• 0

minder winst dan aftrek - startersregeling

Hoi higherlevel-lezers, 

 

Ik heb zojuist mijn belastingaangifte afgerond en ben verbaasd dat ik geld terug krijg, nu heb ik online gezocht en lijkt het te komen doordat ik weinig heb verdiend met mijn onderneming dit jaar, naast een dienstverband (0.4 fte). In 2016 en 2017 heb ik met mijn onderneming de zelfstandigenaftrek en startersaftrek volledig gebruikt en winst overgehouden. In 2018 heb ik ongeveer 4.000 euro omzet gedraaid. Zeg dat het inkomen uit dienstverband 25.000 euro op jaarbasis is.  Ik heb in 2018 voor het laatst recht op startersaftrek.

 

In de aangifte komt het dan uit op de volgende som (voor het gemak ronde bedragen):

inkomen onderneming = 4.000

zelfstandingenaftrek + startersaftrek = -9.500

 

inkomen onderneming = -5.500

inkomen loondienst = 25.000

totaal belastbaar inkomen = 19.500

 

Is dit correct? Ik lees dat de zelfstandigenaftrek niet hoger kan zijn dan de winst behalve wanneer je nog recht hebt op startersaftrek.

Het zou een flinke financiële meevaller betekenen, maar het voelt als een 'cadeautje' van de belastingdienst en dat lijkt een contradictio in terminis...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Startengo,

 

Allereerst welkom op Higherlevel! 

 

2 minuten geleden, startengo zei:

maar het voelt als een 'cadeautje' van de belastingdienst en dat lijkt een contradictio in terminis...

 

Niet minder contradictio dan  minimaal 1225 uur besteden aan 4000 Euro omzet 😎(of winst? wat is het nu?), maar het komt voor...

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, startengo zei:

inkomen onderneming = 4.000

zelfstandingenaftrek + startersaftrek = -9.500

 

inkomen onderneming = -5.500

inkomen loondienst = 25.000

totaal belastbaar inkomen = 19.500

Van die -5.500 gaat dan natuurlijk nog wel 14% Mkb-winstvrijstelling af. Want ook bij verlies moet je die rekenen.

Dus -5.500 - 14% = -4.730.

Quote

Als uw onderneming verlies lijdt, verkleint de mkb-winstvrijstelling het fiscale verlies. In dat geval is de vrijstelling dus nadelig voor u.

 

Het klopt inderdaad dat normaal de zelfstandigenaftrek niet hoger mag zijn dan je winst, maar indien je recht hebt op de startersaftrek wel de volledige zelfstandigenaftrek geldt.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/mkb_winstvrijstelling

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/verandering_inkomstenbelasting_vorige_jaren/veranderingen-2018/ondernemersaftrek-2018/zelfstandigenaftrek_2018

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/ondernemersaftrek/startersaftrek

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Niet minder contradictio dan  minimaal 1225 uur besteden aan 4000 Euro omzet

 

Dat kan nog wel eens een lastige dobber worden, zeker als je 0.4 fte in loondienst werkt naast je onderneming. 

 

Als je enige inkomstenbron ondernemen is (en evt rendement op vermogen) dan tillen ze niet zo zwaar aan dat urencriterium. Werk je naast je onderneming ook in loondienst dan heb je wel kans dat de belastingdienst twijfelt of je aan die 1225 uur voldoet, zeker als het resultaat daarvan slechts 4000 euro is. Je zou dan ondernemen met een resultaat van minder dan 4 euro per uur. Dat kan natuurlijk best het geval zijn, maar het zou me niet verbazen als ze je vragen dit aan te tonen, het klinkt op zichzelf namelijk niet heel geloofwaardig. 

Link naar reactie
  • 0

Ja, begrijp ik.

Maar urenverantwoording is in orde, en de twee jaar ervoor heb ik voldoende omzet gedraaid om de tijdsinvestering van afgelopen jaar mee te bekostigen, dus ik dacht dat het dan toch in orde zou zijn. Zou je dan aanraden om voor 2018 niet als ondernemer aangifte te doen?

Link naar reactie
  • 0
Quote

. Zou je dan aanraden om voor 2018 niet als ondernemer aangifte te doen

 

Dat is onzin.. je zou hooguit kunnen overwegen om dit jaar geen zelfstandigenaftrek te claimen (en dus ook geen startersaftrek) als je toch twijfelt over je urenverantwoording

Startersaftrek mag 3x in eerste 5 jaar maar is 1op1 gekoppeld aan zelfstandigenaftrek.

Ook zonder die aftrek doe je nog steeds gewoon ondernemersaangifte

 

Maar als jij met een gedegen urenadministratie hebt waarmee je ruim boven 1225 uur zit kun je dat gewoon claimen, je hebt krijgt dan inderdaad een deel van je loonbelasting terug. En dan doet de ondernemersaftrek precies waar ie voor bedoeld is,  namelijk het startende ondernemers wat makkelijker maken hun onderneming op te bouwen.

