inkoop van apparatuur en software, voor projecten is ARVODI geschikter.  Je vindt de actuele ARBIT en ARVODI (2018) voorwaarden hier.

 

43 minuten geleden, WVDWVD zei:

Is het een idee als wij maandag eens bellen met elkaar wat dit eventueel zou gaan kosten qua premies via jullie?

 

Dat is prima. Mijn contactgegevens staan bij de profielinfo van dit forum.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.