Jump to content
Mail Subscriber
Verberg

[Column] Wat winkels kunnen leren van webshops m.b.t. e-mail marketing

Er zijn branches waarbij klanten periodiek terugkomen. Denk aan de kapper, nagelstudio, pedicure en ook de snackbar op de hoek. Voor de ondernemer zijn dit type klanten goud waard: men is al bekend met het product of dienst en een 'repeat' is meestal eenvoudig te realiseren. Toch komt het voor dat klanten na verloop van tijd afhaken. U weet niet waarom, maar ze komen niet meer terug in de zaak. Zijn deze klanten verhuisd? Zijn ze ontevreden over een geleverde dienst? Gaan ze naar een concurrent? In dit artikel leest u een aantal tips voor ondernemers met een fysieke winkel om het aantal repeat-aankopen te vergoten. Wat kunnen we leren van webshops?

 

Tip 1: Ken uw klant

Bij een webshop laten klanten veel waardevolle gegevens achter. Naam, adres en e-mailadres zijn nog maar het begin. Een webshop verzamelt tal van waardevolle data over haar klanten. Probeer uw fysieke winkel te vertalen naar een webgeorienteerde organisatie. Laat uw klanten zich bijvoorbeeld inschrijven op uw digitale nieuwsbrief. Of vraag ze uw Facebook pagina te liken. Een tablet of QR-code is alles wat u nodig heeft.

 

Tip 2: Als u uw klant benadert, stuur deze dan alleen informatie die daadwerkelijk interessant is voor deze individuele persoon

U herkent het wel: Vrijdag heeft u een afspraak bij de tandarts. Twee dagen van tevoren ontvangt u een SMS als herinnering. Een ander voorbeeld: U koopt een broek in een webwinkel. Het heeft dan weinig toegevoegde waarde om een aanbieding van een andere broek te sturen. De kans is klein dat de klant een tweede broek gaat kopen. Stuur een aanbieding voor een shirt in dezelfde prijscategorie en van hetzelfde merk; de kans dat u dit artikel verkoopt is 38% groter. Nieuwsbriefsystemen kennen uw klanten en bevatten specifieke kenmerken op individueel klantniveau. Zet e-mail marketing in de vorm van een nieuwsbrief in. Het werkt, dat hebben de webwinkels al bewezen.

 

Tip 3: Koppel uw systemen aan elkaar

Uw kassasysteem, webshop en website, boekhoudpakket, reserveringssyeem, social media profielen en andere systemen bevatten veel waardevolle informatie. Door een koppeling te leggen tussen deze systemen kunt u gerichter een e-mail sturen aan uw klant. Stel dat je bloemen verkoopt. Iedere week ontvangt u dezelfde klant in uw winkel die uit gewoonte vaak hetzelfde bosje bloemen koopt. U kent haar bij naam maar uw kassasysteem verwerkt alle verkopen als een anonieme klant. Probeer te achterhalen of u uw verkoopproces individueler kunt inrichten. Koppel dit vervolgens aan uw e-mail marketing systeem.

 

Tip 4: Wat staat er op uw bonnetje?

Veel klanten nemen uw kassabon mee naar huis. Deze beland op tafel, in de portemonnee of in de auto. Beschouw dit bonnetje als uw visitekaartje. Vermeld uw social media accounts en plaats QR-codes naar uw website en nieuwsbief aanmeldformulier.

 

Tip 5: Gebruik automations

Handmatig e-mail versturen biedt vaak niet het juiste resultaat; het moment is het belangrijkste. Stuur dus geen mailing om 19.00 uur omdat uw klanten dan waarschijnlijk de krant lezen met een kopje koffie en waarschijnlijk tijd hebben om uw nieuwsbrief te lezen. Stuur uw campagne op het moment dat uw klant uw website bezoekt. Of 2 minuten nadat deze klant een eerder door u verzonden e-mail bekeken heeft. U stelt deze automations eenvoudig in in uw e-mail marketing systeem.

 

Heeft u leuke of interessante ideeën n.a.v. deze column? Deel ze hier!

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Tip 3b laat klanten of bezoekers ook vooral weten dat je een winkel of webshop hebt en vice versa. En verstuur ook zendingen vanuit de winkel of laat webshop bestellingen passen en afhalen op de fysieke locatie. Dan kun je de 'bijverkoop' van tip 2 ook persoonlijk als winkelier of personeel doen. Maak daar desnoods een spelletje of wedstrijd van (gamification).

Tip 5b of 6: spaarsysteem wat werkt zowel in de webshop als winkel. Veel duale spelers haken op dit punt af, kennelijk omdat dit technisch gezien wat lastiger is of margetechnisch moeilijk ligt.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste Mail Subscriber,

 

waar dienen winkeliers en webshophouders rekening mee te houden in het kader van GDPR/AVG als ze gebruik van jullie diensten gaan maken?

