• 0

Vrijwillig uit VOF zonder dat deze ophoudt te bestaan

Hoi,

 

Enige tijd geleden heb ik samen met 2 anderen een VOF opgericht. Nu blijkt dat we hier toch andere ideeën over hebben en heb ik besloten er vrijwillig uit te stappen. Er is geen spraken van een conflict. We hebben nul geïnvesteerd in het bedrijf en hebben niets verdiend. Er is dus geen geld mee gemoeid. 

 

Nu willen de andere twee graag samen verder, wat ik absoluut ondersteun. Ik kom er alleen niet aan uit hoe ik mezelf uitschrijf bij de vof. Overal lees ik dat de VOF enkel compleet opgeheven kan worden. Kan iemand mij dit uitleggen? Is er geen mogelijkheid om enkel mij uit te schrijven en dat zij gezamenlijk in de bestaande vof verder gaan? 

 

Groet,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe kan een VOF alleen voortbestaan als er in de overeenkomst een voortzettingsbeding is opgenomen die regelt hoe het uittreden van een vennoot moet worden geregeld.

 

Ik weet niet of het mogelijk is om nu een vaststellingsovereenkomst maken waarin jullie alsnog een voortzettingsbeding regelen dus het feit dat jij uit reed de VOF voor blijft bestaan en op welke manier Er worden afgerekend. Omdat jij zegt dat je niks voor hebben en als de VOF ook niks waard is dan zal dat geen probleem zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Robijn, heb je deze vraag al aan een medewerker van de KvK gesteld?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Highio zei:

Robijn, heb je deze vraag al aan een medewerker van de KvK gesteld?

 

Groet,

 

Highioi

Nee, die waren net gesloten toen ik dit wilde gaan uitzoeken, maar dat was inderdaad mijn volgende stap! 

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, Willen790 zei:

Een VOF kan niet voortbestaan indien er nog maar 1 vennoot is.

Volgens TS willen de twee andere firmanten willen graag samen verder, dus dat is het probleem niet.

 

3 uur geleden, Roel J zei:

Ik weet niet of het mogelijk is om nu een vaststellingsovereenkomst maken waarin jullie alsnog een voortzettingsbeding regelen

Als alle firmanten het ermee eens zijn, dan kan er vóór uittreding altijd een nieuwe vaststellingsovereenkomst mét voortzettingsbeding worden gemaakt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Willen790 zei:

Je zou een addendum kunnen maken bij de overeenkomst

Bij welke overeenkomst😎? I  lees nergens dat er überhaupt al een vennootschapsovereenkomst is,  en gelet op het gestelde is dat niet  erg aannemelijk (educated guess😉)

 

11 minuten geleden, Willen790 zei:

Jullie kunnen ook de VOF staken en de twee vennoten gaan samen verder. Zou wellicht een voordeel kunnen hebben. Ik denk hier dat een fiscalist het beste antwoord kan geven.Ik vraag me af of er fiscaal consequenties kunnen zijn. Indien er een partner uittreedt is dat gedeeltelijke staking fiscaal of niet?

 

Er is 0 geïnvesteerd en er is niets verdiend, en als je zonder conflict uitstapt kun je ook afspreken dat de waarde 0 is. Spaart weer een fiscalist uit, dat lijkt me in deze situatie - bij hoge uitzondering - onnodige overkill.  En bij 0 kosten, 0 winst en 0 waarde maakt het eigenlijk niet uit of je staakt of voortzet

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me een topic van niet zo lang geleden herinneren waarin ook een vennoot uit een VOF stapte en vervolgens jaren later door een bank werd benaderd om even bij te storten omdat zijn naam nog bij een rekening stond. Ben het dus met Willen790 helemaal eens. Die VOF opheffen en de 2 overgebleven vennoten gewoon overnieuw verder. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.