• 0

Kilometervergoeding verwerken

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Kilometervergoeding heeft niets met omzet te maken. Er zit ook geen btw o.i.d. op. Dus ze komen ook helemaal niet voor in de OB-aangifte.

 

Je junt de vergoeding overmaken naar jezelf (bank) en boeken als kosten. Of je boekt ze als privé storting (fictief dus want je laat het geld dan in de zaak zitten) en als kosten.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Rik · zei:

Kilometervergoeding heeft niets met omzet te maken. Er zit ook geen btw o.i.d. op. Dus ze komen ook helemaal niet voor in de OB-aangifte.

 

Je junt de vergoeding overmaken naar jezelf (bank) en boeken als kosten. Of je boekt ze als privé storting (fictief dus want je laat het geld dan in de zaak zitten) en als kosten.

 

 

 

Dankjewel Rik.

Ja daarom zie ik dus nergens een kopje "kosten". Wat doe ik met kosten die ik heb gemaakt maar geen BTW rekenen zoals bv mijn KvK-inschrijving? Gaat dat op dezelfde manier?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De KvK inschrijving (de €50 neem ik aan + e.v. €15 voor de hardcopy) zijn inderdaad kosten zonder BTW. Dus die zijn betaald (bank) en kun je direct op kosten boeken. Ook die kosten komen niet in de OB-aangifte.

 

(Ik neem aan dat het van een zakelijke rekening betaald is. Als het privé betaald is dan is dat bedrag ook een privé storting i.p.v. een bankafschrijving.)

 

Voor de OB-aangifte vul je alleen je omzet bedrag in (verkoop excl.) + bijbehorende btw. En dan bij vraag 5 vul je alleen de voorbelasting in (de totale btw van alle inkoopfacturen). Het totaalbedrag van inkopen excl. btw hoef je dus nooit op te geven.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Rik · zei:

De KvK inschrijving (de €50 neem ik aan + e.v. €15 voor de hardcopy) zijn inderdaad kosten zonder BTW. Dus die zijn betaald (bank) en kun je direct op kosten boeken. Ook die kosten komen niet in de OB-aangifte.

 

(Ik neem aan dat het van een zakelijke rekening betaald is. Als het privé betaald is dan is dat bedrag ook een privé storting i.p.v. een bankafschrijving.)

 

Voor de OB-aangifte vul je alleen je omzet bedrag in (verkoop excl.) + bijbehorende btw. En dan bij vraag 5 vul je alleen de voorbelasting in (de totale btw van alle inkoopfacturen). Het totaalbedrag van inkopen excl. btw hoef je dus nooit op te geven.

 

 

 

Ik heb die € 50,- inderdaad met mijn privé betaald omdat ik nog geen zakelijke rekening had.

Ik begrijp echter niet wat je bedoelt met fictief storten ivm kilometervergoeding en wanneer mag ik dat doen ook per kwartaal of gewoon wanneer ik dat wil?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, handdoekje zei:

Ik heb die € 50,- inderdaad met mijn privé betaald omdat ik nog geen zakelijke rekening had.

Die boek je dan op kosten. De tegenboeking is dan "privé storting" omdat het uit privé betaald is.

 

2 uur geleden, handdoekje zei:

Ik begrijp echter niet wat je bedoelt met fictief storten ivm kilometervergoeding en wanneer mag ik dat doen ook per kwartaal of gewoon wanneer ik dat wil?

De vergoeding boek je gewoon op kosten. En de tegenboeking kun je op bank boeken (als je het daadwerkelijk overmaakt naar privé) of als "privé storting" als je het niet overmaakt naar privé. Beide balansposten. Als je het n.l. niet overmaakt dan laat je effectief een vergoeding in de zaak zitten en dat wordt gezien als een storting.

 

Als je het in de zaak laat zitten dan kun je dit boeken tot  het moment nét voordat je de balans opmaakt. Je kunt dan dus in het vorige jaar die boekingen nog gewoon maken (en ik zou ze dan in het desbetreffende kwartaal zetten maar het mag ook per heel jaar b.v. op 31 december). De boeking kun je dan achteraf maken.