 

Zijn QR-codes anno 2019 nog altijd actueel? Welke code is dan gebruikelijk of leidend in de Benelux?

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 29-7-2019 om 15:02, Highio zei:

Tip 5b of 6: spaarsysteem wat werkt zowel in de webshop als winkel. Veel duale spelers haken op dit punt af, kennelijk omdat dit technisch gezien wat lastiger is of margetechnisch moeilijk ligt.  

 

Goed punt! "omnichannel" is het keyword. Bijvoorbeeld Shopify, deze webshop is tevens geschikt als POS systeem in winkels.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 29-7-2019 om 20:15, Highio zei:

Zijn QR-codes anno 2019 nog altijd actueel? Welke code is dan gebruikelijk of leidend in de Benelux?

 

QR-codes worden nog steeds veel gebruikt als je van drukwerk snel naar een webpagina wilt doorverwijzen. Bijvoorbeeld in de evenementenbranche, in de etalage van makelaars en winkels en in krantenadvertenties. Ik denk dat je ieder moment moet benutten waarop een (potentiële) klant zich aan kan melden voor je nieuwsbrief. Je nieuwsbrief zorgt voor betrokkenheid en betrokkenheid brengt mensen terug in je winkel.

Wat bedoel je precies met "Welke code is dan gebruikelijk of leidend in de Benelux?"

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 29-7-2019 om 20:15, Highio zei:

Waar dienen winkeliers en webshophouders rekening mee te houden in het kader van GDPR/AVG als ze gebruik van jullie diensten gaan maken?

 

In het kader van de AVG hierbij de belangrijkste aandachtspunten m.b.t. nieuwsbrieven en e-mailmarketing. Deze punten zijn eenvoudig uit te voeren met de meeste e-mail marketingsystemen.

  1. Je mag e-mailadressen niet zomaar importeren. Visitekaartjes, oude klanten, vage contacten en adressen gevonden op het internet mag je niet importeren. Je contacten moeten aantoonbaar zelf hebben aangegeven dat ze abonnee willen worden van je nieuwsbrief. Dit moet vervolgens ook bevestigd worden door je abonnee (double opt-in).
  2. Bij inschrijving moet de persoon worden geïnformeerd dat zijn persoonsgegevens worden opgeslagen. Wij raden aan dit ook in je privacyverklaring op te nemen.
  3. Het moet eenvoudig zijn om je af te melden van de nieuwsbrief en alle andere lijsten waarop de persoon eventueel is geabonneerd. Je mag deze knop niet ‘verstoppen’.
  4. Het moet duidelijk zijn wie de afzender van de e-mail is. Alleen je bedrijfsnaam of logo is niet voldoende, je moet je volledige vestigingsadres opnemen.
  5. Ons marketingsysteem plaatst cookies zodat er statistieken kunnen worden verzameld (indien je dit wenst) van individuele abonnees die op je website/webshop actief zijn. Je moet melden dat je cookies plaatst en dat geldt dus ook voor de cookies van het marketingsysteem.
  6. Je mag het vinkje “ik wil de nieuwsbrief ontvangen” niet standaard aanzetten in bijvoorbeeld de checkout van je webshop of het aanmeldformulier. Je klant moet zelf het vinkje aanvinken (dus niet uitvinken).

 

Hoe implementeer je dit dan?

  1. Je kunt mi. beter 100 actieve abonnees hebben die daadwerkelijk je mailing willen ontvangen en lezen dan vele honderden adressen die inactief zijn. Ons e-mail systeem regelt alle opt-ins, afmeldingen en aanmeldingen automatisch en dit is ook op ieder moment in te zien van individuele personen.
  2. Deze tekst en link naar de privacyverklaring kunt u eenvoudig opnemen in uw aanmeldformulieren.

 

De punten 3 en 4 worden automatisch door ons systeem toegevoegd. Een afmeldlink en een adresveld zijn verplichte onderdelen om een mailing te kunnen versturen.

 

Punt 5 kun je eenvoudig oplossen met de gratis tool van cookiebot.com. Cookiebot scant uw website en attendeert bezoekers op de (marketing) cookies. Wij gebruiken het ook op https://www.mailsubscriber.nl.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Is het in jullie geval ook niet belangrijk om te vermelden dat de gegevens op een server in de V.S. staat. De privacy regels op de .com site zijn een stuk minder rooskleurig, hoewel er wel aparte onderdelen voor de European Economic Area staan.
Als ik je website goed begrijp zijn jullie een partner van hun en volgens jullie Privacy rules, delen jullie gegevens met hun.

Nu zal ik nooit een nieuwsbrief versturen, maar kan me voorstellen dat potentiële opdrachtgevers toch wel wat meer duidelijkheid willen hebben, over wat er met de prive gegevens gebeurt en vooral welke partij er leading mbt deze gegevens.

Edited by Jasper S.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 114 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept