• 0

Huurder auto ontkent schade, eist borg terug

Een huurder van een auto heeft bij het wegrijden een fout gemaakt bij het schakelen. Hoe hij dat precies heeft gedaan weet ik niet maar er kwam een flink knal. Ik hoorde dat, de klant keek daarna beschaamd naar mij en vervolgde zijn weg.

 

Na het inleveren en vertrek van de klant verplaatste ik de auto naar de juiste parkeerplek. Ik kwam er toen achter dat de versnellingsbak een ratelend geluid maakt bij het schakelen. Kort erna belde de huurder omdat hij wat vergeten was en heb ik hem verteld dat de versnellingsbak schade lijkt te hebben geleden, waarschijnlijk door zijn verkeerde actie met schakelen.

 

Ik ben ermee bij een garage geweest, het lijkt erop dat het ratelen zich alleen voordoet als de auto is warmgereden. De garage kon niet direct een diagnose stellen ivm tijdgebrek. Vervolgens is de garage nu op vakantie en zal de auto wel weer wat kilometers maken voordat ik weer bij de garage terecht kan voor een goede diagnose.

 

De huurder ontkent nu via sms dat hij een fout heeft gemaakt met schakelen. Ik belde hem gelijk en telefonisch ontkent hij het niet maar zegt hij 'als ik al een fout zou hebben gemaakt met schakelen dan zal het niet tot schade hebben geleid' en 'waarschijnlijk was die versnellingsbak al 99% versleten'.

 

Op internet heb ik gelezen dat ik een soort opnamestaat bij uitgifte had moeten maken en de klant moeten laten tekenen dat het voertuig 100% in orde was op dat moment. Op het huurcontract staat wel dat de klant ook verantwoordelijk is voor schade die later wordt geconstateerd. Maar de klant zegt dat dit niet rechtsgeldig is. Op internet lees ik een aantal uitspraken waarin de verhuurder in het stof bijt omdat er niet genoeg bewijs is dat een schade door een klant komt.

 

Ik lees dingen als 'een ieder draagt zijn eigen schade' tenzij bewezen is dat de schade door de huurder komt. Maar met een klant die glashard gaat ontkennen is het lastig...

 

Inmiddels heb ik de borg maar teruggeboekt. Het gaat wel om een aanzienlijk bedrag. Het is mij de negatieve energie en hoofdpijn niet echt waard. Toch ben ik benieuwd of de klant hier daadwerkelijk zo makkelijk mee kan wegkomen? Het doet mij serieus overwegen om te stoppen met verhuur. Het consumentenrecht maakt de verhuurder zeer zwak.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De discussie zou toch moeten gaan of de huurder al dan niet terecht de borg terug claimt? De leeftijd van de auto zou, mits in goede staat van onderhoud, niet uit moeten maken.

 

Een huurder moet voldoen aan voorwaarden en neemt risico en verantwoordelijkheid op zich bij het aangaan van de huur.

 

Een goede overdracht door verhuurder aan huurder, degelijke huurvoorwaarden en dito gebruiksvoorwaarden zijn onmisbaar bij transacties als deze, meestal moet een huurder ook iets betalen voor afkoop eigen risico, gebeurt dat niet, dan is bij een schade het eigen risico (of borg) automatisch verbeurd. 

 

Ik ben dus benieuwd waar huurder zich op beroept bij het claimen van de borgsom. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Domweg op het niet verantwoordelijk zijn voor de schade. 

 

Als je een auto huurt zonder deuk en die met deuk terugbrengt is het vrij evident dat de deuk ontstaan is tijdens de huurperiode. Overigens niet per se door schuld van de huurder, het zou ook vandalisme kunnen zijn oid, hoe dat gedekt is verschilt per geval. 

 

Maar een mechanisch defect? Hoe wou je daarvan -bewijzen- dat dat volledig de schuld van de huurder is? Misschien liep die versnellingsbak al (letterlijk?) op zn laatste tanden? Als huurder kun je het niet weten - als de distributieriem knapt en de hele motor in de soep loopt kun je dat ook niet aan de huurder verwijten. 

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Dat is de zaak omdraaien. Waarop beroept de verhuurder zich bij het niet terugbetalen van de borgsom? 

 Ook

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Alle gekheid op een stokje,  ik heb het over hoe het in huur- en gebruiksvoorwaarden is opgenomen. 