 

Als je de vergoeding echt overmaakt naar privé dan is het beste dat je dat voor 1 januari doet zodat de daadwerkelijke overschrijving gedaan is in het jaar van boeken. Anders moet je weer met overloop(balans)posten gaan werken ("nog te betalen bedragen").

 

De eerste methode (boeken als privé storting) is dus het makkelijkste (omdat je dit nog op het allerlaatste moment voor het maken van de balans kunt doen).

 

Ps. Als je vorig jaar (opnieuw) begonnen bent met ondernemen dan is het ook handig het handboek ondernemen door te nemen (als je dat nog niet gedaan hebt).

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/handboek_ondernemen

Link naar reactie
  • 0

Ja ik heb dit boek gelezen, maar dit is puur theorie. Ik heb het net weer doorgelezen, maar er staat letterlijk dat ik € 0,19 per zakelijke km kan boeken als kosten. Maar er staat niet uitgelegd hoe je dit doet.

 

Dus als ik jou goed begrijp moet ik in mijn eigen administratie bij kosten gewoon Kvk-inschrijving á € 50,- en km-vergoeding van een x-bedrag invullen zonder dat ik iets op mijn bankrekening doe?

En uiteindelijk moet ik dit aan het einde van het jaar invullen bij aangifte "winstbelasting"?

 

Bedankt voor jouw moeite in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

wekom op HL handdoekje,

 

Als jij iets niet via je zakelijke bankrekening betaald hebt, maar via de prive rekening dan is de tegenrekening voor een rekening privestortingen

en als je een keer iets zakelijk hebt betaald voor privé dan gebruik je ipv de bankrekening de rekening privé opnamen.

 

Als je in je belastingaangifte gaat kijken dan kun je zien dat daar ook expliciet de gevraagd wordt om die posten. Daarom hou je die rekeningen bij op je balans aan de passiva kant onder "Eigen vermogen" of strikt genomen voor een eenmanszaak "Kapitaalrekening ondernemer"

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De tip voor het handboek ondernemen was ook met een algemene. Daar staat inderdaad niets over boekhouden in. Want genoemde vragen zijn eigenlijk gewoon standaard boekhouden.

 

De kosten KvK en km-vergoeding kunnen inderdaad gewoon verwerkt worden zonder dat je zelf opnieuw geld overmaakt. Je 'zou' geld overmaken naar privé on de kosten te betalen (bank) maar omdat/als je dat niet doet zijn het dus i.p.v. bank-balanspost privé stortingen. Zo ook met alles wat je privé betaald voor de zaak.

 

Deze stortingen (of opname als je zakelijk iets voor privé betaald) worden inderdaad bij je inkomstenbelasting gevraagd (samen met de complete balans).

 

Ik zou wel adviseren om, wanneer je je IB-aangifte zelf gaat doen, een bevriende kennis met verstand van boekhouden, even mee te laten kijken. Zeker de eerste keer. Je zou snel iets over het hoofd kunnen zien of vergeten, en dat is achteraf lastig te corrigeren. Als het om een simpele administratie gaat goed dat niet perse een boekhouder te zijn maar wel iemand die weet hoe het ook elkaar steekt. Die persoon weet ook wanneer je administratie te ontwikkeld wordt en je wel een boekhouder in zou moeten schakelen.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Gelukkig heb ik nog een half jaar tot de inkomstenbelasting. Tijd om me er meer in te verdiepen.

 

Heb nog wel een vraag over mijn website.

Ik doe dat via Siteground en op de factuur staat het adres van Spanje. En ook gewoon VAT van 21 %. Moet ik die gewoon bij 4b invullen of moet ik die meenemen in de voorbelasting?

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je dat de leverancier in Spanje zit?

Spanje heeft ook hoog 21% dus de kans is groot dat het hier gaat om Spaanse btw. Die kun je niet via de OB-aangifte terugkrijgen. Die moet je eigenlijk viade Spaanse belastingdienst terug vragen.

 

Hoe dat precies gaat hem ik ook geen ervaring mee.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_andere_eu_landen

Link naar reactie
  • 0
Op 25-7-2019 om 13:24, Rik · zei:

Bedoel je dat de leverancier in Spanje zit?

