• 0

wanneer bv i.o.

Hallo,

 

ben momenteel bezig om mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV. Hiertoe zijn de verklaring van goed gedrag etc aangevraagd, zijn we in overleg met notaris over de invulling van de oprichtingsakte en is er een intentieverklaring naar de belastingdienst gestuurd.

 

Namens het bedrijf is er een pand aangekocht waarvoor half augustus de akte moet passeren. Op die datum is de BV nog niet notarieel opgericht.

 

nu is mijn vraag: moet het pand worden aangekocht door de eenmanszaak of door de BV i.o. en indien door de BV i.o., wat is het criterium om de switch tussen eenmanszaak en BV in oprichting te maken?

 

Ben benieuwd naar jullie antwoord(en) / visie(s) hierover

 

Germ Wijnia

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp dat er al een koopovereenkomst is getekend: in dat geval moet het pand worden aangekocht door de partij die deze overeenkomst heeft getekend (jij als eenmanszaak, of de bv i.o.).

 

Als de verkoper er mee akkoord gaat kan misschien nog gewisseld worden. Het lijkt je bedoeling dat de b.v. uiteindelijk het pand bezit. In dat geval is het makkelijker als de b.v. i.o. de eigenaar wordt. Anders zul je later het pand aan de b.v. moeten verkopen (waarvoor wederom een notariele akte nodig is).

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

er is een koopovereenkomst getekend uit naam van de eenmanszaak. De BV wordt / is de rechtsopvolger van de eenmanszaak. Het is overigens een pand wat door ons aangekocht is maar ook weer verkocht wordt (wij handelen in o.g.)

Ik zal de notaris verzoeken om de koper te wijzigen naar de BV vorm

 

Neemt niet weg dat ik me nog steeds afvraag wanneer ik het een BV i.o. mag noemen.

 

Germ

Link naar reactie
  • 0

je mag het een bv io noemen zodra:

1. je bij de notaris bent geweest, die een handtekening op je kvk-inschrijving heeft gezet, en

2. je de bv io bij de kvk hebt ingeschreven.

 

daarna kan je alle rechtshandelingen namens de bv io doen.

 

als de bv perfect is, en het io eraf, kan je namens de bv een verklaring tekenen (regelt je notaris) waarbij alle verantwoordelijkheden, welke de functionaris in de io tijd heeft verricht, worden overgenomen door de bv.

 

let wel even op, zolang het aandelenkapitaal niet 100% is volgestort, ben je als functionaris cq grootaandeelhouder, hoofdelijk aanspraklijk.

 

succes én plezier!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

 

let wel even op, zolang het aandelenkapitaal niet 100% is volgestort, ben je als functionaris cq grootaandeelhouder, hoofdelijk aanspraklijk.

 

succes én plezier!

 

Je bedoelt hiermee dat de 18.000 gestort moeten worden? (bij maatschappelijke kapitaal van 90.000)

Of bedoel je iets anders?

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt hiermee dat de 18.000 gestort moeten worden? (bij maatschappelijke kapitaal van 90.000)

Of bedoel je iets anders?

 

Inderdaad moet de € 18.000,00 gestort worden. Het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigt het maximale bedrag waarvoor aandelen uitgegeven mogen worden zonder statutenwijziging. (verhouding 1:5)

 

Een belangrijk aandachtspunt bij deze materie is het gegeven dat je ook duidelijk maakt aan derden dat je handelt namens de BV i.o. Op contracten en dergelijke zal dit dan ook vermeld dienen te worden. Let er daarnaast ook op dat de notaris de akte van bekrachtiging opmaakt. Dit gebeurt niet altijd standaard! (bij veel notarissen kan dit extra kosten met zich meebrengen)

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.