Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Muggepuut

ZZP verzekeringen - rij instructeur

Recommended Posts

Ik ben afgelopen week op een oriënterend gesprek geweest bij een lokale rijschool. Zij (2 eigenaren) hebben 3 instructeurs in dienst, allen op ZZP-basis. Een dienstverband met mij zagen ze ook zitten, al doen ze dat liever eveneens op ZZP-basis. Nu sta ik daar zeker niet onwelwillend tegenover, maar heb besloten om me toch even goed in te lezen. Uiteraard willen zij van mij weten wat ik wil gaan verdienen, maar het uurtarief bepalen voor een ZZP-er hangt van diverse factoren af, onder meer de hoogte van de premie voor bepaalde verzekeringen.

 

Na wat dagen surfen en bladeren denk ik dat ik het overzicht van min of meer verplichte verzekeringen een beetje kwijt ben. Klopt het dat een ZZP-er in de rijschoolbranche (als je geen eigenaar van een rijschool bent en geen eigen lesauto in bezit heeft) genoeg heeft aan:

 

- arbeidsongeschiktheids verzekering

- aansprakelijkheidsverzekering

- zakelijke rechtsbijstand verzekering

 

Uiteraard moet ik ook nog aan een boekhouder, pensioenafdracht en (eventueel) inkomstenbelasting denken, maar het gaat me nu eigenlijk vooral om verzekeringen waar je in mijn situatie dan echt niet zonder zou kunnen.

 

Ik heb veel vragen gelezen over diverse verzekeringen, maar dat ging soms om heel complexe bedrijfssituaties of iets dergelijks, en ik heb het idee dat het in dit geval niet zo heel erg spannend zou moeten zijn. Maar ben toch benieuwd of ik iets over het hoofd zie.

 

Groet, Danny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Danny, welkom op HL. 

 

Om te beginnen: verwar zzp (= eenmanszaak) niet met dienstverband (= loondienst), dat is een wereld van verschil.

 

Vertel eerst eens hoe de andere zzp-ers  het geregeld hebben, bijvoorbeeld: huren zij de auto van de rijschool en hebben zij dan hun eigen klanten? Etc.

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Beste Danny, welkom op HL. 

 

Om te beginnen: verwar zzp (= eenmanszaak) niet met dienstverband (= loondienst), dat is een wereld van verschil.

 

Vertel eerst eens hoe de andere zzp-ers  het geregeld hebben, bijvoorbeeld: huren zij de auto van de rijschool en hebben zij dan hun eigen klanten? Etc.

 

 

Hallo Hans, dank voor het welkom!

 

Ik besef dat het een heel andere manier van werken is als je als ZZP-er gaat ondernemen. Het is niet zo simpel als 'uurtje factuurtje', maar (verzekeringstechnisch) waarschijnlijk ook weer niet zo ingewikkeld als je het hebt over bedrijven met aandelenbelang, vennoten, etc.

 

Van de drie andere instructeurs die voor hen rijden heeft er sowieso 1 een auto van zichzelf en 1 rijdt een auto die hem ter beschikking wordt gesteld. Beide opties zijn voor mij mogelijk. Zelfs loondienst was mogelijk! Maar ze hebben goede ervaringen met ZZP-ers. Het was zelfs mogelijk om eerst in loondienst te komen en na een half jaar alsnog als ZZP-er te gaan rijden.

 

Alle klanten komen vanuit de rijschool. Al heb je als ZZP-er met eigen auto natuurlijk de mogelijkheid om lege uren in je agenda op te vullen met klanten die je misschien elders weet te strikken.

 

Hoe het financieel geregeld is met de overige instructeurs zullen ze me niet helemaal uit de doeken doen natuurlijk. Heb nu een eerste gesprek gehad, gewoon om kennis te maken. Beviel van beide kanten goed. Ik zou mijn huiswerk doen wat betreft het ZZP-gedeelte en het salaris. Uiteindelijk moet ik berekenen wat ik kwijt ben aan bedrijfskosten (zowel met eigen auto als met een auto van de rijschool) en van daaruit mijn uurtarief bepalen. Maar voor de bedrijfskosten moet ik dus achterhalen wat je precies verplicht bent te verzekeren. En zelfs die verzekeringen zullen niet allemaal onder bedrijfskosten vallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Muggepuut zei:

Klopt het dat een ZZP-er in de rijschoolbranche (als je geen eigenaar van een rijschool bent en geen eigen lesauto in bezit heeft) genoeg heeft aan:

 

- arbeidsongeschiktheids verzekering

- aansprakelijkheidsverzekering

- zakelijke rechtsbijstand verzekering

 

Ja, klopt. 

