Een huurder van een auto heeft bij het wegrijden een fout gemaakt bij het schakelen. Hoe hij dat precies heeft gedaan weet ik niet maar er kwam een flink knal. Ik hoorde dat, de klant keek daarna beschaamd naar mij en vervolgde zijn weg.
Na het inleveren en vertrek van de klant verplaatste ik de auto naar de juiste parkeerplek. Ik kwam er toen achter dat de versnellingsbak een ratelend geluid maakt bij het schakelen. Kort erna belde de huurder omdat hij wat vergeten was en heb ik hem verteld dat de versnellingsbak schade lijkt te hebben geleden, waarschijnlijk door zijn verkeerde actie met schakelen.
Ik ben ermee bij een garage geweest, het lijkt erop dat het ratelen zich alleen voordoet als de auto is warmgereden. De garage kon niet direct een diagnose stellen ivm tijdgebrek. Vervolgens is de garage nu op vakantie en zal de auto wel weer wat kilometers maken voordat ik weer bij de garage terecht kan voor een goede diagnose.
De huurder ontkent nu via sms dat hij een fout heeft gemaakt met schakelen. Ik belde hem gelijk en telefonisch ontkent hij het niet maar zegt hij 'als ik al een fout zou hebben gemaakt met schakelen dan zal het niet tot schade hebben geleid' en 'waarschijnlijk was die versnellingsbak al 99% versleten'.
Op internet heb ik gelezen dat ik een soort opnamestaat bij uitgifte had moeten maken en de klant moeten laten tekenen dat het voertuig 100% in orde was op dat moment. Op het huurcontract staat wel dat de klant ook verantwoordelijk is voor schade die later wordt geconstateerd. Maar de klant zegt dat dit niet rechtsgeldig is. Op internet lees ik een aantal uitspraken waarin de verhuurder in het stof bijt omdat er niet genoeg bewijs is dat een schade door een klant komt.
Ik lees dingen als 'een ieder draagt zijn eigen schade' tenzij bewezen is dat de schade door de huurder komt. Maar met een klant die glashard gaat ontkennen is het lastig...
Inmiddels heb ik de borg maar teruggeboekt. Het gaat wel om een aanzienlijk bedrag. Het is mij de negatieve energie en hoofdpijn niet echt waard. Toch ben ik benieuwd of de klant hier daadwerkelijk zo makkelijk mee kan wegkomen? Het doet mij serieus overwegen om te stoppen met verhuur. Het consumentenrecht maakt de verhuurder zeer zwak.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
nstile
nstile
Een huurder van een auto heeft bij het wegrijden een fout gemaakt bij het schakelen. Hoe hij dat precies heeft gedaan weet ik niet maar er kwam een flink knal. Ik hoorde dat, de klant keek daarna beschaamd naar mij en vervolgde zijn weg.
Na het inleveren en vertrek van de klant verplaatste ik de auto naar de juiste parkeerplek. Ik kwam er toen achter dat de versnellingsbak een ratelend geluid maakt bij het schakelen. Kort erna belde de huurder omdat hij wat vergeten was en heb ik hem verteld dat de versnellingsbak schade lijkt te hebben geleden, waarschijnlijk door zijn verkeerde actie met schakelen.
Ik ben ermee bij een garage geweest, het lijkt erop dat het ratelen zich alleen voordoet als de auto is warmgereden. De garage kon niet direct een diagnose stellen ivm tijdgebrek. Vervolgens is de garage nu op vakantie en zal de auto wel weer wat kilometers maken voordat ik weer bij de garage terecht kan voor een goede diagnose.
De huurder ontkent nu via sms dat hij een fout heeft gemaakt met schakelen. Ik belde hem gelijk en telefonisch ontkent hij het niet maar zegt hij 'als ik al een fout zou hebben gemaakt met schakelen dan zal het niet tot schade hebben geleid' en 'waarschijnlijk was die versnellingsbak al 99% versleten'.
Op internet heb ik gelezen dat ik een soort opnamestaat bij uitgifte had moeten maken en de klant moeten laten tekenen dat het voertuig 100% in orde was op dat moment. Op het huurcontract staat wel dat de klant ook verantwoordelijk is voor schade die later wordt geconstateerd. Maar de klant zegt dat dit niet rechtsgeldig is. Op internet lees ik een aantal uitspraken waarin de verhuurder in het stof bijt omdat er niet genoeg bewijs is dat een schade door een klant komt.
Ik lees dingen als 'een ieder draagt zijn eigen schade' tenzij bewezen is dat de schade door de huurder komt. Maar met een klant die glashard gaat ontkennen is het lastig...
Inmiddels heb ik de borg maar teruggeboekt. Het gaat wel om een aanzienlijk bedrag. Het is mij de negatieve energie en hoofdpijn niet echt waard. Toch ben ik benieuwd of de klant hier daadwerkelijk zo makkelijk mee kan wegkomen? Het doet mij serieus overwegen om te stoppen met verhuur. Het consumentenrecht maakt de verhuurder zeer zwak.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61351-huurder-auto-ontkent-schade-eist-borg-terug/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
60 antwoorden op deze vraag