 

Ik had het indertijd heel duidelijk in mijn huurvoorwaarden opgenomen wanneer er sprake was van inhouding op de borg. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dus.... het gaat dus om een 20 jaar oude auto met 280.000km op te teller zonder preventief onderhoud, waarvan wordt verondersteld dat de laatste huurder een schakelfoutje zou hebben gemaakt waardoor plotseling enorme schade zou zijn ontstaan, waarbij de discussie gaat over het mogelijk verhalen van die veronderstelde schade, terwijl de garage nog helemaal geen oorzaak en omvang van de schade heeft vastgesteld omdat de monteur op vakantie is? 

 

En dan roepen dat de huurder "glashard ontkent" en "zijn verantwoordelijkheid niet neemt", en het zo willen regelen dat "de verhuurder naar eigen inzicht borg mag inhouden"....

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
5 minutes ago, wimj said:

Hoe heb je dat beschaamd kijken gezien? De klant rijdt weg, en er komt een knal. Dan kijk je naar de achterkant van de auto, en die is minimaal 20 meter weg. Dan zie je toch niet hoe hij kijkt?

 

Hij reedt mij daarna voorbij.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

De discussie zou toch moeten gaan of de huurder al dan niet terecht de borg terug claimt? De leeftijd van de auto zou, mits in goede staat van onderhoud, niet uit moeten maken.

De leeftijd en km zijn relevant om vast te stellen of sprake is van normale slijtage of schade.

 

Bij goed onderhoud slijt een een voertuig nog steeds.

Link naar reactie
  • 0

Een onhandige schakelhandeling maakt nog niet direct schadeplichtig...

 

...wie kijkt niet beschaamd naar omstanders bij misschakelen of stilvallen van een auto? Als huurder niet plankgas wegreed, lijkt me dit vervelend genoeg jouw risico.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, nstile zei:

Later de borg naar 1000,- gedaan

 

8 uur geleden, nstile zei:

De huurprijs heb ik nu fors aangepast.

 

7 uur geleden, nstile zei:

Het ding is 20 jaar oud en zit op 280.000 km.

 

Ben eigenlijk razend nieuwsgierig wat voor auto het is. Oldtimer of  Youngtimer als trouwauto? snelle sportauto om mee te toeren (scheuren)?  Ik kan me niet voorstellen dat mensen die een gewone auto voor een dag of iets langer 1000 euro betalen als borg en vervolgens de hoofdprijs voor huur aftikken.

 

Tijdje terug bijna nieuwe Mercedes bus gehuurd, borg 300 euro en met aardig wat km nog geen 170 euro afgetikt als huur.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
9 minutes ago, Highio said:

Een onhandige schakelhandeling maakt nog niet direct schadeplichtig...

 

...wie kijkt niet beschaamd naar omstanders bij misschakelen of stilvallen van een auto? Als huurder niet plankgas wegreed, lijkt me dit vervelend genoeg jouw risico.

 

Groet,

 

Highio

 

Als je een vakantiehuisje huurt en je trekt onhandig je jas aan in de hal, waardoor een vaas die daar staat aan gruzelementen valt. Of je laat een stapel borden kapotvallen. Is dit dan ook het risico van de verhuurder?

 

Stel de verhuurder was een dagje weg en zegt, leg de sleutel maar onder de deurmat. Mooi denkt de klant. Die vaas kan hij nu niet meer bewijzen. Of 'ja die vaas zal vast wel vaker zijn gevallen en al dusdanig verzwakt zijn dat hij nu is gebroken. Een vaas hoort niet zomaar te breken van een lage val op hoogpolig tapijt, dat is de overtuiging van de klant...

 

Even los van feit dat ik dit geval moeilijk kan bewijzen. Aan de andere kant heeft de klant wel de handtekening gezet voor 'alle kosten die later wordt ontdekt zal worden verhaald op de huurder.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik geloof niet dat deze discussie op deze manier verder zin heeft. Deze vergelijking gaat op diverse punten niet op. Een IKEA of Action vaasje of bordenset tikt iedereen zonder morren af of die houd je in op de borg en dan is er verder geen groot financieel dispuut in verhouding tot de hoofdsom.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, nstile zei:

Als je een vakantiehuisje huurt en je trekt onhandig je jas aan in de hal, waardoor een vaas die daar staat aan gruzelementen valt.

