• 0

kleding belastingaftrekbaar?

Hallo,

 

Morgen is mijn eerste netwerkbijeenkomst en daarbij hou ik nog een 'speed speech' over mezelf en mijn onderneming.

Daarvoor heb ik gisteren een nieuwe broek en schoenen gehaald. Ik ben van plan de kleding te gebruiken voor dit soort bijeenkomsten, maar ik ga niet ontkennen dat ik het weleens privé gebruik.

Nu is mijn vraag of de gekochte kleding van de winst en btw aftrekbaar is. Zo ja, tot hoe ver kan ik hiermee gaan?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt pech.

 

Heb dezelfde vraag ooit aan mijn administrateur voorgelegd, die zei dat alleen echte bedrijfskleding deels of geheel aftrekbaar is. Dit soort cosmetische dingen daar betaalt het Rijk niet aan mee. Wel sneu als je dure pakken moeten kopen of zo voor je presentatie, maar daar doen ze niet aan bij de BD.

 

Nog success morgen, ik weet nog dat je in een andere thread een vraag stelde over je speech. Heb je iets voorbereid wat je vloet maar relaxt kunt oplepelen?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

"kleding die voorzien is van een of meer duidelijk zichtbare, aan de onderneming gebonden beeldmerken met een oppervlakte van samen ten minste 70 cm2."

 

Dus, stel ik laat voor €2,000 een mooi maatpak maken in Italie en laat daar op de achterkant kanlgroot mijn logo zetten, dan kan ik dat als kosten opvoeren. Fantastisch! Ok, je staat voor lul, maar je kunt de kosten wel opvoeren, hahaha.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

;D nee.. ik heb geen adresje voor je Ilja.. maar als je ervoor wilt betalen lever ik het je ... handel is handel...

en zal ik je met alle plezier een poot uittrekken.. :P

 

Maar Wllemj en Ilja... zoiets is juist een reden om géén andere accountant te zoeken.. ze hebben me de laatse 15jaar over menige hobbel heen geholpen.. ik onderneem.. en m'n accountant heeft

"verstand van boekhouden "

We zijn al door verschillende belastingcontroles heen gelopen... maar als je je zaakjes goed op orde hebt is het nog geen enkele keer voor gekomen dat de betreffende inspekteur zo'n boeman is om over dit soort futuliteiten te vallen.

Maar misschien nu.. als hij dit leest.. ;)

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk zouden we eens uit moeten zoeken of een stropdas als onderdeel van het gehele pak wordt gezien of als zelfstandig kledingstuk.

 

Anders zou je namelijk gewoon stropdassen kunnen laten maken met je bedrijfslogo er 50x heel klein op ofzo (om aan die 70 cm2 te komen) en kun je je pak gewoon blanco laten ;D

 

Ik heb hier echter geen wiskundige berekeningen op los gelaten, maar ik denk dat je met enkel je stropdas de 70 cm2 wel moet kunnen halen :D

 

Echter valt er, in mijn optiek, ook nog best creatief om te gaan met de regels van de belastingdienst...

Op hun site staat namelijk het volgende:

 

  • kleding die (nagenoeg) uitsluitend geschikt is om tijdens het werk te dragen;
  • of kleding die voorzien is van een of meer duidelijk zichtbare, aan de onderneming gebonden beeldmerken met een oppervlakte van samen ten minste 70 cm2.

Ik weet niet hoe jullie het lezen, maarre...ik zie nergens expliciet staan dat het TEN ALLE TIJDEN duidelijk zichtbaar moet zijn! ;D

Je kan dus ook het logo op laten nemen in de binnenvoering van je pakken... Als je je colbertje aanhebt, is er geen hond die dat ziet, maar als de belasting komt controleren, leg je het jasje voor ze op tafel en hebben ze toch 70 cm2 duidelijk zichtbare logo's :P

 

Maar goed...ik hou wel van een beetje 'mierenneuken' en creatief met regeltjes en onze taal omgaan ;D

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie
  • 0

En dan heb je ook nog:

 

"Als u optreedt als artiest of als presentator of als u een professionele sportbeoefenaar bent, dan zijn de kosten voor kleding in verband met het uitoefenen van uw beroep of sport wel aftrekbaar."

 

Ergens zou je kunnen stellen dat bij iemand die veel lezingen/presentaties/speeches geeft wel een situatie is die lijkt op die van een presentator.

 

Dus, stel ik laat voor €2,000 een mooi maatpak maken in Italie en laat daar op de achterkant kanlgroot mijn logo zetten, dan kan ik dat als kosten opvoeren. Fantastisch! Ok, je staat voor lul, maar je kunt de kosten wel opvoeren, hahaha.

