• 0

Huurder auto ontkent schade, eist borg terug

Een huurder van een auto heeft bij het wegrijden een fout gemaakt bij het schakelen. Hoe hij dat precies heeft gedaan weet ik niet maar er kwam een flink knal. Ik hoorde dat, de klant keek daarna beschaamd naar mij en vervolgde zijn weg.

 

Na het inleveren en vertrek van de klant verplaatste ik de auto naar de juiste parkeerplek. Ik kwam er toen achter dat de versnellingsbak een ratelend geluid maakt bij het schakelen. Kort erna belde de huurder omdat hij wat vergeten was en heb ik hem verteld dat de versnellingsbak schade lijkt te hebben geleden, waarschijnlijk door zijn verkeerde actie met schakelen.

 

Ik ben ermee bij een garage geweest, het lijkt erop dat het ratelen zich alleen voordoet als de auto is warmgereden. De garage kon niet direct een diagnose stellen ivm tijdgebrek. Vervolgens is de garage nu op vakantie en zal de auto wel weer wat kilometers maken voordat ik weer bij de garage terecht kan voor een goede diagnose.

 

De huurder ontkent nu via sms dat hij een fout heeft gemaakt met schakelen. Ik belde hem gelijk en telefonisch ontkent hij het niet maar zegt hij 'als ik al een fout zou hebben gemaakt met schakelen dan zal het niet tot schade hebben geleid' en 'waarschijnlijk was die versnellingsbak al 99% versleten'.

 

Op internet heb ik gelezen dat ik een soort opnamestaat bij uitgifte had moeten maken en de klant moeten laten tekenen dat het voertuig 100% in orde was op dat moment. Op het huurcontract staat wel dat de klant ook verantwoordelijk is voor schade die later wordt geconstateerd. Maar de klant zegt dat dit niet rechtsgeldig is. Op internet lees ik een aantal uitspraken waarin de verhuurder in het stof bijt omdat er niet genoeg bewijs is dat een schade door een klant komt.

 

Ik lees dingen als 'een ieder draagt zijn eigen schade' tenzij bewezen is dat de schade door de huurder komt. Maar met een klant die glashard gaat ontkennen is het lastig...

 

Inmiddels heb ik de borg maar teruggeboekt. Het gaat wel om een aanzienlijk bedrag. Het is mij de negatieve energie en hoofdpijn niet echt waard. Toch ben ik benieuwd of de klant hier daadwerkelijk zo makkelijk mee kan wegkomen? Het doet mij serieus overwegen om te stoppen met verhuur. Het consumentenrecht maakt de verhuurder zeer zwak.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
6 minuten geleden, nstile zei:

Is het consumentenrecht dusdanig sterk dat een contract alsnog niet rechtsgeldig is ook al heeft de consument daar zelf nuchter en zonder dwang een handtekening onder gezet?

 

Als je iemand die een dag een auto huurt wilt laten opdraaien voor onbekende schade alleen maar omdat jij een geluid hoorde en een schuldige blik meende te zien, dan kom je daar voor de rechter waarschijnlijk niet ver mee, wat je ook in de kleine lettertjes hebt gezet. Gelukkig maar.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, nstile zei:

Dat is een aanname waar ik het absoluut niet mee eens ben.

 

De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark is 10 jaar. Elke dag gaan vele duizende mensen in 20 jaar oude auto's naar hun werk. Dat zijn functionele auto's waar mensen dagelijks op vertrouwen. Dat zijn niet allemaal waardeloze versleten auto's.

Hoewel totaal niet relevant;

Die mensen hoeven de discussie niet aan te gaan met een huurder en weten wat er met hun voertuig gebeurt.

 

Gemidelde leeftijd van lease is 1,5-2 jaar.

 

Gemiddelde leeftijd huur is 5 maanden.

 

 

Dat is niet voor niks, het wiel is al uitgevonden

Link naar reactie
  • 0
20 minutes ago, Cosara said:

 

20 minutes ago, Cosara said:

 

Stel je voor dat deze klant zou zeggen dat de versnellingsbak aan alle kanten rammelde ... dan was hij of zij gelijk de borg kwijt.

