• 0

Kantoorkosten zakelijk aftrekbaar bij kantoor aan (koop)huis?

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0
9 uur geleden, AnnaSuzanne zei:

Echt kantoorkosten zoals een bureaustoel, een bureau etc.

U kunt de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Tot deze kosten horen: energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp), als het gaat om een niet-zelfstandige kantoorruimte en het pand behoort tot uw privévermogen.

 

Voor meer informatie: Zijn kosten voor de werkruimte in mijn woning aftrekbaar?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:

Voor de omzetbelasting kunnen deze kosten volgens mij wel als zakelijk aangemerkt worden, dus de BTW is wel af te trekken als voorbelasting.

Dank voor de aanvulling.

De BTW over de zakelijk gemaakte kosten zijn - ook in een niet-zelfstandige (niet-kwalificerende werkruimte) werkruimte in of aan huis - wel aftrekbaar.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de originele vraag, denk ik dat er al snel ook een grijs gebied ontstaat. In dat kader denk ik aan een aantal zaken die ik in dat grijze gebied zou scharen:

- hoe zou je om moeten gaan met aanschaf van een monitor? Zeker gezien steeds meer bedrijven bring-your-own-device werken misschien zo een gekke vraag nog niet (ik ben 1 van die mensen die vaak nog een los toetsenbord meebrengt en ja, zelfs een monitor als ik langer op locatie zit).

- hoe om te gaan met een desktopcomputer? en hoe verschilt dat van een laptop? (beiden kan je immers inpakken en ook op een andere locatie gebruiken, zie ook mijn vorige voorbeeld).

- etc.

 

Met bovenstaande voorbeelden probeer ik de scheidslijn op te zoeken. Met deze materie kom ik in mijn eigen werk (in het MKB en grootbedrijf) nauwelijks in aanraking dus ik ben benieuwd hoe dat je hiermee om zou moeten gaan.

En zijn er daarbij nog verschillen met dergelijke kosten in bijvoorbeeld een EMZ/V.O.F. versus B.V. ondernemingsvorm die we voor de lezers thuis mogelijk nog inzichtelijk kunnen maken?

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Remco TH zei:

In aanvulling op de originele vraag, denk ik dat er al snel ook een grijs gebied ontstaat. In dat kader denk ik aan een aantal zaken die ik in dat grijze gebied zou scharen ...

De kosten van bedrijfsmiddelen die benodigd zijn voor de uitoefening van het beroep zijn altijd aftrekbaar, ongeacht of zij wel of niet in een niet-kwalificerende werkruimte worden gebruikt of opgeslagen. De onderhoudskosten en inrichtingskosten van de werkruimte zelf zijn niet ten lasten van de zakelijke omzet aftrekbaar.

 

Inzake het voorbeeld van Remco, behoort computer, beeldscherm en toetsenbord tot de zakelijk aftrekbare kosten. Dat geldt zelfs voor de bureaulamp als die inderdaad op locatie bij derden wordt gebruikt. Een bureau of een bureaukast is naar mijn mening wat moeilijker mee te slepen, maar het kan als dat naar de Belastingdienst toe aangetoond kan worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Het is fiscaal ook ingewikkeld... Een bureau, kast of lamp vallen wel onder de inrichtingskosten, maar computers en randapparatuur weer niet. Op die laatste zaken kun je dus in principe gewoon aftrekbaar afschrijven. Het maakt dan ook niet uit of het een desktopcomputer of een laptop is. 

 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dankjulliewel voor de antwoorden. Al de info helpt ten behoeve van het inzicht.

 

31 minuten geleden, Cosara zei:

Een bureau of een bureaukast is naar mijn mening wat moeilijker mee te slepen, maar het kan als dat naar de Belastingdienst toe aangetoond kan worden.

 

En een tandartsstoel in geval van een tandarts?

Of een kluis in geval van een accountant of notaris of verzekeringstussenpersoon?

Beiden ook niet mee te slepen....ik kan me voorstellen dat dit ook bij uitstek vaste activa zijn die zakelijk gebruikt worden en dus zakelijk te verantwoorden zijn?

 

Naast dat ik benieuwd ben naar het antwoord bij bovenstaande activa, ben ik benieuwd hoe je dat kan bepalen bij meer dergelijke zaken die in een grijs gebied (kunnen) vallen. Of iets wel of niet te verslepen valt lijkt mij ook niet het ultieme criterium, gezien de voorbeelden die ik hierboven aanhaal. Het is complexe materie maar is er niet een wat meer eenvoudigere vuistregel aan te verbinden om te bepalen of iets wel of niet als zakelijk aan te merken is?

