• 0

BV of VOF

We zijn twee ondernemers die goederen vanuit China naar Nederland willen gaan importeren. Gezien de investeringen die we moeten maken voor het oprichten van een BV is het voor ons in eerste instantie beter een VOF op te richten, dit omdat we nog niet weten of we na het eerste bezoek aan China producten gaan aankopen of contracten gaan ondertekenen. Bij het onderzoeken of dit voor ons verstandig is hebben we bij twee fiscalisten informatie ingewonnen.

 

Echter de fiscalisten geven twee tegenstrijdige antwoorden. Dit heeft ons aan het twijfelen gebracht.

 

Fiscalist 1 is van mening dat alle bedrijfsmatige handelingen die we verrichten onder de rechtsvorm van een VOF meegenomen kunnen worden als deze in de toekomst wordt omgezet naar een BV.

Fiscalist 2 is van mening dat alle bedrijfsmatige handelingen die we verrichten onder de rechtsvorm van een VOF niet meegenomen kunnen worden als deze in de toekomst wordt omgezet naar een BV. Dit betekend voor ons dat we voor deze bedrijfsmatige handelingen ten aller tijde persoonlijk aansprakelijk blijven.

 

Kunt iemand uitsluitsel geven welke van de twee fiscalisten betreffende dit onderwerp gelijk spreekt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Janjulius

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nummer 2 klint me realistischer. Wat nummer 1 vertelt is de situatie bij een BV i.o., maar of dat voor een VOF ook geldt weet ik niet.

 

Is dan misschien gelijk een aardige suggestie. Een BV in oprichting...alle namens de BV io aangegane contracten worden, bij overgang van BV io naar BV, overgenomen door de BV, zolang bij het sluiten ervan aan de andere partij duidelijk gemaakt is dat het een BV io betreft.

 

Geloof ik - er zijn mensen die daar veel meer van af weten dan ik.... ;)

Link naar reactie
  • 0

Kan hier natuurlijk alleen maar op reageren als ondernemer..

Voor dit soort zaken heb ik m'n mensen.. m'n accountantskantoor :P

 

Het is zonder meer mogelijk om een V.O.F. in een BV te laten zakken.

 

Voor mij is dit zowel met een C.V als met een V.O.F gedaan.

Ze noemen dit (ge?) ruisloze overname.

 

De C.V. of V.O.F moet dan wel "overgebracht " worden in een NIEUWE B.V.

 

Breng je het onder in een bestaande B.V dán is natuurlijk sprake van overname of fusie.

 

Of bij (ge?) ruisloze situatie de balstingdienst op de hoogte gebracht moet worden weet ik niet.

Een goeie fiscalist of accountant zal je daar het juiste antwoord op moeten kunnen geven.

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

 

Fiscalist 2 heeft gelijk. Immers, wanneer je overeenkomsten gaat sluiten dan sluit je deze met de persoonlijke aansprakelijkheid die de eenmanszaak of Vof met zich meebrengt. Ga je in de toekomst een BV oprichten dan zal de vennootshap deze overeenkomsten niet zomaar over kunnen nemen. De andere contractspartij zal hier mee in moeten stemmen. Je zult tegen die tijd dus nieuwe overeenkomsten moeten opstellen. Wil je dit correct doen dan kun je kiezen om een periode te werken met een BV i.o. Middels de akte van bekrachtiging neemt de vennootschap (na daadwerkelijke oprichting) de aangegane verplichtingen over. Het moet (zoals Zaph al aangaf) wel voor iedereen duidelijk zijn dat men zaken doet met een BV i.o.. Een notaris kan je hier meer over vertellen.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.