Nouja, onderweg ben ik er niet bij dus daar kan ik moeilijk wat van zeggen, nu stond ik in de buurt en was daardoor getuige. Voor mij persoonlijk is oorzaak-gevolg dan wel duidelijk. Maar juridisch daar heb ik geen kaas van gegeten en blijkt het dus heel anders te liggen.

20 minutes ago, Cosara said:

 

Waarschijnlijk als vervangende auto ... en nu in de verhuur ... waar jan en alleman in heeft gereden.

 

Ja, met één of twee eigenaren misschien. Met honderden gebruikers kunt u dat wel vergeten.

Veel gebruikers geeft inderdaad extra slijtage. Zorgvuldig en voorzichtig met een wagen omgaan scheelt wel. 270.000 km hoeft echt niet afgeschreven en waardeloos te zijn. De vorige verhuurauto was van bouwjaar 1986 en is met 370.000 km in 2013 (na een paar jaar verhuren) weer doorverkocht vanwege roest. Voor 2500,-.  Uit nieuwsgierigheid typ ik net het kenteken van die wagen in bij de RDW. Ik zie dat die wagen in 2018 voor het laatst nog weer is verkocht. Inmiddels 7 eigenaren heeft gehad sinds de RDW dit digitaal is gaan bijhouden(kan dus meer zijn) en apk heeft tot 2021. Dat was een Mercedes TN, je ziet ze nogsteeds rijden op 's heeren wegen. Dat is dan een ex-huurauto die nu 39 jaar oud is en nog altijd neemt iemand de moeite om hem jaarlijks apk te keuren en elke maand de wegenbelasting voor te betalen. Dat doe je niet als die auto geen waarde voor je heeft:)

Link naar reactie
  • 0
53 minutes ago, logistieke dienstverlening said:

Hoewel totaal niet relevant;

Die mensen hoeven de discussie niet aan te gaan met een huurder en weten wat er met hun voertuig gebeurt.

 

Gemidelde leeftijd van lease is 1,5-2 jaar.

 

Gemiddelde leeftijd huur is 5 maanden.

Dat is niet voor niks, het wiel is al uitgevonden

 

Bedrijfjes die jonge auto's kunnen en willen inzetten hebben inderdaad een aantal voordelen. Maargoed, die hebben meer kans op verduistering. Discussies over krasjes en deukjes, die heb ik niet. Achja. Bijv. dit verhuurbedrijf die is gestopt vanwege schades, diefstallen en verduisteringen. Kijk over diefstal maak ik me niet druk. Ik zou er bij diefstal ook niet achteraan gaan helemaal naar Afrika. Zo is er overal wel wat.

 

Het was een leerzaam topic.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, nstile zei:

Elke dag gaan vele duizende mensen in 20 jaar oude auto's naar hun werk. Dat zijn functionele auto's waar mensen dagelijks op vertrouwen. Dat zijn niet allemaal waardeloze versleten auto's.

 

Niet compleet waardeloos, en qua functie voor de eigenaren waarschijnlijk bijzonder waardevol. 

 

Waar het om gaat is de -economische- waarde van een dergelijke auto. Als het geen bijzondere auto is (geliefd onder verzamelaars oid) maar een "gewone" volvo oid van 20 jaar oud kun je ergens al een beetje op marktplaats gaat zoeken wat de vraagprijs voor een dergelijk ding is. Neem iets als dit:

 

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1434490799-volvo-v70-2-5-1998-grijs.html

 

Prima karretje, ik zou er geen moeite mee hebben om daarin te rijden, maar de vraagprijs is 795 euro. 

 

Als bij dat ding de versnelling, koppakking of iets dergelijks het begeeft is het economisch afgeschreven. En dan is die 795 euro nog een -vraagprijs-, stel dat je zoiets in executie zou verkopen dan is de prijs nog een stukje lager. Stel dat het ding gestolen zou worden, hoeveel dacht je van de verzekering te krijgen indien je tegen diefstal verzekerd bent?