 

Is het bijvoorbeeld -voor de leken onder ons- niet goed te verdedigen dat inrichting/apparatuur die ten behoeve van zakelijke doeleinden is gekocht te activeren is indien je dit niet gekocht zou hebben indien je geen zelfstandige zou zijn geweest? Natuurlijk ook dit is dit deels subjectief.

> daarmee vervallen zaken zoals bijvoorbeeld een vloer of behang e.d. (want die zou je ook kopen als je de ruimte privé zou gebruiken) maar bijvoorbeeld een (afsluitbaar) bureau, een archiefkast, een monitorhouder, computer en randapparatuur (voor zover alleen/hoofdzakelijk zakelijk gebruikt) zouden naar mijn idee en inzicht best te verdedigen zijn als zakelijke kosten/zakelijke activa. Dit omdat men dat niet zou kopen als men geen zelfstandige was (waarschijnlijk kennen jullie weinig tot geen mensen met een kluis voor zakelijk gebruik, een afsluitbaar bureau, etc.). Of mist een dergelijke versimpelde redenatie zijn doel (ook voor de lezers thuis)?

Link naar reactie
  • 1
13 minuten geleden, Remco TH zei:

En een tandartsstoel in geval van een tandarts?

Of een kluis in geval van een accountant of notaris of verzekeringstussenpersoon?

Beiden ook niet mee te slepen....ik kan me voorstellen dat dit ook bij uitstek vaste activa zijn die zakelijk gebruikt worden en dus zakelijk te verantwoorden zijn?

Een tandartsstoel nagelvast in je tot werkruimte omgebouwde zolder- of slaapkamer ?

Het bedrag maakt niet uit, wel de plek waar het staat.

Wat betreft die kluis ... behoort tot de niet-aftrekbare inrichtingskosten ... tenzij het een mobiele en hanteerbare data- of geldkluis is.

Nog meer meer voorbeelden ?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Cosara zei:

Een tandartsstoel nagelvast in je tot werkruimte omgebouwde zolder- of slaapkamer ?

 

Nog best wel wat praktijken aan huis te vinden anders...

Dankjewel voor je antwoorden! Serieus complexe materie in sommige gevallen (er vanuitgaande dat men volgens de letter van de Wet wil handelen), vandaar dat ik ook met een aantal voorbeelden ben gekomen.

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Remco TH zei:

Nog best wel wat praktijken aan huis te vinden anders...

U zegt het ... aan huis en niet in huis.

... al betekend dan aan huis niet zonder meer dat er sprake is van een kwalificerende werkruimte.

 

In veel gevallen is er inderdaad sprake van een schemergebied.

Een Belastinginspecteur ziet in de praktijk veel door de vingers, maar maak het niet te bont.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

 

41 minuten geleden, Remco TH zei:

Nog best wel wat praktijken aan huis te vinden anders... 

Ik ken maar heel weinig tandartsen waar de behandelstoel in de (bij)keuken staat. Ook zal de tandarts niet snel zijn prive toilet beschikbaar stellen voor zenuwpeesjes..

Ik durf met gerust hart te stellen dat alle tandartspraktijken aan huis zich in een als zelfstandig te kwalificeren werkruimte bevinden.

Dat is dus ook precies de reden waarom jou nieuwsgierigheid niet zoveel nut heeft er zijn teveel uitzonderingen op regels die alleen toepasbaar zijn voor een bepaalde doelgroep. Remco je slaat een beetje door in je voorbeelden en daardoor maak hetl onnodig ingewikkeld. De basis gedachte achter de regel is een stuk minder complex, het zijn de fiscaal opportunisten die voor elke 100 euro interieur aftrek willen zoeken.
 

Het probleem van niet aftrekbare inrichting beperkt zich tot IB ondernemers die uitsluitend vanuit huis werken. Zij hebben wat minder aftrekmogelijkheden dan ondernemers met een aparte werklocatie. De wetgeving of beter de uitleg / interpretatie van de wet is in de loop van 30 jaar ook meermaals verschoven.

