• 0

Ik loop spaak!

Als opening: Hallo! Ik ben nieuw hier. Ik ben een twintiger die ontzettend vaak ideeen heeft. Ik ben al een paar jaar bezig met gewoon over dingen na te denken en hierdoor nieuwe dingen of verbeteringen op oude dingen te 'maken'. Het probleem is dat ik nooit verderkom dan het idee, of in het geval van zaken als software en internetservices een partiele implementatie (omdat ik het allemaal zelf doe). Bij voorbaat mijn excuses voor een enorme lap tekst die misschien niet 100% relevant is, maar ik ben zo iemand die de situatie altijd zo duidelijk mogelijk wil schetsen, mocht die informatie relevant zijn voor een mogelijk antwoord.

 

Daar gaat deze post dus ook over. Het hoe en waarom en de vraag aan jullie (ervaren businessvolk) hoe ik dit doorbreek en er iets daadwerkelijk mee kan gaan doen. Ik vraag geen voorgekauwde oplossingen, maar ik zie zelf vaak door de bomen het bos niet meer qua informatie die ik overal tegenkom.

 

Ik al een student met een bijbaan, dus ik kan geen 40 uur per week in mijn projectjes stoppen. Daarintegen ben ik wel iemand die als 'ie iets gevonden heeft daar makkelijk al zijn nog vrije tijd instopt (en daar regelmatig ook geld mee verdient, maar zich niet een professioneel bedrijf mag noemen). Mede omdat ik student ben, kan ik niet makkelijk iets opzetten, aangezien meer dan 1000 a 1500 euro zomaar ergens instoppen onmogelijk is (wat dat betreft nog een redelijke rijke student dus ;)).

 

Dus moet ik zowiezo geldschieters hebben (prototype productie, etc). Een student met veel vrienden blijft een student met veel arme vrienden en heeft daar qua geldschieters dus niets aan. Ouders en familie hebben niet de middelen voor zelfs kleine bedragen. Ik kom dus altijd bij 'professionele investeerders' uit, maar welke pro-inv. gaat er nu in zee met iemand die zich niet 100% kan 'dedicaten', of het idee nu goed is of niet. Als ze zoiets wel zouden doen, ben ik er bang voor dat het percentage van de winst die je dan zelf op zou strijken (terwijl jij het werk doet) erg klein zou zijn.

 

Wat ik natuurlijk niet wil is naar zo iets als een innovatie bureau gaan en een klein vindersloon krijgen terwijl zij met mijn idee en mijn winst er vandoor gaan.

 

Buiten een aardige som binnenhalen houd ik nog steeds een scala aan dingen over die ik zou kunnen doen en die potentieel winstgevend zijn. Maar ook daar loop ik spaak. Zoals je waarschijnlijk al op je water aanvoelt, zijn dat dingen in de ICT sector waarbij (i.t.t. "echte" producten waar het hierboven over gaat) ik het product zelf 'zo even' (lees: met veel werk maar weinig geld) in elkaar kan draaien.

 

Daar loop ik echter ook altijd tegen problemen aan die of te maken hebben met de belastingdienst, accountancy, administratie, transactiekosten en de huidige non-automatisering van deze hekele punten bij externe partijen waardoor het voor mij bakken geld zou kosten om er iets mee te doen (aan mijn kant kan ik nl vaak zo 'wegautomatiseren').

 

Regelmatig is het ook gewoon puur dat ik iets heb wat nog nooit gedaan is/bestaat waardoor het dus ook ontzettend moeilijk voor mij is om voor dit soort dingen een kostenraming te maken en de regels die van toepassing zijn er uit te pikken, zonder iemand die daar echt verstand van heeft in te huren die veel geld kost wat ik niet heb :) Veel regels zijn dan namelijk misschien wel/misschien niet van toepassing.

 

Ik heb meer ideeen dan ik biertjes drink, maar minder (voor mij zichtbare) mogelijkheden om ze uit te voeren dan ik katers heb.

 

Hoe breek ik hier uit? Hoe kan ik nu echt iets gaan maken van mijn plannen? BvD!

Web- en (mobiele) software ontwikkelaar

Nu ook verkrijgbaar als DGA!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

[mod mode]pas je gebruikersnaam even aan 'gebruikersnaam' klinkt wel erg onpersoonlijk[/mod mode]

 

Ik denk dat er wel partijen zijn die meer willen investeren in een idee zonder dat je er 100% voor kunt gaan en jou toch kunnen laten verdienen. Ben zelf IT'er en mocht ik een briljant idee tegenkomen dan zou ik daar zonder 99% procent van de winst op te eisen met alle plezier m'n ziel en zaligheid in willen storten.

 

Grootste probleem is dat 'briljante' plannen erg schaars zijn. Vaak is je idee niet zo briljant of zelfs al eerder uitgevoerd. Door toetsing door derden (wil je plannen best eens bekijken, NDA is geen probleem en er zijn meer betrouwbare mensen op dit forum die dat willen doen) krijg je al een idee of je plan echt 'briljant' is. Mocht je echt iets 'briljants' bedacht hebben dan lijkt me het vinden van iemand die dat idee wil dragen geen probleem.

 

Laat je idee dus toetsen. Dit kan door instellingen als de NOVU, mensen met ervaring hier op het forum of in veel gevallen zelfs door praten met complete leken als je familie/vrienden.

Link naar reactie
  • 0

Strategos, bedankt voor de tip, ik zal er naar kijken.

 

Willemj, Gebruikersnaam aangepast! Ik wist er zo snel geen te bedenken (ik vermeld mijn naam niet zo graag op publiek toegankelijke plaatsen) en 'Gebruikersnaam' was vrij ;)

 

Als ik een idee heb praat ik hier idd ook vrij vaak over met mijn vrienden en kennissen. Vaak heb ik echter dat de helft het een goed idee, sommigen het maar matig en anderen het totaal niks vinden. Ik heb verder ook nooit gezegd dat mijn ideeen briljant zijn. Ik heb alleen gezegd dat ik vaak ideeen heb. Er hoeft er maar ééntje briljant te zijn, of een aantal goed uitgevoerd. Nu is het natuurlijk zo dat na een tijd bezinking ideeen afvallen en je weer nieuwe krijgt, bijvoorbeeld omdat de tijd nog niet rijp is, of de tijd al voorbij is. Dat is ook één van de punten, ik heb niet de 'businesssense' om écht te weten welke goed zijn en welke niet.

 

Ook is het natuurlijk zo dat ik niet met 99% eis weg te lopen. De andere partij zal er natuurlijk ook geld en moeite in steken en dat is wat waard. Waar ik bang voor ben is wat je maar al te vaak hoort, de uitvinder/bedenker krijgt een schijntje terwijl één of andere groot bedrijf met de échte centen weg loopt. Maar zo heb ik ook een paar ideeen gehad die geen grote marge hadden (maar wel een grote 'public value') en ook niet veel werk kosten, maar wel een ('redelijke' kleine) investering nodig hadden. Als je bij zoiets bijvoorbeeld 50% kwijt bent, dan is het de moeite gewoon niet waard (behalve misschien als 'naam maken').

 

Over NDA's gesproken, heeft iemand een goede link o.i.d. naar een standaard of 'fill-in-the-blanks' NDA?

 

Hendrik, je kan me altijd een bericht sturen via de site.

 

iig bedankt voor de reacties iedereen.

Web- en (mobiele) software ontwikkelaar

Nu ook verkrijgbaar als DGA!

Link naar reactie
  • 0
author=JorgeJ link=board=21;threadid=8070;start=0#msg66935

Hoe breek ik hier uit? Hoe kan ik nu echt iets gaan maken van mijn plannen? BvD!

 

Als idee generator is het moeilijk, maar zet al je ideeën nou eens op een rij en stel bij ieder idee een aantal basis vragen. Je kent ze wel wie wat waar en hoe. Geef ieder een idee een cijfer, laat dat ook door een paar vrienden doen.

 

Kies vervolgens de drie beste ideeën eruit en ga ieder idee verder uitwerken met nog meer vragen, gewoon hele simpele vragen. Gaat iemand het kopen? Voor hoeveel? Wat heb ik nodig om het te maken? Hoe moet het gaan werken? etc. etc.

 

Uiteindelijk zul je toch een keuze moeten maken en één idee op pakken. Maak hier een businessplan van. Het meest lastige als ideeën generator is om je nu aan dat plan te gaan houden. Je loopt tijdens de ontwikkeling alweer tegen andere ideeën op zodat het ene idee aandacht verliest of in chaos beland. Hoe je het wend of keer, je zult dus mensen om je heen nodig hebben die je bij de uitvoering kunnen helpen. Nou moet je alleen nog maar tegen de juiste mensen aanlopen....

