• 0

Hoe, welke bank?

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

- loyaliteit: is de bank er in slechte en goede tijden voor je?

- toegangkelijkheid, oftewel hoe makkelijk is het voor mij om met mijn vraag bij de juiste persoon te komen

- snelheid, dat wil zeggen: hoe lang moet ik wachten voordat ik geholpen word / er resultaat is

- deskundigheid; krijg ik ter zaken doend advies dat op mijn situatie is toegesneden?

- uitstraling, want m.i. is een bank is een (zei het wat verwijderde) extentie van je eigen bedrijf, idealiter is de reputatie / brand van de bank in lijn met die van je eigen organisatie.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Ooit eens de volgende tip gekregen van een medewerker van de kvk: ga voor financiering allereerst naar de bank die je ondernemingsplan het meest doorlicht. Alz ij groen licht hebben gegeven weet je dat ze je plan doortimmerd vinden en ga je lekker shoppen bij alle banken. Mij werdt gezegd dat je het beste de abn al moeilijkste bank kon beschouwen, maar aangezien ik niet alle banken ken kan ik dat niet odnerbouwen.

Link naar reactie
  • 0

Mij werdt gezegd dat je het beste de abn al moeilijkste bank kon beschouwen, maar aangezien ik niet alle banken ken kan ik dat niet odnerbouwen.

 

Ik hoop dat je gelijk hebt, want de ABN heeft mijn ondernemingsplan lovend ontvangen.... ;D

 

En uiteindelijk zijn ze ook mijn bank geworden.

 

Maar om op de vraag van de topicstarter terug te komen, voor mij lag de doorslag mede bij het enthousiasme dat de account manager van de ABN voor mijn plan had. Ze dacht echt mee, en het klikte gewoon erg goed. Ik denk dat de band die je met je account manager hebt erg belangrijk is.

 

Groet,

 

Martin

Link naar reactie
  • 0

abn moeilijkste ?

dat moet ik toch even hardgrondig ontkennen, mijn ervaring is dat abn amper de moeite neemt om je plan te bekijken, vastestelling van het krediet gebeurt puur op opleidngsnivo en indruk tot 25.000 euro (dat is wat een medewerker letterlijk tegen mij heeft gezegd)

 

Ing is naar mijn ervaring het meest critisch, en heeft ook veel zusterbedrijven die je verderop in je bedrijfsprocessen zou kunnen gebruiken, zoals een kredietverzekeraar en factoring opties.

 

Mijn keuze voor een bank is op dit moment voor de bank die mij aanneemt maar normaliter kijk ik gewoon naar hoe ik geholpen wordt en hoeveel kennis de persoon aan de andere kant van het dure buro heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Maarten,

 

Je vraag is niet mij helemaal duidelijk omdat je niet verteld waar je de bank precies voor nodig hebt. Als het gaat om geld van klanten ontvangen en rekeningen betalen is de keuze van de bank misschien niet zo heel spannend.

 

Als het gaat om financieringen is het een ander verhaal. De ABN had het imago van een 'makkelijke' bank maar zij hebben sinds kort een nieuw geautomatiseerd systeem waarin keiharde parameters naar voren komen.

 

Het gaat hierbij niet langer om vooral de garanties die je kunt verstrekken, maar het is nog belangrijker dat je een financiering binnen 3 tot 5 jaar uit je liquide middelen terug kunt betalen.

 

De Rabobank is een cooperatie die daarmee niet centraal geregeld is. Stel dat je een financiering afsluit en vervolgens je bedrijf of zelf gaat

verhuizen, dan is het overzetten van de lening een hele nare administratieve klus voor zowel jezelf als deze bank omdat ze je niet als klant van de cooperatie kunnen houden.

 

Bedenk dus eerst waar je de bank voor nodig hebt en toets hier vervolgens de mogelijkheden van de bank op.

 

Suc6

 

 

Groet,

Buddy

Link naar reactie
  • 0

Zojuist had ik iemand van de ABN aan de telefoon over één of andere mailing. Ik heb deze persoon uitgelegd dat ik net bezig ben alles bij de ABN weg te halen omdat ze de kantoren bij mij in de omgeving allemaal gesloten hebben.

Dichtsbijzijnde kantoren zijn nu bijna 20 km verder, en beperkt open of slecht bereikbaar wegens gebrek aan parkeermogelijkheid.

 

Bereikbaarheid van de kanrtoren is voor mij dus zeker zo belangrijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de bankkeuze enerzijds een gevoelskwestie moet zijn (het moet klikken met de accountmanager, die overigens morgen weer ergens anders kan werken) anderzijds is de prijs ook belangrijk. Het goede tijden, slechte tijdenverhaal is m.i. bij de grote banken vrijwel hetzelfde. Als het goed is hoor je de bank niet en als het niet goed gaat worden de teugels aangetrokken.

