• 0

Huurovereenkomst tijdelijk verlengen

Hallo allemaal,

 

Al enige tijd lees ik mee op dit forum,  nu heb ik een vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Op het moment heb ik een tijdelijke huurovereenkomst van 23 maanden en van beide kanten maandelijks opzegbaar.  Helaas loopt dit contract bijna af. Volgens de verhuurder is het wettelijk niet mogelijk om dit contract tijdelijk te verlengen.  Een vast contract tegen de normale huurprijs is voor mij hier niet haalbaar.

Ik dacht zelf altijd dat dit wel kon met toestemming van de rechter.  Is er hier misschien iemand die weet hoe dit zit?

 

Groetjes, Karin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt, oh sorry ik ben niet echt duidelijk geweest. Ja het gaat om een bedrijfspand, een winkelpand.  Omdat er hier erg veel leeg staat kon ik het tijdelijk voor een leuk prijsje huren. Maandelijks opzegbaar met een max van 23 maanden.  Een tijdje terug kreeg ik van de huurder de horen dat hij het contract op dezelfde voorwaarde wilde verlengen, maar vandaag krijg ik dus te horen dat dit wettelijk niet mogelijk is.  Ik ging er zelf vanuit dat dit met toestemming van de rechter dus wel kon.

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Sanne24 zei:

Ik ging er zelf vanuit dat dit met toestemming van de rechter dus wel kon.

 

En daarin heb je gelijk. Staat gewoon in de wet ( art 7:301 BW, lid 3  en art 7:291 BW ) 

Tijdig - binnen de oorspronkelijke contacttermijn van 23 maanden dus - kun je toestemming vragen bij de rechter om af te wijken van de vaste verlengingsregels :

 

Art 7:301

Quote

 

  1. De artikelen 291 tot en met 300 zijn niet van toepassing op een overeenkomst van twee jaar of korter.
  2. Indien het gebruik, aangevangen krachtens een overeenkomst als bedoeld in lid 1, langer dan twee jaar heeft geduurd, geldt van rechtswege een overeenkomst op de tussen partijen overeengekomen voorwaarden, doch voor vijf jaar, waarop de reeds verstreken twee jaar in mindering komen. De artikelen van 291 tot en met 300 zijn op deze overeenkomst van toepassing.
  3. Het in lid 2 bedoelde rechtsgevolg treedt niet in, indien partijen voor het verstrijken van de termijn van twee jaar een andere overeenkomst sluiten die onder artikel 292 lid 1 valt, dan wel een daarvan afwijkende overeenkomst, mits de in artikel 291 bedoelde goedkeuring is verzocht voor het verstrijken van de termijn van twee jaar.
  4. Indien voor het verstrijken van deze termijn op de voet van artikel 291 goedkeuring van afwijkende bedingen is verzocht en de rechter dit verzoek afwijst, kan hij op verzoek van de verhuurder tevens bepalen dat de overeenkomst wordt beëindigd en het tijdstip van de ontruiming vaststellen. Deze vaststelling geldt als een veroordeling tot ontruiming tegen dat tijdstip

 

Art 7:291

Quote

Artikel 291

  1. Van de bepalingen van deze afdeling kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken.
  2. Bedingen die ten nadele van de huurder afwijken van de bepalingen van deze afdeling, kunnen evenwel, behoudens wanneer het betreft een afwijking van artikel 307, niet op die grond worden vernietigd, indien zij zijn goedgekeurd door de rechter.
  3. Ieder van de partijen kan een zodanige goedkeuring verzoeken. De goedkeuring wordt alleen gegeven indien het beding de rechten die de huurder aan deze afdeling ontleent, niet wezenlijk aantast of diens maatschappelijke positie in vergelijking met die van de verhuurder zodanig is dat hij de bescherming van de onderhavige afdeling in redelijkheid niet behoeft.
  4. Het verzoek bevat, behalve de gronden waarop het berust, de tekst van de goed te keuren bedingen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Is er misschien iemand die hier zelf ervaring mee heeft en mij een schatting kan doen van de kosten (voor het inschakelen van een kantonrechter)?

Ik krijg namelijk te horen dat ze dit niet gaan doen,  omdat de kosten te hoog zijn in verhouding met de opbrengsten.

 

Groetjes, Sanne

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Geen ervaring, maar hoe een verzoekschrift werkt staat hier:

 

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Civiel-recht/Kantonrechter/Procedures/Paginas/Verzoekschriftprocedure.aspx

 

en wat de griffierechten daarvan kosten staat hier:

 

https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Kosten-rechtszaak/Griffierecht/Paginas/Griffierecht-kanton.aspx

 

...

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Sanne24 zei:

Is er misschien iemand die hier zelf ervaring mee heeft en mij een schatting kan doen van de kosten (voor het inschakelen van een kantonrechter)?

Ik krijg namelijk te horen dat ze dit niet gaan doen,  omdat de kosten te hoog zijn in verhouding met de opbrengsten.

 

Groetjes, Sanne

 

Ik heb totaal geen juridische kennis/achtergrond, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat je dit 'af gaat kunnen dwingen', als de verhuurder het niet wil vrees ik dat het niet mee gaat vallen.

 

Toch zou ik voor de zekerheid contact opnemen met een advocaat/jurist met meer kennis van zaken en die het contract voorleggen.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Branko Collin zei:

 

Bedankt voor u reactie. Ik had dit schema nog niet gevonden 🙂 Weet niet in welke categorie ik val, maar de bedragen vallen met mee!

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Richard Theuws zei:

 

Ik heb totaal geen juridische kennis/achtergrond, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat je dit 'af gaat kunnen dwingen', als de verhuurder het niet wil vrees ik dat het niet mee gaat vallen.

 

Toch zou ik voor de zekerheid contact opnemen met een advocaat/jurist met meer kennis van zaken en die het contract voorleggen.

 

Beste Richard,

 

Dat is ook niet mijn bedoeling hoor, maar ik vroeg me eigenlijk gewoon af of de reden die ze geven kan kloppen.  Ik had eigenlijk verwacht dat ik er nog wel even zou kunnen zitten, vooral omdat het pand  wat ik huur van de gemeente is en er veel leegstand is.

Als ik het niet kan verlengen is het natuurlijk niet anders en moet ik iets anders gaan zoeken.

 

Groetjes, Sanne

 

Link naar reactie
  • 0

Als er zoveel leegstand is kun je natuurlijk ook een paar pandjes opschuiven.  Dan is er een nieuwe huurovk. 

 

Huren van  de gemeente kan lastig zijn omdat die vaak wat minder flexibel zijn in voorwaarden of uitzonderingen.. 

Maar wellicht als jij aanbied de kosten te betalen dat ze toch mee willen gaan.

 

Andere optie is om een raadslid te benaderen waarvan je weet dat die leegstand probeert te bestrijden en die dit dan wellicht ook raar vind dat de gemeente niet meewerkt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.