 

Schade aan inventaris is te vergelijken met schade aan de carrosserie. zichtbaar en tastbaar. Met jouw redenering zou ik op moeten draaien voor de koelkast die het begeeft tijdens de huurperiode? lijkt mij niet. denk dat deze case echt voer voor juristen is.😛

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, nstile zei:

Vorige maand is de auto nog gehuurd voor een rit naar Normandie geweest van 10 dagen. Bij het inleveren kreeg ik de complimenten dat het een prima rijdende wagen is. 

U draagt telkens weer zaken aan die niet relevant zijn.

 

Stel je voor dat deze klant zou zeggen dat de versnellingsbak aan alle kanten rammelde ... dan was hij of zij gelijk de borg kwijt.

 

7 uur geleden, nstile zei:

Het ding is 20 jaar oud en zit op 280.000 km. Maar deze is vroeger van een garagebedrijf geweest en heb ik gebruikt gekocht.

Waarschijnlijk als vervangende auto ... en nu in de verhuur ... waar jan en alleman in heeft gereden.

 

7 uur geleden, nstile zei:

Dit zal bij velen wel vooroordelen oproepen maar auto's kunnen makkelijk 5 ton mee als je er normaal mee doet.

Ja, met één of twee eigenaren misschien. Met honderden gebruikers kunt u dat wel vergeten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je maakt allemaal niet relevante vergelijkingen. Een vaas is geen versnellingbak.. een vaas kan je wellicht vergelijken met een deuk.. het is objectief waarneembaar. Schade aan mechanische of andere slijtdelen kun je als verhuurder niet verhalen omdat de schade niet door 1 handeling komt. 

Als een klant een klapband of lekke band krijgt moet hij dan ook een nieuwe band betalen bij jou?

 

Je hebt helemaal niets aan bewijs in handen waar je juridisch iets mee kan..

Een bepaling in je voorwaarden dat alle schade die later wordt ontdekt wordt in een procedure zo van tafel geveegd want het is ronduit onredelijk dat jij na vertrek van de huurder nog eens op zoek gaat naar schades en die dan maar toerekent aan de laatste huurder..

 

 

Link naar reactie
  • 0
6 minutes ago, henkh said:

 

 

 

Ben eigenlijk razend nieuwsgierig wat voor auto het is. Oldtimer of  Youngtimer als trouwauto? snelle sportauto om mee te toeren (scheuren)?  Ik kan me niet voorstellen dat mensen die een gewone auto voor een dag of iets langer 1000 euro betalen als borg en vervolgens de hoofdprijs voor huur aftikken.

 

Tijdje terug bijna nieuwe Mercedes bus gehuurd, borg 300 euro en met aardig wat km nog geen 170 euro afgetikt als huur.

 

Op internet zou ik liever de brainstorm over de uitzonderlijke problemen even apart houden van de daadwerkelijke verhuur:)

 

Maar denk bijv. aan een voertuig om paarden te vervoeren. Nieuw is zoiets prijzig, duurder dan een standaard bus. In de verhuur is het een niche waardoor grote partijen het niet aanbieden.  Er zijn dus weinig klanten voor, maar voor de mensen die er om verlegen zitten is het echt een uitkomst.

 

Leeftijd en uiterlijk maken daarbij weinig uit. Het moet functioneel en betrouwbaar zijn. Aan de andere kant is zo'n voertuig ook op leeftijd nog lastig aan te komen voor een redelijke prijs en in verhuurbare staat. Er is genoeg gebruikt te koop maar om te verhuren moet een auto wel strak rijden, geen rare lampjes, alles moet werken etc.

 

Dat zo'n wagen niet nieuw is kan juist ook een voordeel zijn. Want de klant mag best een krasje maken, aangezien die er toch al op zitten en dat puur cosmetisch is.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, nstile zei:

Stel de verhuurder was een dagje weg en zegt, leg de sleutel maar onder de deurmat. Mooi denkt de klant. Die vaas kan hij nu niet meer bewijzen. Of 'ja die vaas zal vast wel vaker zijn gevallen en al dusdanig verzwakt zijn dat hij nu is gebroken. Een vaas hoort niet zomaar te breken van een lage val op hoogpolig tapijt, dat is de overtuiging van de klant...

Wat een onzin, sorry hoor.

