• 0

inkopen voor de zaak met zakelijke bankrekening

Het btw kwestie blijft gewoon lastig. Als ik aanschaffen doe bv bij de gamma of karwei. Mag ik deze kosten opvoeren en wat doe ik met de btw. Het is nl een bon die niet op naam van de zaak staat maar wel met de zakelijke rekening wordt betaald.En daarnaast als ik lange dagen maak naar een klant toe of van een klant en ik ga eten bij een shell of cafetaria, waar ik wel een bon krijg met btw. Mag ik dit opvoeren. en btw aftrekken. Kan je deze informatie ook ergens achterhalen op een site of zo. Dat ik mijn administratie op goed op orde heb. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 minuten geleden, Jansens zei:

Als ik aanschaffen doe bv bij de gamma of karwei. Mag ik deze kosten opvoeren en wat doe ik met de btw. Het is nl een bon die niet op naam van de zaak staat maar wel met de zakelijke rekening wordt betaald.

 

Als dat zakelijke kosten zijn en de btw op de bon staat: opvoeren en btw terugvragen. Ook als je het met je prive rekening hebt betaald.

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zie factuureisen en regelingen m.b.t. eten (lunchen/dineren) op de site van de Belastingdienst voor ondernemers.

 

M.b.t. de bouwmarktbonnen zul je bestedingen boven 100 EURO met een geldige factuur moeten kunnen verantwoorden als zakelijke uitgaven om voor BTW-aftrek in aanmerking te komen. Verder hoef je deze 'slechts' aannemelijk te maken als zakelijke kosten.

 

Loop eens langs de klantenservice met een navraag over de mogelijkheden van een correcte factuur en anders zijn webshopbestellingen met een zakelijke tenaamstelling (denk ik) een goede oplossing.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ja, wat dan? Dan overleg je wat gevraagd wordt...

 

...zie ook (7.4.1) Handboek Ondernemen 2019 m.b.t. eten en drinken in de horeca.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Jansens zei:

En als je onderzoek krijgt van de belastingdienst??? 

 

Als je je niet aan de regels houdt dan kan de btw die je hebt teruggevraagd voor die facturen worden teruggevorderd. De voorbelasting wordt dan achteraf alsnog geweigerd.

 

Er geldt een regeling voor vereenvoudigde facturen tot een bedrag van 100 euro incl btw.

Als jij met enige regelmaat bij Gamma koopt dan moet je dus ofwel zorgen dat je onder de 100 euro blijft ofwel je moet met je kassabon naar de klantenservice balie (volgens mij werkt dat zo bij gamma) en vragen of je een kassabon op naam krijgt.

 

Met een eenmanszaak mag de factuur (of kassabon) zowel op jou persoonsnaam als op jou bedrijfsnaam staan, één van beide volstaat om recht op btw aftrek te krijgen.

 

De regel dat je van een zakelijke rekening moet betalen bestaat niet (meer) en was alleen van kracht op een specifieke uitzondering voor benzinebonnen die gold voordat de vereenvoudigde factuur regeling werd ingevoerd.

 

Voor de btw is het belangrijk dat ALLE facturen boven de 100 euro op naam staan. Als je een of twee keer per jaar een bon van net boven de 100 euro hebt van Gamma die toch niet op naam staat dan zal dat bij een controle geen probleem opleveren, maar zelfs als het wel wordt gecorrigeerd zal die paar tientjes niet leiden tot je faillissement.

 

kortom, zorg bij voorkeur voor facturen op naam, dat is echt niet zo moeilijk te regelen bij de meeste ondernemingen zeker niet als je vaste klant bent.

af en toe een foutje wordt je ook bij een controle vergeven, regelmatig onduidelijke of onleesbare bonnen zonder naam kan leiden tot forse btw correcties, je hebt dus vooral zelf in de hand dat je het goed regelt en vastlegt.

Link naar reactie
  • 0

Wbt benzine bonnen: hiervoor geldt bij mijn weten nog steeds een uitzondering, namelijk dat deze niet op naam hoeven te staan, ook niet boven de 100 euro, zolang ze maar van de zakelijke rekening betaald zijn. 

 

Qua kassabonnen merk ik dat sommige winkels alleen hun winkel naam erop zetten zonder adres, officieel volgens mij ook niet geldig dan voor de btw? (Ook niet onder de 100 euro)

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, j14 zei:

Qua kassabonnen merk ik dat sommige winkels alleen hun winkel naam erop zetten zonder adres, officieel volgens mij ook niet geldig dan voor de btw? (Ook niet onder de 100 euro)

2. Op een vereenvoudigde factuur zijn de volgende vermeldingen verplicht:

a. de datum van uitreiking van de factuur;

b. de identiteit van de ondernemer die de goederenlevering of de dienst verricht;

c. de aard van de geleverde goederen of de verrichte diensten;

d. het te betalen bedrag van de belasting of de gegevens aan de hand waarvan dat bedrag kan worden berekend;

 

Artikel 35a Wet op de omzetbelasting 1968

 

De volledige naam en het volledige adres van de ondernemer en zijn afnemer, zijn voor vereenvoudigde facturen (kassabonnen) dus niet verplicht.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, j14 zei:

Volgens de belastingdienst wel:

Volgens de wet niet ...

...  op een standaard factuur zijn de NAW-gegevens verplicht, zowel van de verkoper als van de koper .. op een vereenvoudigde factuur volstaat de identiteit van de verkoper.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Vereenvoudigde factuur + bancaire betaling (2 rekeningnummers van betaler en ontvanger) + datum zijn prima te controleren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, j14 zei:

Best apart dan dat de belastingdienst andere informatie plaatst dan dat de wet voorschrijft, maar dan hou ik de bonnen vol vertrouwen in de administratie

De informatievoorziening van de Belastingdienst is niet zelden het gevolg van de eigen interpretatie van de wetgeving.

Menig Rechtbank moet er dan ook aan te pas komen om geschillen tussen belastingplichtige en Belastingdienst op te lossen.

 

De wetgever daarentegen maakt zich schuldig aan een verwarrende regelgeving door allerlei uitzonderingen op de standaard regel toe te staan ...

... zo ook met de niet vermelde 9% BTW op vervoersbewijzen van openbaar vervoer en taxi-ritten ... bij geen vermelding, wel aftrekbaar.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.