Spanje heeft ook hoog 21% dus de kans is groot dat het hier gaat om Spaanse btw. Die kun je niet via de OB-aangifte terugkrijgen. Die moet je eigenlijk viade Spaanse belastingdienst terug vragen.

 

Hoe dat precies gaat hem ik ook geen ervaring mee.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_andere_eu_landen

Wanneer kan je iets in 4b invullen? Ik dacht dat het juist voor zulke zaken in het leven is geroepen?

 

Ik zit er aan te denken om via e-boekhouden mijn boekhouding te doen. Heb je daar ervaring mee?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
32 minuten geleden, handdoekje zei:

Wanneer kan je iets in 4b invullen? Ik dacht dat het juist voor zulke zaken in het leven is geroepen?

Nee, het FOS-systeem is daarvoor in het leven geroepen.

 

Ik weet even niet uit mijn hoofd wat 4b is maar ik denk dat je doelt op het aangeven van verlegde btw. Als je dus een factuur krijgt uit het buitenland met 0 btw en de tekst verlegd dan dien je die btw bij vraag 4b op te geven. Die moet je dan alsnog afdragen (want hij is 'verlegd' naar jou). Als je echter recht hebt op voorbelasting kun je diezelfde btw ook weer bij 5b aftrekken.

 

De Spaanse btw heeft hier niets mee te maken en moet via het FOS-systeem.

 

32 minuten geleden, handdoekje zei:

Ik zit er aan te denken om via e-boekhouden mijn boekhouding te doen. Heb je daar ervaring mee?

Nee, daar heb ik geen ervaring mee.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb overigens ook geen ervaring met buitenlandse facturen. Het is n.l. niet FOS maar MOSS. En dat is voor te betalen btw (leveringen aan particulieren buitenland EU).

 

Voor het terugvragen van buitenlandse btw kun je hier zijn. Je moet dan wel goed opletten of je een de eisen/voorwaarden voldoet.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/

 

Ik heb ooit één keer een buitenlandse factuur gehad met buitenlandse btw maar vond het niet de moeite om die paar euro terug te vragen (en om het via de Nederlandse lag het onder het drempelbedrag).

 

Maar als de term btw verleggen onbekend is en je doet zaken met het buitenland, dan is het wel verstandig hier goed in te duiken of iemand dat te laten doen.

 

Je zou trouwens aan Siteground kunnen vragen of die 21% Nederlandse btw is of Spaanse. Als zij n.l. veel omzet hebben in Nederland en zij geven het hier aan (en het is dus de Nederlandse 21%) dan kun jij die wel btw wel gewoon bij 5b opgeven. Bij veel landen kun je het herkennen aan de afwijkende percentages maar toevallig heeft Spanje dus ook 21% hoog.

 

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ja dat is bij mij ook het geval. Het is een klein bedrag maar zie het liever naar mij toe gaan dan naar de overheid van Spanje.

 

Kom ik verder niet in de problemen wanneer ik dit weg laat bij mijn aangifte? Ik wil namelijk bij "Hebt u dit tijdvak iets aan te geven?" nee aanvinken.

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Rik · zei:

Je zou trouwens aan Siteground kunnen vragen of die 21% Nederlandse btw is of Spaanse. Als zij n.l. veel omzet hebben in Nederland en zij geven het hier aan (en het is dus de Nederlandse 21%) dan kun jij die wel btw wel gewoon bij 5b opgeven. Bij veel landen kun je het herkennen aan de afwijkende percentages maar toevallig heeft Spanje dus ook 21% hoog.

 

 

Ja ik heb ze vandaag gesproken. En ze gaven aan dat het inderdaad BTW uit Spanje is. Maar heb geregeld dat bij de volgende factuur de BTW wel verlegd wordt.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minuten geleden, handdoekje zei:

Kom ik verder niet in de problemen wanneer ik dit weg laat bij mijn aangifte? Ik wil namelijk bij "Hebt u dit tijdvak iets aan te geven?" nee aanvinken.

Nee hoor, dan kom je niet in de problemen. Dan boek je gewoon de volledige factuur inclusief Spaanse btw als kosten.

 

Als je verder voor de OB-aangifte geen gegevens hebt kun je inderdaad nee antwoorden.

 

Zie ook

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.