• 0

Voorwaarden verkoop aandelen

Dag collega's, 

 

Ik zoek wat informatie op tot strategisch inzicht te komen. Ik heb mogelijkheden om mijn aandelen te verkopen in een BV met meerdere aandeelhouders. De statuten / AHOVK laten dit toe. 

 

1: Is vaststelling van de waarde van aandelen door een accountant verplicht? Dit kom ik op veel plekken tegen. 

 

2: Indien verplicht, hoe gaat men om met de verschillende waarderingsmethodes? Zoek je een accountant die een voor jou gewenste methode wil bevestigen? (in geval van lage huidige winst, groot potentieel) Hoe werkt het met conflicterende uitspraken? 

 

2: Mag van deze waarde worden afgeweken qua vraagprijs / geboden prijs? 

 

3: Mogen aandelen verkocht worden voor verschillende waardes (met weinig of geen tijd tussen de verkopen) 

 

Ik zal me uiteraard professioneel laten begeleiden bij eventuele uitvoering. 

 

Bij voorbaat dank.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie Willen!

 

Er is geen sprake van drag en tag, slechts een aanbiedingsplicht. 

Ik hou rekening met bezwaar, gezien ik slechts een deel van mijn aandelen wil verkopen en een extra aandeelhouder niet zomaar gewenst zal zijn.

 

Gezien het bedrijf veel potentie heeft maar tot op heden een lage omzet vrees ik dat als ik mijn aandelen te koop aanbiedt de zittende aandeelhouders het voor een lage waardering zullen proberen over te nemen. Is dit mogelijk, ook al heb ik een koper die een (veel) hoger bedrag biedt dan wat de zittende aandeelhouders bieden? 

 

Ik denk er daarom over om  2% van mijn aandelen te verkopen. Ik heb een koper die 10K daarop biedt (dit is ook de prijs per aandeel die ik graag ontvang en waar ik meer interesse voor heb). Ik wacht de reactie af van de overige aandeelhouders. Indien die niet wensen gebruik te maken van de verplichte aanbieding, verkoop ik de aandelen. Sta ik daarna sterker als ik 20% van mijn aandelen verkoop voor 100K en de aandeelhouders dan ineens de optie tot koop willen gebruiken voor een lagere waardering? 

 

In de AHOVK staat dat een nieuwe partij slechts aandeelhouder kan worden indien hij onderdeel wordt van de AHOVK. Betekent dit dat hij kan bijtekenen of moet er dan door iedereen een nieuwe AHOVK worden opgesteld? 

 

Mvg

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@timmesen Uitgebreid maar duidelijk antwoord van Willen790.

 

Kort gezegd: Alles waar je rekening mee moet houden staat in je Statuten en AOK. Daar wordt ook beschreven hoe het gaat met de prijsbepaling, enz. Dat hebben jullie afgesproken dus daar aan houden..

 

(En zonder de daadwerkelijke clausules is het niet te antwoorden aan je hoe dat dan daadwerkelijk moet).

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.