 


Gecertificeerd Risk management Consultant, partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement & verzekeringen

Specialist in AOV en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

De nieuwste B2Bsure  Blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Ja, klopt. 

 

 

Bedankt, Norbert!

 

Kom er alleen niet uit of deze alle drie onder bedrijfskosten geschaard kunnen worden. Als je het hebt over de arbeidsongeschiktheidsverzekering bijvoorbeeld zeggen verschillende sites wat anders.

 

Een zakelijke rechtsbijstand lijkt me er wel onder te vallen, al kan ik daar ook geen uitsluitsel over vinden. Een boekhouder valt weer wel onder bedrijfskosten.

 

Ik had verwacht dat alles onder bedrijfskosten zou vallen, met uitzondering van een eventuele pensioeninleg. Maar blijkbaar is dat wat te kort door de bocht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Muggepuut: zakelijke verzekeringen zoals bedrijfsaansprakelijkheid en (zakelijke) rechtsbijstand vallen allemaal onder  je bedrijfskosten en verlagen daarmee je winst. 

 

AOV valt voor een eenmanszaak niet onder bedrijfskosten: die verzekering sluit je privé.

De premie is overigens wel volledig fiscaal aftrekbaar, als "uitgave voor andere inkomensvoorzieningen" in je aangifte inkomstenbelasting. Dit biedt voordelen en nadelen:

  • Een voordeel is dat een AOV je bedrijfswinst winst niet verlaagt, maar je belastingafdracht wèl. Dat is goed voor je cijfers én goed voor de MKB Winstvrijstelling, die door de AOV premie niet wordt verlaagd.  
  • Een nadeel is dat alleen de premie fiscaal aftrekbaar is, en de kosten voor advies en beheer van je adviseur helaas niet (meer).

Gecertificeerd Risk management Consultant, partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement & verzekeringen

Specialist in AOV en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

De nieuwste B2Bsure  Blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Muggepuut zei:

Ik zou mijn huiswerk doen wat betreft het ZZP-gedeelte en het salaris. Uiteindelijk moet ik berekenen wat ik kwijt ben aan bedrijfskosten (zowel met eigen auto als met een auto van de rijschool) en van daaruit mijn uurtarief bepalen. Maar voor de bedrijfskosten moet ik dus achterhalen wat je precies verplicht bent te verzekeren. En zelfs die verzekeringen zullen niet allemaal onder bedrijfskosten vallen. 

 

Ik proef hier toch een 'werknemersbenadering' uit. Misschien is het een kwestie van terminologie (je gebruikt de term 'salaris'), misschien niet.

 

Je moet niet berekenen wat je kwijt bent aan bedrijfskosten, en daaruit je uurtarief bepalen. Die berekening kun je nu slecht doen, je zult dingen vergeten, je zult tegen tegenvallers (en misschien ook meevallers) aanlopen.  Je hebt geen morele plicht om te rekenen: kosten + gewenste verdiensten = uurtarief.

 

Je moet als ondernemer andersom denken: wat wil/kan de rijschoool maximaal betalen (bijv: 75% van wat hij zijn eigen leerlingen in rekening brengt) en dan moet je berekenen of jij het daarvoor kunt doen, en of er dan nog wat marge voor tegenvallers overblijft. En misschien kom je dan tot de conclusie, als je 80% van de kosten berekend hebt: 'O yes, dit kan gemakkelijk uit, ik hoef die laatste 20% niet tot op de cent te berekenen want daar is gemakkelijk ruimte voor'  of 'dit kan nooit uit, ik zal voor 5 of 6 euro per uur op pad moeten'.

 

Het is verder ook niet belangrijk voor jouw klant welke kosten jij maakt/wenst te maken. Misschien wil jij voor je gemoedsrust wel verzekeringen die niet perse nodig zijn, of wil jij perse in een extreem veilige (en dus duurdere) auto lesgeven. Dat zijn jouw keuzes, en daar heeft jouw klant niets mee te maken (in termen van het uurtarief dat je ze in rekening wilt brengen). Of misschien in een sjieke auto (een porsche?), als de leerlingen daarvoor een paar euro per uur extra willen betalen.

 

Je kunt het ook anders zien: die verzekeringskosten, net als de meeste kosten in jouw geval, zijn 'vaste kosten'. Die heb je, of je nu 500 uur of 2000 uur per jaar lesgeeft. Je kunt ook uitrekenen: hoeveel uur moet ik lesgeven per jaar om de geschatte vaste kosten te dekken, en hoeveel uur om er daarnaast nog een aantrekkelijk jaarinkomen aan over te houden.