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat er een oplossing is die alles voor je openbreekt of "oplost"-- ook de wat meer ervaren en relatief succesvolle ondernemers, ideemensen, uitvinders, creatieven, serial entrepreneurs lopen tegen dingen aan als "meer ideeën dan ze in hun leven kunnen uitvoeren".

 

Wat je in elk geval al voor jezelf kunt doen is wat minder negatief tegen je situatie aankijken.

Je 'loopt spaak', je hebt 'problemen', dingen zijn 'onmogelijk', 'ontzettend moeilijk', en je denkt nog in termen van biertjes en katers ;)

...en dan ben je nog niet eens begonnen!

 

De vraag is wat je precies wil. Rijk worden van je ideeën?

Erkend worden als oplossings-bedenker?

Wat van je ideeën uitvoeren en er van leren?

 

In je huidige situatie zou ik zeggen: geef anders je ideeën eerst gewoon eens weg- niet allemaal, maar een paar. Kijk wat er gebeurt als je ze 'loslaat'. Als je over de angst, dat een ander rijk gaat worden van jouw geesteskind, heenstapt, dan kan je in elk geval vérder, dingen in beweging zetten, leren over de dynamieken van creatie, ideeën, ontwikkeling, hoe mensen in elkaar zitten in zulke situaties.

Verdiep je ook in het auteursrecht (www.auteursrecht.nl), de praktijk leert dat mensen gewoon hun eigen visie op intellectueel eigendom tot 'regel' verheffen, terwijl de nederlandse wet hier al hele slimme dingen voor bedacht heeft.

En... er zullen altijd mensen zijn die aan de haal gaan met een idee van jou, een copycat initiatief opzetten, dingen doen die juridisch niet kloppen... dat soort dingen overkomt iedereen.

 

Wat ik wel eens doe is ideeën op www.ideabroker.nl plaatsen- resultaat daarvan is dat een paar dingen nog altijd in het idee/conceptstadium is, maar een ander idee (MysteryMailer) is nu, in samenwerking en dank zij bemiddeling van een dame van Syntens, in de laatste fase van de ontwikkeling en heeft de tweede prijs gewonnen bij het vorige Ideabroker event in het WTC Rotterdam.

 

Je bent niet de enige die naar (nieuwe!) vormen zoekt. Sluit je aan bij collega's, tijdgenoten, ondernemende geesten.

 

Wel wil ik je nog op hart drukken, dat als jij het niet doet, niemand het doet. Er zijn veel mensen die denken dat, als ze hun goede idee maar ergens over de schutting gooien en een bescheiden percentage zouden vragen ze iets bereiken.

 

Geniet van je ideeën en succes!

;D

 

Link naar reactie
  • 0
Als je bij zoiets bijvoorbeeld 50% kwijt bent, dan is het de moeite gewoon niet waard (behalve misschien als 'naam maken').

 

Beter 50% van een in de markt gezet idee. Dan 100% van een idee dat niet verder komt dan je eigen gedachten. En als je daarmee dan ook nog naam maakt ben je weer een stap verder om je volgende idee succesvol in de markt te zetten.

 

En zoals als Annedien zegt, laat eens wat ideeen los! Laat de realiteit je ideeen zo maar eens beoordelen.

 

Er zijn zoveel mensen die goede ideeen hebben maar ze nooit verwezenlijken omdat ze niets af willen staan en bang zijn dat een ander meedeelt in de opbrengst. Delen is vermenigvuldigen! Alleen een idee is meestal niet zoveel waard. Pas als je het in de markt zet en het een succes blijkt te zijn heeft het idee pas waarde. Als je daarvoor 'anderen' nodig hebt dan zul je ook een deel van de opbrengst af moeten staan. En soms zelf een groot deel. Nou en?

 

Succes!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jorge J,

 

Ik zal toch, wanneer je enkel een idee aandraagt bij een vermarketer, rekening houden met een beloningsprectetage dat niet hoger ligt dan een procent of 10-15. Wil je echter meer met je plan doen en zelf een meerwaarde bieden in het commerialiseren van het idee/product dan is het wel mogelijk (lijkt me) om met een hoger prcentage van de winst weg te gaan. Heb je al gesproken met de ideeën fabriek? Dat is een jong bedrijf die wellicht wat voor je kunnen betekenen.

