• 0

Mogelijke bedrijfsvormen en betalingen licenties

Beste lezers,

 

mijn 2e topic hier omdat ik weer wat stappen verder ben met mijn mogelijke samenwerking.

 

Ik heb een nieuw karakter ontwikkeld voor de toeristische sector; een soort Nijntje zeg maar.

Dit is begin 2018 op de markt gebracht en loopt aardig, er zijn verschillende verkooppunten en producten.

Nu heb ik een betrouwbare investeerder aan de haak geslagen in Taiwan, deze wil helpen met goedkoper laten produceren maar nog belangrijker; deze wil de exclusieve verkoop doen in Azië.

 

Allemaal leuk en dat wil ik zeker gaan regelen maar hoe pak ik het aan?

Is het verstandig dat ik een nieuwe BV opzet voor Azië waar ik bv 51% aandeelhouder ben en zij 49%?

Wat zijn de voors en tegens als ik het via zo'n BV laat gaan en wat zal de BV gaan doen?

 

Ik wil ze een licentie gaan laten kopen om mijn producten te mogen verkopen, bv een contract voor 5 jaar met een minimale opzegtermijn. Wat zou een reel bedrag kunnen zijn voor zo'n licentie?

Verder dan per verkocht product een royalty, het lijkt me dat dit om kleine bedragen dient te gaan. Veel kleine bedragen maken voor mij toch een mooie eindprijs en maakt het voor hen aantrekkelijker om zich goed in te zetten voor de verkoop.

Het ontvangen van deze bedragen zullen dan via mijn eigen bedrijf gaan en niet via die op te zetten nieuwe BV.

 

Vandaag heb ik ook een gesprek met mijn accountant over de mogelijke stappen maar ben zeer benieuwd welke reacties ik hier kan krijgen.

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat lijkt me iets waarvoor je een deskundige ter plekke moet zoeken. Die kan je vertellen op welke wijze je je rechten kunt waarborgen. Want dat is waar zo'n samenwerking vooral op neer komt. En of je dat nu doet met een Taiwanese BV of via een eenmanszaak dan helemaal niet zoveel uit.

 

Want je kunt nog zo goed je IE in NL beschermen of met contracten die gebaseerd zijn op hoe we dat in NL doen, je weet niet hoe ver die beschermming dan nog reikt in Taiwan.  

 

Wat jouw primaire zorgen zouden moeten zijn:

- hoe voorkom gebruik buiten de licentie en zorg je voor goede bescherming van je IE?

- hoe verifieer ik geproduceerde / verkochte aantallen?

 

En wat je ervoor kunt vragen, tja, dat is jouw business. Dat is niet iets wat we hier kunnen beantwoorden, maar wat uit je onderhandelingen zal komen. Wellicht dat je accountant je daarbij kan helpen. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Steven,

hartelijk dank voor je reactie, het heeft me weer wat richting gegeven.

Vandaag even gebrainstormd met de accountant en de eerste contacten gelegd met een fiscalist met ervaringen op dit gebied.

Langzamerhand begint het steeds meer vorm te krijgen!

 

Fijne avond, Nora.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.