• 0

ZZP: BTW aangifte + Boekhouding

Beste allemaal,

 

Mijn boekhoudkundige en fiscale kennis is wat aan de lage kant. Maar e.e.a. is mij onduidelijk. Graag jullie hulp.

 

Ik ben deels in loondienst en deels als zzp'er aan het werk. Ik heb mijn zakelijke (ZZP) bankpas de afgelopen maanden veelvuldig gebruikt voor kleine privé aankopen, zoals boodschappen etc. Het zijn dus geen kosten voor mijn bedrijf, maar privé.

 

- Dit is dan toch eigenlijk inkomen? Moet ik al deze bedragen dan als loon boeken?

- Er zit wel btw op deze aankopen, terwijl het dus eigenlijk loon is. Hoe werkt dit met de btw aangifte?

 

Dank voor jullie hulp.

 

Gr. JP

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Euh, heb je dit sinds 2012/2013/2014 nog niet scherp? Zie Handboek Ondernemen (2019)!

 

Heb je ooit van privé-opnamen of onttrekkingen gehoord? BTW is niet aftrekbaar als zakelijk kosten, duh...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Privé uitgaven horen niet op een btw-aangifte thuis. Die laat je dus weg.

 

In plaats van lukraak te pinnen met je zakelijke pas kun je beter elke week een privé opname doen en dan gewoon van je privérekening pinnen.

 

Nu moet je elke privé transactie boeken als privé opname. En Nee als het ZZP'er heb je geen loon Je hebt alleen omzet kosten en per saldo winst of verlies. Maar privé uitgaven worden Nooit zakelijke kosten en zijn dus ook geen onderdeel van je winst of ondernemersinkomen. Als ondernemer gebruik je je winst als inkomen en alle privé opname die je doet zijn als het ware en winstuitkering

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, Roel J zei:

Privé uitgaven horen niet op een btw-aangifte thuis. Die laat je dus weg.

 

In plaats van lukraak te pinnen met je zakelijke pas kun je beter elke week een privé opname doen en dan gewoon van je privérekening pinnen.

 

Nu moet je elke privé transactie boeken als privé opname. En Nee als het ZZP'er heb je geen loon Je hebt alleen omzet kosten en per saldo winst of verlies. Maar privé uitgaven worden Nooit zakelijke kosten en zijn dus ook geen onderdeel van je winst of ondernemersinkomen. Als ondernemer gebruik je je winst als inkomen en alle privé opname die je doet zijn als het ware en winstuitkering

Dank Roel voor je heldere antwoord

Link naar reactie
  • 0
Op 20-7-2019 om 21:27, JPAS zei:

Ik heb mijn zakelijke (ZZP) bankpas de afgelopen maanden veelvuldig gebruikt voor kleine privé aankopen

(...)

Dit is dan toch eigenlijk inkomen?

 

Je lijkt voor de inkomstenbelasting te denken vanuit de zakelijke bankrekening, en dat is onjuist. De basis voor je aangifte inkomstenbelasting is dan ook niet het saldo van je zakelijke bankrekening, maar de winst volgens je zakelijke boekhouding.

 

In je zakelijke boekhouding neem je alleen zakelijke inkomsten, kosten en investeringen op. De privé boodschappen dus niet. Vervolgens kun je de zakelijke bankrekening koppelen met je zakelijke boekhouding en de transacties matchen, zodat je kunt zien of je geen zakelijke inkomsten, kosten en investeringen bent vergeten.

 

De privé transacties op de zakelijke bankrekening (betalingen voor privé boodschappen) boek je als privé opname. Op die manier blijven privé uitgaven in je boekhouding vanzelf buiten de btw-aangifte en buiten de fiscale winstberekening. Daarnaast heb je een sluitende verantwoording van alle transacties op je zakelijke bankrekening, voor het geval de Belastingdienst komt controleren.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.