In mijn optiek kan een ondernemer ook een vertrouwenspersoon (tussenpersoon) nemen die de verbindingsschakel is tussen bank en ondernemer en met name de belangen behartigd van de ondernemer. Deze moet niet zorgen voor ruis op de lijn, doch wel op een juiste manier beoordelen of een bank zijn positie op de juiste wijze gebruikt. En daarnaast voor de ondernemer prijs/kwaliteitsverhouding kan onderzoeken bij verschillende banken. Deze vertrouwenspersoon kan zich dan meer dan terugverdienen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Begrijpelijke vraag, bankieren is immers voor de meeste mensen geen core business. Ikzelf heb particulier al een aantal banken meegemaakt, en vaak ontevreden weer weg gegaan. Op basis van deze ervaringen ben ik uiteindelijk bij de abn uitgekomen voor mijn zakelijke rekeningen.

 

Ik denk dat zo'n keuze, naast de zakelijke overwegingen, ook erg persoonlijk is. Iemand noemde hier dat abn veel filialen heeft gesloten, en hij daarom wegging. Voor mij betekent dit juist dat ze goedkoper worden, 99.9% van de bankzaken regel ik sowieso online en ik zit in 'de grote stad' waar dus altijd wel een kantoor binnen handbereik is. Overigens, van alle electronisch-bankieren sites die ik in de loop der tijd tegen ben gekomen, is die van abn-amro voor mij verruit de beste, aangezien ik een behoorlijke geek ben is dit ook een belangrijke overweging om er niet snel weg te gaan.

 

Natuurlijk ligt het ook aan je plannen. Wil je veel lenen, dan moet je naar een bank die goede en voordelige kredieten verstrekt. Heb je juist heel veel transacties, dan speelt wellicht de prijs van de transacties mee. Heb je idealen, kijk dan ook wat de bank met jouw geld doet (wat dit betreft moet ik wellicht mijn besluit toch eens heroverwegen). Soms investeren banken bijvoorbeeld in projecten waar de mensenrechten behoorlijk onder druk staan, of waar het milieu zwaar te lijden heeft.

 

Kortom, genoeg overwegingen :) Succes met je keuze!

 

Gr,

 

Koen

 

P.s.: ik lees net ook een reactie waarin een vertrouwenspersoon genoemd wordt als tussenpartij, maar is dan de vraag juist weer niet hoe je een goede tussenpersoon kiest? :)

Sonologic, experts op het gebied van webapplicaties, MKB unix migratie, embedded systems, intra- en internet, kunstmatige intelligentie en embedded systems; http://www.sonologic.nl/

Link naar reactie
  • 0

Het internetbankier systeem van ABN moet inderdaad heel goed zijn.

Momenteel zit ik prive bij de Rabobank ( bevalt goed! ).

 

Zakelijk ga ik gebruik maken van ABN Amro.

Begin vorige week heb ik gebeld met ABN.

 

Mijn vraag:

"Is het nodig een afspraak te maken voor het openen van een zakelijk bank account."

 

Antwoord:

"Nee meneer dat is niet nodig, u kunt gewoon naar binnen lopen."

 

Vorige week vrijdag stap ik de ABN Amro bank binnen.

(vrij kleine vestiging overigens).

Achter de balie staat een jonge rond de 20 jaar, dit was duidelijk vakantie werk, 75% van de vragen moest hij aan een ander vragen.

 

Maar goed, ik was aan de beurt.

"Ik zou graag een zakelijke rekening willen openen voor mijn bedrijf."

 

Meneer: dat is mogelijk, ik zal even kijken als onze adviseur momenteel tijd heeft.

 

Meneer even weg..

 

Meneer komt terug: "Helaas, onze adviseur is vandaag volgepland."

Tijd: vrijdagmiddag 15:00. Ok kan ik mee leven.

Maar goed.. de adviseur liep op een gegeven moment voorbij, ook een jonge rond de 20-22 jaar.

 

Ik weet niet waarom, maar bij een ICT zaak, Mediamarkt of wat dan ook maar heb geen probleem met jong personeel.

Maar een adviseur bij een bank, of iemand bij kvk of wat dan ook maar.

Dat vindt ik gewoon jong.. een dergelijk persoon kan nooit veel ervaring hebben op het betreffende gebied.

 

Mijn eerste indruk is dus niet super goed.

Voor vanmiddag heb ik een afspraak staan met een adviseur daar.

Ik ben erg benieuwd.

 

Overigens heb ik geen lening nodig, ik heb mee:

- legitimatie

- ondernemingsplan

- uitreksel bevolkingsregister

- kvk inschrijfbewijs

- en mijn startkapitaal

 

Dus ik denk dat dit geen probleem oplevert.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoals in mijn andere post (huisstijl) omschreven ben ik dinsdagmiddag plotseling opgenomen in het ziekenhuis. De afspraak met de bank is verplaatst.

 

Mijn ondernemingsplan had ik mee voor het geval men daar om vroeg. Je weet nooit als je eventueel nog tips zou kunnen krijgen.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

Zelf ben ik weer wat opgeknapt.

Vandaag ben ik bij de ABN-Amro langs geweest.

 

Een goed gesprek gehad, goeie voorlichting gehad.

Ze maken nu alles in orde, morgenochtend kan ik tekenen, en krijg ik een offerte voor diverse verzekeringen.

 

8)

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.