Heden ten dage leidt computerapparatuur nog zelden tot discussie of het zakelijk is of welk deel prive is, dat komt omdat 15 jaar geleden er heel vaak 1 PC in huis was die  een paar duizend euro koste en die als een soort altaar in de hoek van de kamer stond en elk gezinslid zijn tijdsaandeel voor aanbidding ehh.. gebruik kreeg. Pa had vetorecht want hij moest nog werken op dat ding.  Tegenwoordig zijn in een gezin met pa ma en 2 kinderen al snel stuk of 3 tablets en 2 of 3 (werk)laptops aanwezig. De discussie over "hoeveel gebruikt u de pc voor prive" is daarmee wel een beetje om zeep voor de zakelijke laptop.

 

Voor "huisraad" incl bureaus geld dat het uitgangspunt tegenwoordig is dat vrijwel elk huishouden beschikt over een plek om ook werk te doen, bij de één is dat aan de keukentafel tussen de wasmachine en het gasfornuis En in een wat ruimer bemeten huis met een eigen werkkamer of een bureau in de (riante) ouderlijke slaapkamer. Kortom zowel loonslaven als ondernemers zullen thuis op enige manier een ruimte hebben om te werken zij het uitsluitend voor de priveadministratie of ook voor af en toe thuiswerken. Ergo elk huishouden heeft enige vorm van een werkruimte, dat is niet een extra kostenpost die alleen ondernemers hebben of dat daarvoor heel specifieke eisen aan gesteld worden.

Om het geheel een beetje handhaafbaar te houden en discussie of de 2 kuipstoeltjes van ikea nu huisraad is of zakelijke zitmeubels voor de klanten zijn te voorkomen*  is dus de kwalificatie "zelfstandige werkruimte" ontstaan met later de aanvulling eigen opgang en eigen sanitair omdat er toch weer linkmichels waren die in hun 3e slaapkamer een deur met slot zetteen zo'n zilver stickertje met zwarte letters "Kantoor" op de deur om zo alsnog voor aftrek in aanmerking te komen. Kortom je zult nu minimaal een garage of bijkeuken met eigen toegangsdeur nodig hebben om richting zelfstandig kantoor te komen (ontbreken van sanitair wordt je soms nog wel vergeven)

 

Dus voor zzp-ers zonder kantoor (zzp-zk) is het helaas pindakaas alles waar je op kan zitten, liggen, hangen of in kan opbergen in je eigen huis zijn je eigen kosten. Als je graag je bureau en opbergkast wilt aftrekken moet je bij de buurman, of een kantoorpand, een kamertje huren.
En alles wat je af en toe in je tas of achterin je auto stopt om naar klanten te gaan kun je wel aftrekken.
 

 

* voorbeeld van de ikeastoeltjes die dicht bij een discussie komt die ik als boekhouder heb mogen volgen toen de regels nog wat minder scherp waren en een nieuwe klant een controle kreeg en zei:  "er zitten echt alleen maar klanten in hoor inspecteur, ik vind ze echt niet lekker zitten, ik zit altijd op de bank, en mijn vrouw is er vies van al die vreemden die daar gaan zitten vind ze maar niks.."
 

 

Link naar reactie
  • 1
43 minuten geleden, Remco TH zei:

Serieus complexe materie in sommige gevallen (er vanuitgaande dat men volgens de letter van de Wet wil handelen)

 

Het lastige is dat in de fiscale wetgeving vaak geen letterlijke opsomming met voorbeelden staat van wat er wel en niet mag, dus moet er een hoop geïnterpreteerd en toegepast worden door ondernemers, hun fiscaal adviseurs en ook door belastinginspecteurs en soms uiteindelijk de rechter. En die interpretatie is niet stabiel in de tijd, zoals Roel al aangeeft. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
38 minuten geleden, AnnaSuzanne zei:

Waarom zijn ze dan wel zakelijk aftrekbaar voor de btw?

OB en IB hebben hun eigen wetten en regels ... volgens de logica van de Minister van Financiën en consorten.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Roel J zei:

Het probleem van niet aftrekbare inrichting beperkt zich tot IB ondernemers die uitsluitend vanuit huis werken.

 

Roel, dankjewel voor je antwoord. Ik sloeg inderdaad met opzet door in mijn voorbeelden. Ook om een en ander extra duidelijk te krijgen.

Gezien deze reactie (in quote) ook meteen even aanhaken dan: hoe zit dit in een B.V. omgeving? Want ook daarvoor is het antwoord (in het verlengde van dit topic) niet hapklaar te vinden op bijvoorbeeld de site van de belastingdienst (de tool is alleen voor IB ondernemers).