 

Bovendien is jouw auto niet 'helemaal kapot' - als ik het verhaal correct begrijp heeft de huurder er enige tijd mee rondgereden, en heb je er zelf ook nog mee naar een garage gereden etc. Zo bezien lijkt de auto feitelijk nog gewoon prima te gebruiken, alleen ratelt er iets als de boel eenmaal warm is.

 

De maximale schade die je hier kunt hebben geleden is het verschil in dagwaarde tussen de wagen met en zonder het ratelende geluid. Ik zou dat begroten op, zeg 100 euro, als het ding verder nog gewoon bruikbaar is?

Link naar reactie
  • 0
8 hours ago, R.I.P. - Benm said:

Waar het om gaat is de -economische- waarde van een dergelijke auto. Als het geen bijzondere auto is (geliefd onder verzamelaars oid) maar een "gewone" volvo oid van 20 jaar oud kun je ergens al een beetje op marktplaats gaat zoeken wat de vraagprijs voor een dergelijk ding is. Neem iets als dit:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1434490799-volvo-v70-2-5-1998-grijs.html

 

 

Voor een beter vergelijk zou je bijv. naar zoiets kunnen kijken. Een VW LT, iets jonger maar wel veel meer gereden; 388.000km. Vraagprijs 9750,- en er is nu 8200,- geboden.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/paarden-en-pony-s-trailers-en-aanhangwagens/m1423415868-tweepaards-paardenvrachtwagen-klein-rijbewijs.html

Hier nog een ding wat nog heel veel ouder is en waar al 5000 voor geboden is;

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/paarden-en-pony-s-trailers-en-aanhangwagens/m1433563413-mercedes-410d-b-rijbewijs-paardenvrachtwagen-apk-6-2020.html

Link naar reactie
  • 0

In plaats van je gelijk te halen over de waarde van de auto door appels met peren te vergelijken zou je ook naar een goede garage kunnen gaan om per direct een goede inventarisatie te laten maken van de schade en de mogelijke oorzaken. Als de garage kan aangeven wat de omvang van de schade is en kan aantonen dat dit komt door de vermeende schakelfout van de laatste huurder kunnen we verder praten over de afhandeling daarvan.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-7-2019 om 10:37, Cosara zei:

...

Zelf maak ik ook wel eens gebruik van een huurauto, en het valt mij op dat de verhuurder zich alleen bekommerd om cosmetische krasjes en deukjes. ...

 

Dat is dan ook een verdien model voor verhuur bedrijven, elk krasje laten betalen.

 

Bij een (bestel, camper ?) auto van 20 jaar met bijna 300K op de klok kan van alles kapot gaan. Iets wat het vandaag nog prima doet, kan na 10 min rijden ineens kapot gaan. Dat is gewoon slijtage. Dat hoort gewoon bij het verhuur ondernemerschap. De meeste autoverhuurbedrijven willen na een jaar weer van nieuwe auto's af, dat is met een reden.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, nstile zei:

Bedrijfjes die jonge auto's kunnen en willen inzetten hebben inderdaad een aantal voordelen. Maargoed, die hebben meer kans op verduistering.

Ik denk dat bedrijven die courante auto’s verhuren met bijhorende voorwaarden/ borg per bank/ automatische incasso/ terugkerende bekende klanten/ contract/ voertuiginspectie/ rb check/ ect. toch minder duistere types aantrekken hoor..

 

Het bedrijf wat jij aanhaalt verhuurde exclusieve sportwagens.

 

Maar waarom maak jij je niet druk over een gestolen voertuig, maar wel over een gare versnellingsbak?

 

Nb. Diefstal is wat anders dan verduistering.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 14-7-2019 om 22:54, nstile zei:

erna belde de huurder omdat hij wat vergeten was en heb ik hem verteld dat de versnellingsbak schade lijkt te hebben geleden, waarschijnlijk door zijn verkeerde actie met schakelen.

 

Ik ben ermee bij een garage geweest, het lijkt erop dat het ratelen zich alleen voordoet als de auto is warmgereden.

 

 

 

Oude auto, behoorlijk wat kilometers, klepstoters, kapot lagertje in de versnellingsbak, defect rubbertje. Warme motor tikt

 

Verkeerd schakelen, warme motor ratelt, toeval!

 

aangepast door RiVe
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.