 

Als het een normale vaas is van 25 jaar oud aan elkaar gelijmd, wat is dat de schade?

Nog los van het feit dat een vaas onder de kapstok geen handige plek is?

 

Of was het een Ming vaas (maw jou auto een antiek exemplaar)?

Link naar reactie
  • 0
3 minutes ago, Roel J said:

Je maakt allemaal niet relevante vergelijkingen. Een vaas is geen versnellingbak.. een vaad kan je wellicht vergelijken met een deuk.. het is objectief waarneembaar. Schade aan mechanische of andere slijtdelen kun je als verhuurder niet verhalen omdat de schade niet door 1 handeling komt. 

Als een klant een klapband of lekke band krijgt miet hij dan ook een nieuwe band betalen bij jou?

Zoiets is 2 of 3x voorgekomen en daar hebben ze niks voor hoeven betalen.

3 minutes ago, Roel J said:

 

Je hebt helemaal niets aan bewijs in handen waar je juridisch iets mee kan..

Een bepaling in je voorwaarden dat alle schade die later wordt ontdekt wordt in een procedure zo van tafel geveegd want het is ronduit onredelijk dat jij na vertrek van de huurder nog eens op zoek gaat naar schades en die dan maar toerekent aan de laatste huurder..

Is het consumentenrecht dusdanig sterk dat een contract alsnog niet rechtsgeldig is ook al heeft de consument daar zelf nuchter en zonder dwang een handtekening onder gezet? Daar ben ik wel benieuwd naar. Wat is onredelijk. Het is waar mensen zelf mee akkoord gaan. Tja als het zo is, so be it.

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, nstile zei:

Maar denk bijv. aan een voertuig om paarden te vervoeren. Nieuw is zoiets prijzig, duurder dan een standaard bus. In de verhuur is het een niche waardoor grote partijen het niet aanbieden.  Er zijn dus weinig klanten voor, maar voor de mensen die er om verlegen zitten is het echt een uitkomst

 

Kan me voorstellen dat je dan idd een hogere borg kan vragen. en een hogere huurprijs. Maar technische gebreken die tijdens de verhuur ontstaan lijken mij niet voor rekening van de huurder.

 

Maar wellicht is er hier een jurist die dit in dichtgetimmerde voorwaarden kan gieten zodat je de volgende keer wel verhaal kan halen.

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, nstile zei:

Is het consumentenrecht dusdanig sterk dat een contract alsnog niet rechtsgeldig is ook al heeft de consument daar zelf nuchter en zonder dwang een handtekening onder gezet? Daar ben ik wel benieuwd naar. Wat is onredelijk. Het is waar mensen zelf mee akkoord gaan. Tja als het zo is, so be it.

Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat hier om een versleten auto.

 

wat voor auto is het en wat is de huurprijs?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 minutes ago, logistieke dienstverlening said:

Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat hier om een versleten auto.

 

Dat is een aanname waar ik het absoluut niet mee eens ben.

 

De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark is 10 jaar. Elke dag gaan vele duizende mensen in 20 jaar oude auto's naar hun werk. Dat zijn functionele auto's waar mensen dagelijks op vertrouwen. Dat zijn niet allemaal waardeloze versleten auto's.

aangepast door nstile
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, logistieke dienstverlening zei:
5 minuten geleden, henkh zei:

Maar wellicht is er hier een jurist die dit in dichtgetimmerde voorwaarden kan gieten zodat je de volgende keer wel verhaal kan halen.

Ook hiervoor geld, wat wil je verhalen?

Onkosten van een mogelijk versleten versnellingsbak? (Van een auto met een dagwaarde van €300)

 

vandaar wellicht, als leek weet ik niet of het mogelijk is.😛😁😂

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, nstile zei:

Maar denk bijv. aan een voertuig om paarden te vervoeren. Nieuw is zoiets prijzig, duurder dan een standaard bus. In de verhuur is het een niche waardoor grote partijen het niet aanbieden.  Er zijn dus weinig klanten voor, maar voor de mensen die er om verlegen zitten is het echt een uitkomst.

 

Het huren van een jonge courante auto met lage km stand is helemaal niet duur.

 

(voor vlooteigenaren zelfs goedkoper omdat de onderhoudskosten laag zijn, de restwaarde hoog, er garantie op zit en geëmmer zoals als jij nu ervaart vrijwel uitgesloten is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.