 

Nooit met je rug naar het publiek toe gaan staan... al is achteruit weglopen van een presentatie ook wel een raar gezicht denk ik ;p

Link naar reactie
  • 0

Binnen ons bedrijf hebben wij een strakke huisstijl waarbij licht groen onze basis kleur is. Het onderscheidt ons duidelijk. Bij onze pakken dragen wij dan ook altijd een fel groene das. Duidelijk kenmerkend en volgens mij zeker in combinatie met het pak aan de belasting dienst op te dragen. En als ze komen...... heb ik de das om ;).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Binnen ons bedrijf hebben wij een strakke huisstijl waarbij licht groen onze basis kleur is. Het onderscheidt ons duidelijk. Bij onze pakken dragen wij dan ook altijd een fel groene das. Duidelijk kenmerkend en volgens mij zeker in combinatie met het pak aan de belasting dienst op te dragen. En als ze komen...... heb ik de das om ;).

 

 

Daarom zou ik, zoals ik al eerder zei, even bij de Belastingdienst checken of ze een pak/kostuum als één geheel zien en dat dan slechts daarvan 70 cm2 het logo dient te bevatten. Volgens mij is dit namelijk wel zo geregeld; het zou namelijk er belachelijk uitzien als je ook nog een enorm logo op je broekspijpen of kont moest laten plakken bij een pak. ;D

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie
  • 0

Wat zou ik dan kunnen aftrekken aan kleding/skies?

 

Gedeeltelijke aftrek is dan zeker mogelijk. Ik ken zelf het voorbeeld van een echtpaar dat grote reizen maakt per fiets en daar verhalen over schrijft (gedeeltelijk in opdracht, soms op eigen initiatief, maar met de nadrukkelijke bedoeling ze bij uitgevers te slijten). Zij kunnen de reiskosten (excl. food & beverages) plus de kosten van de fietsen gedeeltelijk aftrekken. Het percentage aftrek is 'bedacht' door de accountant en geaccodeerd door de fiscus.

Link naar reactie
  • 0

Hmm.. even als afgeleide hiervan. Ik run een internetmagazine over skien. Als een van de hoofdonderdelen daarvan maken we reisverhalen, uiteraard in de sneeuw.

 

Wat zou ik dan kunnen aftrekken aan kleding/skies?

 

Zou je deze niet gewoon af kunnen trekken als (on)kosten? Het product dat jij maakt/levert is immers die reportage. Daarvoor heb je (on)kosten gemaakt, zoals een ander (on)kosten maakt door de brandstof/onderdelen die hij verbruikt om zijn product te produceren.

 

En anders misschien onder PR of Marketingkosten ofzo?

 

Maar ik had de vorige reacties ook eerst even moeten lezen, want ik zie dat nonex al een soortgelijk antwoord had gegeven :D

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie
  • 0

Even een heel oud topic omhoog schoppen.

 

IS een pak wat ik uitsluitend gebruik voor de opdrachten waar het echt netjes meot, is dit dan wel of niet aftrekbaar en hoe zit dat met mijn personeel?

 

Bij niet aftrekbaar als kosten wil dit dan ook zeggen dat ik de BTW niet terug mag vorderen?

Link naar reactie
  • 0

Even een heel oud topic omhoog schoppen.

 

IS een pak wat ik uitsluitend gebruik voor de opdrachten waar het echt netjes meot, is dit dan wel of niet aftrekbaar en hoe zit dat met mijn personeel?

 

 

Een pak wat je uitsluitend gebruikt voor opdrachten kan beschouwd worden als werkkleding onder de voorwaarde dat er 1 of meer duidelijk zichtbare aan de organisatie gebonden beeldmerken (bijvoorbeeld een logo) met een oppervlakte van minimaal 70 cm2 in totaal op staan. Bij een pak moet dit op zowel de broek als het jasje. Dus theoretisch is het mogelijk, maar ik denk dat het geen gezicht is om met een pak rond te lopen met logo's er op. Dus in de praktijk is het niet mogelijk(tenzij je het accepteert dat het er niet uit ziet) ;).

 

Voor werkkleding dat je verstrekt aan je personeel, dit kan onbelast, maar moet eveneens aan dezelfde voorwaarden voldoen.

Link naar reactie
  • 0

Loop maar eens je plaatselijke ABN kantoor binnen. Hebben ze allemaal het (staats) uniform aan, MET logos , tot op de kontzakken aan toe.

 

 

Misschien zo doen als Jean Marie Pfaff, geen idee of dat voldoende is, of moet het op elk kledingstuk zitten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.