 

5 minuten geleden, Cosara zei:

OB en IB hebben hun eigen wetten en regels ... volgens de logica van de Minister van Financiën en consorten.

Zowel Cosara als Paul van Minderhout bedankt voor deze handreiking, denk dat maar weinig mensen dit scherp hebben wanneer ze nadenken over het al dan niet activeren/in de kosten nemen van bepaalde kosten dat er een verschil is tussen IB en BTW.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Remco TH zei:
1 uur geleden, Cosara zei:

OB en IB hebben hun eigen wetten en regels ... volgens de logica van de Minister van Financiën en consorten.

Zowel @Cosara als @Paul van Minderhout bedankt voor deze handreiking, denk dat maar weinig mensen dit scherp hebben wanneer ze nadenken over het al dan niet activeren/in de kosten nemen van bepaalde kosten dat er een verschil is tussen IB en BTW.

Zal ik het nog een beetje ingewikkelder maken ?

 

Eigenlijk behoort er ook nog een btw-correctie gemaakt te worden voor privé-gebruik van zakelijk betaalde en geëtiketteerde bedrijfsmiddelen, zoals een computer, telefoon, koffiezetapparaat ... en wat er nog meer wordt gedeeld.

 

“Leuker kunnen we het niet maken, wel ook niet makkelijker.”

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2
Op ‎17‎-‎7‎-‎2019 om 15:18, Cosara zei:

Een tandartsstoel nagelvast in je tot werkruimte omgebouwde zolder- of slaapkamer ?

Het bedrag maakt niet uit, wel de plek waar het staat.

Wat betreft die kluis ... behoort tot de niet-aftrekbare inrichtingskosten ... tenzij het een mobiele en hanteerbare data- of geldkluis is.

Nog meer meer voorbeelden ?

 

k ken een product waarmee bijna alles verplaatsbaar is.

Als je dit aanschaft heb je dus een groot belastingvoordeel.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, herman van der helm zei:

k ken een product waarmee bijna alles verplaatsbaar is.

Als je dit aanschaft heb je dus een groot belastingvoordeel.

:classic_biggrin:

 

Ik wil de vrijdagpret niet bederven, maar er zit overigens wel enig verschil tussen kunnen en doen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Mag ik nog een voorbeeld toevoegen?
Ik werk als zelfstandig (ZZP)  Judoleraar. Bij verschillende clubs en verenigingen. Ik overweeg ook les te gaan geven aan huis. Hiervoor wil ik mijn garage verbouwen.
 - Isolatie
 - Mat erin
 - Toilet en eigen ingang
 - Keuken blokje (handen wassen e.d.)

De ruimte gaat door de verbouwing voldoen aan het zelfstandigheidscriterium. Echter het inkomenscriterium ga ik niet redden. Pech dus voor de aftrek... BTW ga ik natuurlijk wel verrekenen.

 

Tot ik ergens op internet les: "De verdere inventaris van de kamer, wanneer die specifiek verbonden is aan het beroep, behoort niet tot het fiscale begrip van de inrichting van de werkruimte. Het gaat dan om bijvoorbeeld computers, tekentafel, tekeningenkasten, telefoonapparatuur, de behandeltafel van een therapeut, de zaagmachine van de meubelontwerper et cetera."

 

Ik vraag me af of ik een deel van de verbouwing op kan voeren als  investering in "bedrijfsmiddelen". Maar dan schuif je langzaam van duidelijk aan het beroep te relateren naar minder duidelijk.

 - Zo lijkt de judomat op de vloer me duidelijk een bedrijfsmiddel.

 -  Grijs is wellicht de vloerisolatie onder die mat. Ik wil niet dat leerlingen het koud gaan hebben.

 - Ik twijfel over de WC. Ik heb privé een WC in mijn huis. Daarvoor hoeft het dus niet. Deze wil ik echt laten installeren voor  voor klanten.

 

Punten waarvan ik denk dat ik pech heb zijn:

 - Dakisolatie en muurisolatie.

 - Garagedeur vervangen door pui met gewone deur

 - Wat muurtjes om een entree te maken en te zorgen dat die WC niet op de mat staat :-)

 - keukenblok

 - raam aanbrengen voor lichtinval

 

Het is me duidelijk dat ik gebruik / onderhoud van de ruimte niet kan aftrekken als werkruimte aan huis. Maar ik vraag me dus af of ik (een deel) van de investering wel kan aftrekken als bedrijfsmiddel (aan huis).

 

 



 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.