• 0

Zelfstandigen mogen prijsafspraken maken

Het mag van de ACM...

 

Quote

Zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) kunnen collectief afspraken maken over hun beloning om aan een minimuminkomen te komen. Dat staat in de ‘concept-Leidraad tariefafspraken zzp’ers’. Deze Leidraad sluit aan bij de initiatieven van het kabinet om de positie van zzp’ers aan de onderkant van de arbeidsmarkt te verbeteren.

 

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “Wij willen markten goed laten werken voor mensen en bedrijven. Markten werken niet goed als zzp’ers door lage uurtarieven onder het bestaansminimum  komen. Deze leidraad laat zien welke mogelijkheden zzp’ers hebben om hun inkomen te verbeteren.”

Soms willen zzp’ers collectieve afspraken maken over hogere tarieven. Dat mag meestal niet, omdat prijsafspraken tussen ondernemingen al snel de concurrentie vervalsen wat leidt tot hogere prijzen voor consumenten. De Leidraad laat zien welke ruimte zzp’ers volgens de Mededingingswet hebben om wél zulke afspraken te maken. Zij kunnen dat onder andere doen als zij:

 

  • “Zij-aan-zij” werken met werknemers en daardoor geen onderneming zijn in de zin van de Mededingingswet.
  • Onderling afspreken om het door het kabinet aangekondigde wettelijke minimumtarief in de periode voor de invoering daarvan al te waarborgen.
  • Met hun opdrachtgevers gezamenlijk afspreken dat een hoger minimumtarief nodig is om op een bestaansminimum te komen.

 

Dus aan de slag: tolken, musici, fotografen, verslaggevers...

 

Tariefafspraken leiden overigens niet tot contractverplichting. Opdrachtgevers kunnen blijven shoppen, dunkt me.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

 

Als software-ontwikkelaar, fotograaf, barman, muzikant, verpleegkundige en onderwijzer werk je 'zij-aan-zij' met werknemers in een verwante of vergelijkbare rol. Zo lees ik die 'zij-aan-zij' voorwaarde. Maar of je als fotografenbelangenvereniging aparte levercondities mag opleggen, lees ik er nog niet in. De deur staat echter wel weer open...

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik lees zij-aan-zij-werker als een niet van echte werknemers te onderscheiden zzp'er:

 

Quote

De uitzondering geldt voor zzp'ers die zij-aan-zij werken met werknemers in een bedrijf en in de dagelijkse gang van zaken niet te onderscheiden zijn van de medewerkers in dienst van een bedrijf.

 

https://nos.nl/artikel/2294670-zzp-ers-mogen-onderling-prijsafspraken-gaan-maken.html

Link naar reactie
  • 0

 

Linksom of rechtsom: die omschrijving geldt voor het merendeel van de eenpitters en zelfstandigen. Slechts een klein deel heeft een volstrekt uniek profiel en valt daar dus buiten.

 

Deze regel is met name van toepassing op zelfstandigen die uitwisselbaar zijn. En dus belang hebben bij gezamenlijke onderhandelingskracht. De zelfstandige die iets unieks doet, heeft per definitie onderhandelingsmacht. Tenzij hij iets unieks doet waar niemand op zit te wachten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zij-aan-zij: je werkt samen in een team. Bijvoorbeeld: de fotograaf levert de foto's bij het artikel dat door de journalist is geschreven en waarvoor door de hoofdredacteur opdracht is gegeven. De ZZP (bijvoorbeeld de fotograaf) is te onderscheiden doordat hij naar eigen inzicht, met zijn eigen apparatuur en volgens zijn eigen uren werkt, en vervangen kan worden door een andere ZZP.

 

De journalist die in loondienst is, werkt ook naar eigen inzicht, mogelijk op haar eigen apparatuur en volgens haar eigen uren, maar heeft een arbeidscontract met de uitgever.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dus de chirurg die zij-aan-zij operaties uitvoert mag prijsafspraken maken, maar de pakjesbezorger die met eigen bestelwagen alleen bestellingen aflevert niet?

 

Wordt dat zij-aan-zij zo niet al te letterlijk genomen? Staat dat bij voorbaat zo vast of moet dat nog ingevuld worden? Ik kom nu uiteenlopende interpretaties tegen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik begrijp wil men dit toestaan voor ZZP'ers die anders onder het bestaansminimum komen met hun € 16,00 per uur tarieven. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat een bepaalde beroepsgroep een minimum tarief  van € 50,00 per uur gaat afspreken... 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Quote

De Mededingingswet geldt niet voor zzp’ers die “zij-aan-zij” werken met werknemers
Zzp’ers die “zij-aan-zij” werken met één of meer werknemers en in de dagelijkse gang van zaken niet te onderscheiden zijn van die werknemers, zijn voor dat werk geen “onderneming” in de zin van de Mededingingswet. Het kartelverbod geldt dan niet voor deze zelfstandige. Zij mogen voor dat werk samen afspraken maken over hun beloning. Dat mag ook in het kader van een cao.

 

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-zzpers-kunnen-afspraken-maken-over-minimuminkomen
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-consulteert-mogelijkheden-voor-zzpers-om-samen-afspraken-te-maken-over-minimuminkomen
 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.