• 0

Geen Overeenkomst van Opdracht

Beste mensen,

 

Ik werk als freelancer al 8 maanden voor een vaste opdrachtgever, een klein onderdeel van een groot uitgeefconcern. Het werk doe ik naar volle tevredenheid van mijn opdrachtgever en mijn facturen worden netjes betaald. Echter, ondanks mijn herhaalde vragen en voorstellen heb ik nog steeds geen opdracht bevestiging (zng OvO) kunnen vastleggen met mijn opdrachtgever.

Hoeveel waarde moet ik aan een dergelijke overeenkomst hechten?

Dan nog iets anders: ik ben van plan binnenkort een vaste maandelijkse projectvergoeding te factureren (gebaseerd op output) ipv een factuur gebaseerd op gewerkte uren. Mijn opdrachtgever heeft hier ook wel oren naar. Maar kan de belastingdienst hier moeilijk over gaan doen? Het kan overkomen als een verkapt salaris. (ik heb overigens drie opdrachtgevers in totaal).

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

mvg, Melissa

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
44 minuten geleden, melissavdw zei:

(ik heb overigens drie opdrachtgevers in totaal).

 

Dat zou dus geen probleem moeten zijn. Zeker niet als je werkzaamheden geheel zelfstandig uit kan voeren

 

47 minuten geleden, melissavdw zei:

Hoeveel waarde moet ik aan een dergelijke overeenkomst hechten?

 

Met een goede overeenkomst kan je een hoop gezeur afdekken alhoewel het laatste woord altijd bij de belastinginspecteur ligt.

 

52 minuten geleden, melissavdw zei:

een vaste maandelijkse projectvergoeding te factureren (gebaseerd op output) ipv een factuur gebaseerd op gewerkte uren.

 

Hoe je factureert is van minder belang, zelf factureer soms op basis van uren en een andere keer op basis van project aan de hand van offerte.

 

56 minuten geleden, melissavdw zei:

ondanks mijn herhaalde vragen en voorstellen heb ik nog steeds geen opdracht bevestiging (zng OvO) kunnen vastleggen met mijn opdrachtgever.

 

Raar eigenlijk, nagenoeg al mijn klanten vragen om een "contract" wat ik zelf altijd standaard overeenkomst van opdracht noem. Die ik weer baseer op de eerder gevraagde offerte.

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, melissavdw zei:

ik ben van plan binnenkort een vaste maandelijkse projectvergoeding te factureren (gebaseerd op output) ipv een factuur gebaseerd op gewerkte uren. Mijn opdrachtgever heeft hier ook wel oren naar. Maar kan de belasti

Het hangt er vanaf waar de werkzaamheden worden uitgevoerd, met eigen hulpmiddelen of die van de opdrachtgever, als ook hoe deze vaste inkomsten zich verhouden tot de andere inkomsten.

 

10 uur geleden, melissavdw zei:

(ik heb overigens drie opdrachtgevers in totaal).

Dat zegt niet zoveel ... je kunt ook drie werkgevers hebben.

 

Een OvO lijkt mij toch wel noodzakelijk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

10 uur geleden, melissavdw zei:

Hoeveel waarde moet ik aan een dergelijke overeenkomst hechten?

 

Veel. Niet alleen is de omschrijving van de werkzaamheden  belangrijk voor het ontlopen van fictieve dienstverbanden voor opdrachtnemer én opdrachtgever maar ook regelt een goede overeenkomst van opdracht de beperking van jouw maximale aansprakelijkheid en wanneer de opdracht eindigt (inclusief bepalingen bij tussentijdse beëindiging, opzegtermijn etc) 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt niet helemaal niks. Aan de hand van de gevoerde email wisselingen en facturatie kan de opdrachtgever nooit stellen dat er geen sprake was van een overeenkomst. Want uiteindelijk is er wel een overeenkomst, maar die is mondeling en dus voor meerdere uitleg vatbaar. Als ze geen overeenkomst willen sluiten dan zou ik in de handtekening van mijn email vast verwijzen naar je algemene voorwaarden. Die apart mailen. En zorgen dat er in je algemene voorwaarden staat dat betalen van een factuur betekend dat je de voorwaarden hebt gelezen, begrepen en aanvaard. 100% sluitend krijgen is lastig, maar je hebt zo in ieder geval een iets betere positie dan niks doen. En in een volgend geval kun je natuurlijk gewoon een opdrachtbevestiging sturen. 

Wat ik zelf doe is een projectplan sturen dat ik bij iedere aanpassing wijzig en opnieuw mail. In het projectplan zit een lijst met wijzigingen, een soort logboek. Komt er dan stront aan de knikker dan heb je iets om op terug te vallen.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Markilanosz zei:

Je hebt niet helemaal niks.

Aan de hand van de gevoerde email wisselingen en facturatie kan de opdrachtgever nooit stellen dat er geen sprake was van een overeenkomst. Want uiteindelijk is er wel een overeenkomst, maar die is mondeling en dus voor meerdere uitleg vatbaar.

E-mails en facturen geven geen enkele garantie dat er sprake is van een overeenkomst van opdracht.

 

Zelfstandig ondernemerschap wordt door meerdere factoren bepaald, en dit ongeacht wat opdrachtgever en opdrachtnemer onderling zijn overeenkomen.

 

Er mag dan wel een mondelinge overeenkomst zijn, maar dat kan net zo goed een overeenkomst van dienstbetrekking zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Branko Collin zei:

Dat geldt ook voor een geschreven overeenkomst. Die geeft hooguit de intentie aan. Het is de praktijk die bepaalt of er sprake is van een OvO of van een dienstbetrekking. 

Thumbs Up.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.