Zelf spreek ik ook zeer geregeld mensen met ideeën, die er zelf helemaal van overtuigd zijn, ik heb altijd zoiets van, ja dat is logisch je hebt het zelf bedacht. Met een klein markt onderzoek kun je er achter konen of er meerdere mensen op dit idee zitten te wachten.

 

Dennis

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

ja Annedien die bedoel ik, ik wist even de url niet, maar dat zijn die jongens uit Rotterdam! Later zag ik dat jij al een post had gemaakt met de url "www.ideabroker.nl".

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

@Perry

De vragen die jij stelt heb ik natuurlijk voor mezelf per idee grotendeels al beantwoord. Ik zal je genoemde werkwijze in ieder geval ter harte nemen.

 

@Annedien

Ik wil even duidelijk maken dat ik er niet zo negatief tegen aan kijk als het misschien overkomt (wat ik goed kan begrijpen als ik mijn openingspost teruglees). Integendeel, ik ben juist erg positief over mijn ideeen - maar wat minder over de uitvoering. Ik heb niet zoveel problemen met de oplossing voor problemen te vinden of daar voor te werken, als een assessment maken van of het de moeite wel waard is om er zo veel in te moeten steken om dat obstakel te overwinnen. Waar ik voornamelijk aan lijd is denk ik meer twijfel en onzekerheid over mijn kansen omdat ik geen zakenmens ben en ik toch zaken wil gaan doen (ik zou tenslotte ook geen boeing gaan besturen, want dat komt vast niet goed)

 

@Dennis

Als ik zelf alleen het idee aan lever en de anderen doen het werk, DAN vind ik het ook geen probleem om met een laag percentage weg te gaan. Ik heb dan in feite ook niet veel van het werk gedaan. Ik had het bij hogere percentages inderdaad over als ik zo'n beetje al het werk doe en de andere bijvoorbeeld weinig meer dan een kleine geldschieter is.

 

---

 

Natuurlijk is mijn doel rijk te worden (je doet het immers niet om in een kartonnen doos te wonen) maar ik hoef echt niet meteen een grote slag te slaan (al zou dat leuk zijn ;)). Als ik over 40 jaar een fijne oude dag heb dan ben ik ook al blij.

 

Jullie reacties (en niet in het minste die van Rikkert) hebben er in ieder geval toe geleid dat ik erg heftig aan het overwegen ben om één van mijn ideeen uit te werken en te proberen die te realiseren.

 

En dan wel een specifiek idee waarbij ik met vrij weinig werk (enkele weken van mijn vrije tijd) en vrijwel geen geld zeker niet rijk van zal worden (of het moet echt een totaal ongekend succes zijn) maar wel een gedegen kans mee heb een hele goede naam mee te maken. Ik denk dat ik die in een plan ga gieten. Hier zitten natuurlijk een paar haken en ogen aan, maar ik weet in ieder geval zeker dat ik van deze kan bepalen ze problemen zijn voordat ik ook maar iets meer dan mijn tijd erin hoef te steken. Als ik er goede naam, wat meer ervaring en wat contacten aan over houd dan ben ik in ieder geval een stuk verder voor de volgende poging. Toch?

Web- en (mobiele) software ontwikkelaar

Nu ook verkrijgbaar als DGA!

Link naar reactie
  • 0
Wat ik wel eens doe is ideeën op www.ideabroker.nl plaatsen- resultaat daarvan is dat een paar dingen nog altijd in het idee/conceptstadium is, maar een ander idee (MysteryMailer) is nu, in samenwerking en dank zij bemiddeling van een dame van Syntens, in de laatste fase van de ontwikkeling en heeft de tweede prijs gewonnen bij het vorige Ideabroker event in het WTC Rotterdam.

 

Dankzij een geweldige presentatie van ondergetekende die on the fly nog even in het Engels vertaald moest worden ::)

 

Maar zonder gekheid, de juiste partners is vaak van groot belang. Zo is Annedien b.v. een ideeënfabriek en ben ik veel minder creatief, maar zie ik soms wel de manieren er geld mee te verdienen. Nu we er, zoals met Mystery Mailer, een technische partij bij gevonden hebben gaan we het in een 3-weg partnership realiseren.