 

De theorie van benm over grotere kans op een vragen klopt waarschijnlijk wel maar dat maakt het echt niet noodzakelijk opeens geen ondernemersaangifte te doen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De startersaftrek kun je inderdaad 'bewaren' voor een volgend jaar als je verwacht daar meer aan te hebben.

 

Of je aangifte moet doen als IB ondernemer durf ik niet te zeggen: als je kunt aantonen dat je ondanks de beperkte winst wel aan het urencriterium voldoet is het uiteraard geen probleem. De vraag is meer HOE je dat aantoont, als je bewijs kan overleggen is het prima, maar gezien de bepekte winst voor zoveel uren kan ik me voorstellen dat men er wel vraagtekens bij zet.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 20-7-2019 om 18:26, R.I.P. - Benm zei:

De startersaftrek kun je inderdaad 'bewaren' voor een volgend jaar als je verwacht daar meer aan te hebben

 

Hi Ben

 

Die veel voorkomende misvatting help ik graag even weg 😉

De startersaftrek is niet optioneel. Het is een verhoging van de zelfstandigenaftrek. Claim je die laatste én voldoe je aan de criteria voor de startersaftrek dan kun je die eerste niet bewaren voor een volgend jaar. Voldoe je aan de criteria voor de startersaftrek dan geldt:

 

Of geen zelfstandigenaftrek en dus ook geen startersaftrek of allebei wel.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Is dat recentelijk veranderd? Het is even geleden dat ik starter was, maar het staat me bij dat je gedurende de eerste 5 jaar van je onderneming willekeurig 3 van die 5 jaren startersafstrek mocht gebruiken. Als het eerste jaar bijvoorbeeld niet heel lucratief was dan kon je er voor kiezen er in jaar 1 geen gebruik van te maken, maar pas in vanaf jaar 2 of 3 waarbij het een groter voordeel gaf. 

 

Volgens de site de belastingdienst lijkt dat nog steeds zo:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/ondernemersaftrek/startersaftrek

Quote

U krijgt de startersaftrek (verhoging van de zelfstandigenaftrek) als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

U kon in het aangiftejaar de zelfstandigenaftrek krijgen.

U was in de voorafgaande 5 jaar minimaal 1 jaar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

U hebt in de 5 voorafgaande jaren niet meer dan 2 maal gebruikgemaakt van de zelfstandigenaftrek.

Er was in het kalenderjaar of in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen sprake van een zogenoemde geruisloze terugkeer uit een bv.

 

De terminologie is een beetje vaag: "U krijgt de startersaftrek (verhoging van de zelfstandigenaftrek) als u voldoet aan de volgende voorwaarden:" - is dat vrijwillig of krijg die gewoon of je er nou om vraagt of niet, versus "U hebt in de 5 voorafgaande jaren niet meer dan 2 maal gebruikgemaakt van de zelfstandigenaftrek.". "Gebruik maken" van iets klinkt alsof je ook de optie hebt om er "geen gebruik van te maken".

 

Mijn eerste 3 jaren waren voldoende winstgevend om er gewoon gebruik van te willen maken, en aan het urencriterium voldoen is/was verder ook geen issue, dus dat recht op zelfstandigenaftrek was sowieso al aanwezig. 

 

Elders lees ik dat het sinds 2010 niet meer in toegestaan om de statersaftrek te gebruiken om tot een negatief netto inkomen (uit ondernemeing?!) te komen, iets dat bij een winst van 4000 euro na aftrek zeker het geval zou zijn. 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

De terminologie is een beetje vaag: "U krijgt de startersaftrek (verhoging van de zelfstandigenaftrek) als u voldoet aan de volgende voorwaarden:" - is dat vrijwillig of krijg die gewoon of je er nou om vraagt of niet,

Krijgen is hierin het goede woord niet ... als je aan de voorwaarden voldoet dan is de zelfstandigenaftrek een keuze, geenszins een verplichting.

Voor de startersaftrek geldt hetzelfde, maar die is als extraatje onlosmakelijk verbonden aan de ZA.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Wil je per se de startersaftrek bewaren voor een later jaar (bijv. omdat je bijna geen winst hebt), dan krijg je dus ook geen zelfstandigenaftrek in het jaar dat je de startersaftrek niet wilt. Die keuze heb je wel 😉

 

Ah, zat  het zo! Er stond me bij dat het mogelijk was de aftrek te 'bewaren' voor een volgend jaar, maar dat is dus inclusief zelfstandigenaftrek. Het ging me inderdaad om situaties waarbij een onderneming het eerste jaar nauwelijks winst maakt wegens allerhande opstartkosten en het fiscaal gunstig is de startersaftrek pas vanaf jaar 2 te genieten - maar dat is dat dus met verlies van zelfstandigenaftrek in jaar 1. 

 

Overigens blijf ik de uitleg van de belastingdienst verwarrend vinden omdat men telkens spreekt over 5 jaar. Ik neem aan dat dat bedoeld is zodat je alleen weer 3 jaar startersaftrek kunt genieten als je een onderneming staakt, en zeg 6 jaar later weer een nieuwe begint?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.