• 0

BTW aftrekken bij zakelijk gebruik privéauto

Goedemorgen,

 

Ik gebruik als zzp'er die werkt op uurbasis onze privéauto ook zakelijk, namelijk voor woon-werkverkeer naar de opdrachtgever.

Deze zakelijke ritten hou ik netjes bij, omdat ik die doorbereken aan de klant, maar ook als kosten tegen 19 cent per km opvoer in de boekhouding.

 

M.b.t. de BTW lees ik hier echter dat woon-werkverkeer niet al zakelijk wordt gezien, waardoor ik voor de BTW eigenlijk alleen maar privé rij. Het komt er dan op neer dat ik geen BTW kan aftrekken.

 

 Op de website van de belastingdienst lees ik:

 

Quote

Hebt u geen kilometeradministratie? Dan mag u alle btw over het onderhoud en gebruik aftrekken. Vervolgens moet u aan het einde van het jaar de afgetrokken btw corrigeren wegens het privégebruik. Dit doet u door 1,5% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm) aan te geven als verschuldigde btw.

 

Kan ik van deze optie nog wel gebruik maken? Ik twijfel, omdat er staat 'Heeft u geen kilometeradministratie', want die heb ik namelijk wel. 

 

Hoor het graag.

 

Groet Willem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik heb zelf nog een aantal topics gelezen, hieronder de links naar de bijdragen.

 

Wat ik in de topics steeds naar voren zie komen, is de situatie waarbij de ondernemer alleen de zakelijke ritten bijhoudt (van belang voor de aftrek van 19 cent per km van de opbrengst). In het kader van de BTW wordt hierover gezegd dat dit een 'sluitende kilometeradministratie' is, als je hierbij ook een foto maakt van de kilometerstand van je auto aan het begin en eind van het jaar. De zakelijke kilometers zijn immers bijgehouden, de rest van de kilometers is dan privé en dan kun je dus berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik voor de BTW correctie privégebruik.

 

Omdat de belastingdienst het heeft over een 'sluitende kilometeradministratie' ontstaat steeds de vraag of bovenstaande 'foto-methode' voldoet, omdat privéritten niet per rit zijn geregistreerd. Lex van Roode (laatste link hieronder) haakt hierop in door te zeggen dat het beter is te kijken wat er in de wet staat, hij verwijst hierbij naar dit artikel, waarin staat:

 

Quote

De wettelijke regeling zorgt ervoor dat er btw drukt op het privégebruik van (ook) zakelijk gebruikte auto's. Deze regeling sluit exact aan bij het werkelijke privégebruik en de daadwerkelijk daaraan toerekenbare kosten. De wettelijke regeling brengt met zich mee dat ondernemers de privé gereden kilometers en de autokosten in hun administratie bijhouden. De privékilometers worden vervolgens afgezet tegen de in totaal in dat jaar gereden kilometers. Uit die verhouding afgezet tegen de voor de desbetreffende auto gemaakte kosten volgt dan welk bedrag aan btw is verschuldigd wegens het privégebruik van de auto.

 

Forfaitaire regeling

De toepassing van artikel 4, tweede lid, van de wet, vereist dat uit de administratie van de ondernemer blijkt in hoeverre de auto voor privédoeleinden is gebruikt en welke kosten hieraan zijn toe te rekenen. Het is echter mogelijk dat deze gegevens niet uit de administratie blijken. Om de administratieve lasten en de uitvoeringskosten te beperken keur ik in dat geval goed, onder voorwaarde en voor zover nodig op grond van artikel 63 van de AWR, dat de verschuldigde btw per auto wordt vastgesteld via een forfaitaire berekening.

 

 Zijn conclusie: 

 

Quote

Er wordt daarbij niet gesproken over een sluitende kilometeradministratie of het administreren van individuele ritten, al wil de Belastingdienst ons dat op haar website wel doen geloven.

 

Als ik die wettekst zo lees, dan blijkt mijns inziens met de 'foto-methode' uit de administratie in hoeverre de auto privé is gebruikt. Wil je echter liever de forfait-methode gebruiken omdat die gunstiger uitpakt, dan dus niet de foto's met kilometerstand van begin en eind v/h jaar in administratie opnemen. Want forfait-methode mag alleen gebruikt worden als uit de administratie niet blijkt in hoeverre de auto voor privédoeleinden is gebruikt en/of welke kosten daaraan zijn toe te rekenen.

 

In mijn casus wordt de auto bijna alleen maar gebruikt voor woon-werkverkeer (wat privégebruik is voor BTW). Op basis van werkelijke kilometers zou ik alle afgetrokken BTW voor benzine en onderhoud in 4e kwartaal dus weer moeten terug betalen.  Gezien de lage cataloguswaarde van de auto is de forfataire correctie privégebruik dus gunstiger, en kan ik er beter voor kiezen om géén foto's met kilometerstanden op te nemen in administratie, zodat ik de forfaitaire methode mag gebruiken.

 

Opmerkingen uiteraard welkom.

 

Groet Willem

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.