 

En iets in mij zegt me dat het vast niet het laaste project zal worden van ons drieën, eventueel met anderen erbij indien de noodzaak daar is. Goede partners die jouw talenten aanvullen en die je kan vertrouwen zijn in hedendaags ondernemen eigenlijk onmisbaar.

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik die goede ideeen fabriek site eens even bekeken maar ik vind hem maar erg vaag en slechts mondjesmaat informatief.

 

(nb hier volgt een lang verhaal)

 

Ik bekijk het even vanuit een 'stel nou eens hè' oogpunt, puur hypothetisch.

 

stel, je hebt iets geniaals bedacht. Een gat in de markt, produceerbaar voor waarschijnlijk minder dan een euro en een aardig prototype. Verder geen kennis van productie, en ook niet zo erg veel zin om dat zelf te doen (je kan het beter aan mensen overlaten die het wel weten)

 

Met dit in gedachten kijk je naar de site.

 

Punt 1 wat je in het oog schiet. (Het Proces -> Instroom) "Afhankelijk van het stadium waarin een idee of product wordt binnengebracht, kan de aandrager meedelen in de later te behalen winst. Hoe minder gedaan moet worden om Fase 1 af te ronden, hoe hoger de beloning voor de aandrager/uitvinder".

Het staat wel zo geformuleerd, dat het dus ook goed kan dat zij met jouw idee aan de haal gaan, en jij niks krijgt. Ze zeggen verder wel dat het afhankelijk is van de duur van Fase 1, maar door de hele constructie krijg ik al jeuk, zelfs in de bovenstaande geschetste situatie.

 

Door naar Fase 3. De activiteit is winstgevend en er wordt een bedrijf uit gebouwd. En dan? Heb jij daar verder nog enige invloed op? En hoe zit het met de 'rechten' zo ver die van toepassing zijn? Van wie is het idee nu eigenlijk? In geval van dingen als octrooien, "jounus" of "hunnus"? Wie gaat er de geschiedenisboeken in als het een paperclip blijkt te zijn? Het is natuurlijk altijd slim om van te voren al een octrooi te hebben maar dat kost wat, als je eenmaal met die mensen in zee bent gegaan (en geld hebt verdient), kun je dan alsnog octrooi krijgen?

 

En wat als ze het uiteindelijk zeggen, "nah we doen het niet" ? Heb je dan de garantie dat ze niet een jaar later het toch gaan doen over jouw rug heen? Ben je dan nog wel vrij om een ander bedrijf o.i.d. in te schakelen en te proberen die jouw product te laten marketen?

 

Dit zijn misschien simpele vragen met simpele antwoorden voor mensen die er wat vanaf weten, maar Jan met de Pet die gewoon een goed idee heeft (waar ze zo op het eerste gezicht op richten) weet die dingen niet en stelt zich die vragen.

 

(verbazend hoe veel ik altijd te zeggen heb, wordt er zelf bijna moe van - maar het is dan ook midden in de nacht ;))

Web- en (mobiele) software ontwikkelaar

Nu ook verkrijgbaar als DGA!

Link naar reactie
  • 0

Lees deze column ook eens door, met bijbehorende reacties.

 

Ik denk dat het tijd wordt voor jou om eens contact op te nemen met de NOVU.

Daar zijn inmiddels ruim 1000 uitvinders lid van, met enige regelmaat organiseren zij regiobijeenkomsten een cursussen.

Het goede moment om mensen te ontmoeten die tegen dezelfde problemen aanlopen die jij hier noemt.

 

De ideeenfabriek ken ik niet, maar als deze mensen met andermans ideeen aan de haal gaan, is het einde ideeenfabriek.

Wat je zou kunnen doen is hun om referenties vragen.

 

Als creatieveling heb je natuurlijk altijd de kans dat er iemand met jouw idee vandoor gaat.

Ideeen zijn ook gebonden aan omstandigheden.

Daarmee bedoel ik dat ze niet onbeperkt houdbaar zijn, vroeg of laat heeft iemand anders hetzelfde idee en gaat ermee aan de slag.

Dus wees terughoudend met wie je wat verteld, maar ideeen helemaal niet delen daar kom je zeker niet verder mee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.