 

Volgens mij denk je (nog) niet als ondernemer. Maar ik kan het mis hebben, en dit is ook niet bedoeld als kritiek.


Bel Patenthuis voor alle octrooivragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 uur geleden, kuifje zei:

 

Ik proef hier toch een 'werknemersbenadering' uit. Misschien is het een kwestie van terminologie (je gebruikt de term 'salaris'), misschien niet.

 

Je moet niet berekenen wat je kwijt bent aan bedrijfskosten, en daaruit je uurtarief bepalen. Die berekening kun je nu slecht doen, je zult dingen vergeten, je zult tegen tegenvallers (en misschien ook meevallers) aanlopen.  Je hebt geen morele plicht om te rekenen: kosten + gewenste verdiensten = uurtarief.

 

Je moet als ondernemer andersom denken: wat wil/kan de rijschoool maximaal betalen (bijv: 75% van wat hij zijn eigen leerlingen in rekening brengt) en dan moet je berekenen of jij het daarvoor kunt doen, en of er dan nog wat marge voor tegenvallers overblijft. En misschien kom je dan tot de conclusie, als je 80% van de kosten berekend hebt: 'O yes, dit kan gemakkelijk uit, ik hoef die laatste 20% niet tot op de cent te berekenen want daar is gemakkelijk ruimte voor'  of 'dit kan nooit uit, ik zal voor 5 of 6 euro per uur op pad moeten'.

 

Het is verder ook niet belangrijk voor jouw klant welke kosten jij maakt/wenst te maken. Misschien wil jij voor je gemoedsrust wel verzekeringen die niet perse nodig zijn, of wil jij perse in een extreem veilige (en dus duurdere) auto lesgeven. Dat zijn jouw keuzes, en daar heeft jouw klant niets mee te maken (in termen van het uurtarief dat je ze in rekening wilt brengen). Of misschien in een sjieke auto (een porsche?), als de leerlingen daarvoor een paar euro per uur extra willen betalen.

 

Je kunt het ook anders zien: die verzekeringskosten, net als de meeste kosten in jouw geval, zijn 'vaste kosten'. Die heb je, of je nu 500 uur of 2000 uur per jaar lesgeeft. Je kunt ook uitrekenen: hoeveel uur moet ik lesgeven per jaar om de geschatte vaste kosten te dekken, en hoeveel uur om er daarnaast nog een aantrekkelijk jaarinkomen aan over te houden.

 

Volgens mij denk je (nog) niet als ondernemer. Maar ik kan het mis hebben, en dit is ook niet bedoeld als kritiek.

 

Ha Kuifje,

 

Dank voor je uitgebreide reactie. Nee, vat het zeker niet op als kritiek. Ben van elke post hier in dit topic wijzer geworden en volgens mij is het ons daar allemaal om te doen, toch?

 

Dus ook van bovenstaande post, waarin je terecht zegt dat ik nog niet de mindset van een ondernemer heb. Daar zal ik aan moeten werken, maar dit is een goede eerste les. Heb nu een goed overzicht van mijn 'vaste kosten', dus van daaruit kan ik ook eens omgekeerd gaan rekenen, zoals je zei. Thnx!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerlijk gezegd zou ik ook eens proberen, informeel, te achterhalen wat de andere ZZP-rij-instructeurs rekenen. Gewoon eens een afspraak (kopje koffie) met één (of meer) proberen te maken onder het mom van "kijken wat er allemaal bij komt kijken" en "hoe zij het geregeld hebben". Daar is helemaal niets mis mee. Je hoort dan ook gelijk over de pitfalls in je eigen gebied. Je weet dan gelijk wat zij allemaal geregeld hebben. En dan hoef je misschien niet direct te vragen wat hun uurtarief is (hoewel dat wel handig zou zijn :classic_wink:) maar je kunt er wel heel veel van leren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden, Rik · zei:

Eerlijk gezegd zou ik ook eens proberen, informeel, te achterhalen wat de andere ZZP-rij-instructeurs rekenen. Gewoon eens een afspraak (kopje koffie) met één (of meer) proberen te maken onder het mom van "kijken wat er allemaal bij komt kijken" en "hoe zij het geregeld hebben". Daar is helemaal niets mis mee. Je hoort dan ook gelijk over de pitfalls in je eigen gebied. Je weet dan gelijk wat zij allemaal geregeld hebben. En dan hoef je misschien niet direct te vragen wat hun uurtarief is (hoewel dat wel handig zou zijn :classic_wink:) maar je kunt er wel heel veel van leren.

 

Ha Rik,

 

Bedankt voor je reactie! Sterker nog, dat voorstel ligt er al. Wacht nog op reactie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 115 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept