• 0

Cosmetica over datum - Doneren?

Goedemiddag,

 

ik heb een aardige lading cosmetica producten die helaas over de THT zijn.

Gaat om shampoo en andere verzorgingsproducten. Sommige zijn al in 2017 verlopen, andere begin 2019.

Is het mogelijk (en verantwoord?) om dit soort zaken te doneren aan een goed doel of iets dergelijks?

Moet ik dan denken aan een voedselbank? Welke partij zou zoiets aannemen?

Of is het simpelweg te lang verlopen en moet je het gewoon weggooien.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou eens bellen of mailen met de voedselbank. Er is een overkoepelende vereniging. Zij kennen de normen vrij goed. Sommige producten kunnen prima na tht omdat het niet bederft maar gewoon minder krachtig is.

 

Heel veel tht datums zijn meer vanuit de leverancier om de kwaliteit te garanderen. Gebruik na tht levert dan geen gevaar op.. het hang dus van het product af.. 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eens bellen met de leveranciers.

 

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een voedselbank ook cosmetica of kleding gaat verdelen, maar ze staan natuurlijk wel in verbinding met een mogelijke doelgroep.

 

Shampoo met een THT begin 2019 zou ik zelf gerust gebruiken, gevoelsmatig ligt dat voor cosmeticaproducten (gezichtbehandeling) licht anders. Waarom heb je nog verbruiksartikelen uit 2017 in voorraad?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ze staan eigenlijk al heel lang opzij. Wilde ze destijds (kerst 2017) doneren maar is er toen nooit van gekomen.

En nu staan die dozen er nog steeds. Als iemand er iets aan heeft zou ik ze graag weggeven.

Heb aantal voedselbanken gemaild, kijken of dat iets oplevert.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Leveranciers kunnen je ongetwijfeld vertellen of de productkwaliteit of productveiligheid met het verstrijken van de tijd afnemen. Of misschien is de THT eenvoudigweg een marketingding. 'Gratis afhalen' heeft diverse verkoopkanalen. 😉

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een leverancier zal -altijd- zeggen dat een product voorbij de THT niet meer geschikt is voor verkoop. Zij garanderen de kwaliteit niet voorbij die datum, en worden er al helemaal niet blij van als je een oude voorraad verkoopt of ook maar weggeeft van een product waar zij nu winst op kunnen maken. 

 

Die THT data zijn vaak heel arbitrair. Voor cosmetica zou ik het niet precies weten, maar ook niet inzien waarom iets dat volgens de fabrikant 2 jaar houdbaar is na pakweg 5 jaar niet meer goed zou zijn. Misschien zijn er wat pigmenten die verliezen aan kracht of iets dergelijks, maar het lijkt me sterk dat het product onveilig zou worden voor gebruik. 

 

Als de productveiligheid terugloopt met de tijd moet het een HT datum hebben, iets dat je ziet voor vers vlees en dergelijke. Consiumptie na die datum kan daadwrekelijk een gezondheidsrisico opleveren. 

 

Bij een THT datum is dat niet echt het geval: je zou als je wilt een blik ananas kunnen eten met een THT van 1995 - of het smakelijk is weet ik niet, maar ziek zal het niet je niet maken.  

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ja, die redenering volgde ik ook.

De fabrikant gaat zichzelf indekken en zeggen dat het niet meer bruikbaar is.

Maar vrijwel alle artikelen zijn gewoon nog bruikbaar naar THT. 

En inderdaad, wellicht is de werking net ietsje afgenomen, maar gaat mij met name om de veiligheid.

 

Probleem waar je dan mee zit is dat je iets ' goeds ' wilt doen maar tegelijkertijd ook moet letten op aansprakelijkheid.

 

Ik hoopte dat er hier iemand wat ervaring mee had en wat goede tips had waar te doneren.

Wellicht zelfs anoniem om problemen te voorkomen.

aangepast door Thomasss
Link naar reactie
  • 0

Voedselbanken.nl zou ik ook eens kijken.. 

Zaken als schampoo, zeep, wasmiddel worden ook verstrekt door voedselbanken.. 

Deze behoren zeker tot levensbehoeften.

Voordeel van die site is dat het de overkoepelende organisatie is en zij eigen normen hebben voor wat na tht kan worden verdeeld. Dan heb je ook een beetje een beeld wat het beleid is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb ooit ook van iemand uitleg gekregen over de THT datum.

Betrof toen een glijmiddel THT datum was niet heel erg lang, belangrijkste reden hiervoor was dat als hij een veel langere tht datum erop wilde plaatsen dat hij dan zeer dure testen moest laten uitvoeren (denk aan vele tienduizenden euro's) om die langere tht datum te mogen plaatsen.

Dus plaatste hij maar een veel kortere THT datum die wel zonder die dure tests geplaatst mocht worden.

 

Voedselbanken doen ook wel eens andere producten als voedsel verdelen.

Champoo zal inderdaad minder snel een probleem zijn als make-up welke bij over datum ooginfecties en dergelijke zou kunnen veroorzaken (dan moet volgens mij wel behoorlijk lang over datum zijn).

 

Meeste doen dergelijke producten (geld ook voor voedsel van veel supermarkten) niet doneren omdat mocht er eens wat mis mee zijn/gaan ze daar direct op aangekeken worden en dat veel reputatieschade kan veroorzaken.

 

Doneren is dus nobel maar wel riskant. 

Link naar reactie
  • 0

Mwoah, als het gesloten verpakkingen zijn dan zal er echt niets in gaan groeien of iets dergelijks: als het een jaar houdbaar is, is het meestal gewoon eindeloos houdbaar.

 

Fabrikanten moeten inderdaad testen op houdbaarheid in versnelde-verouderende situaties en dat kost geld, maar levert weinig extra op. Of iets nou 1 of 10 jaar houdbaar is zal voor de gemiddelde klant geen factor zijn, en voor de groothandel ook niet echt: als dingen langer dan een jaar op een palletplaats liggen doe je wat verkeerd. 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor al jullie reacties.

 

Blijkt dus lastiger dan gedacht om dingen weg te geven. Aansprakelijkheid en dergelijke toch iets waar je op moet letten. De wet wordt langzaam beter (bij voedsel kunnen bepaalde partijen niet meer aansprakelijk worden gesteld bij donaties) maar op de huidige manier toch lastig. Buiten eventueel reputatieschade that is.

Link naar reactie
  • 0

THT = kwaliteit verlies, hoe korter (productie datum tot verval datum) de THT hoe sneller het verlies.
TGT = na datum is het product onbruikbaar (tenzij voor deze datum ingevroren en max 3 maanden ingevroren staat)

Dit is hoe ik naar producten kijk en ook hoe veel partijen erover adviseren.

Het gebeurd geregeld dat er partijen opnieuw gelabeld worden door de fabrikant, maar dit gebeurd enkel na een nieuwe test van de partij.

Thomasss Ik vermoed dat de fabrikant je prima wilt ondersteunen hierin, zolang je duidelijk aangeeft dat dit niet meer om verkoop gaat maar om het mogelijk doneren aan een goed doel (Ik heb in het verleden zien gebeuren dat de fabrikant de producten terug nam, een her test uitvoerde, opnieuw labelde en daarna pas aan het goede doel doneerde namens de retailer).  

Ik zou zeggen.. niet geschoten is altijd mis

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.