• 0

T-shirts met eigen design, hoe te beschermen

Goedemiddag,

 

Ik ben bezig met mijn eigen bedrijf op te zetten. Het plan is om t-shirts te bedrukken met mijn eigen design. Dus ik wil een no-label shirt kopen, mijn eigen label er in zetten en daarop mijn design drukken. Nu vraag ik mij af, hoe kan ik mijn design beschermen? 

 

Ik weet dat je het via het internationaal merken register kan beschermen, maar zijn er nog meer mogelijkheden? 

Wat kan ik doen met copyright?

 

Stel, iemand gebruikt mijn design / logo, wat kan ik hier dan tegen doen? 

 

Dank u wel alvast voor het beantwoorden!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een design in de zin van een tekening, foto of tekst dat je zelf gemaakt heb hoef je in principe niet te registreren om het te kunnen beschermen, het valt onder auteursrecht. 

 

Een merk eventueel wel, als je bijvoorbeeld wilt voorkomen dat een ander bedrijf dezelfde naam gaat gebruiken, maar wel met een ander logo en wellicht ook in de andere sector. 

 

Als iemand je auteursrechten schendt kun je in eerste instantie eisen dat ze daar acuut mee ophouden. Vervolgens kun je mogelijk een vergoeding voor het gebruik van jouw ontwerp eisen. Om  het voor elkaar te krijgen heb je denk ik wel een jurist met kennis van intellectueel eigendom nodig, en zo'n procedure is ook niet gratis. 

 

Anderzijds kun je je afvragen hoe groot de kans is dat iemand jouw ontwerpen pikt en die ook op t-shirts gaat drukken, volgens mij is het geen erg lucratieve markt. Namaak is meestal imitatie van bekende merken, niet van grafisch materiaal van onbekende merken (tenzij het heel goed is natuurlijk).

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Djodie zei:

Ik weet dat je het via het internationaal merken register kan beschermen, maar zijn er nog meer mogelijkheden? 

 

Wat je ook bedenkt, niemand doet het voor je. Je kan wel in een register staan, maar je zal zelf de advocaat moeten betalen die namens jou de inbreuker aanschrijft, dagvaardt en voor de rechter trekt. En dan maar hopen dat er iets te halen valt. Dus je hebt kapitaal nodig om jouw creaties te kunnen verdedigen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Geef eens een link naar het 'internationaal merken register'. Wat bedoel je hier precies mee?

 

Op jouw authentieke ontwerpen/eigen werken heb je automatisch auteursrecht. Een Benelux woord- of beeldmerk (uitzoeken op Boip.int!) kun je eenvoudig registeren voor een paar honderd euro.

 

Ik zou me ook focussen op productkwaliteit, druktechniek en (communicatie van) maatvoering en verkoop/marketing(!).

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Djodie zei:

maar zijn er nog meer mogelijkheden?

 

Andere insteek: hoe kun je zorgen dat afnemers jouw product kiezen en blijven kiezen, zelfs als er (goedkopere) namaak op de markt komt? Namaak zal er altijd zijn, daar kun je je tegen willen verzetten, maar ook mee omgaan. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Namaak zal er altijd zijn, daar kun je je tegen willen verzetten, maar ook mee omgaan. 

 

Absoluut, en zeker als iets internationaal bekend is. Loop een rondje door een toeristisch gebied in het verre oosten, en de namaak nike/adidas/billabong/whatever t-shirts en dergelijke hangen gewoon publiek zichtbaar in de rekken. De verkopers geven indien gevraagd door een klant gewoon toe dat het 'reproductie' of 'imitatie' is, en die handel gaat al decennia zo. 

 

Het is nauwelijks te handhaven: de productie van die dingen is soms tamelijk kleinschalig lastig vindbaar. Talloze bedrijfjes (die soms niet eens in het locale handelsregister  register staan) drukken intellectueel eigendom van anderen kleding, en ze naaien er desgewenst nog een merklabel in ook. 

 

Dit is een soort handel waar je mee moet leven: Namaak in nederland is nog wel aan te pakken, maar als ze in pakweg cambodja shirts met jouw ontwerpen namaken en in een stalletje in snookyville verkopen kun je daar verdomd weinig tegen doen - er is geen handhaving. 

Link naar reactie
  • 0

Het lastige is dat er vaak helemaal geen doorvoer van een beschermd product is. 

 

Men verscheept onbedrukte shirts gemaakt in bangladesh naar bijvoorbeeld cambodia (of thailand, indonesie etc) en in het land van bestemming printen ze het auteursrechtelijk beschermde erop, waarna het linea recta naar de toeristenwinkels gaat. 

 

Omkoping komt in dergelijke landen veelvuldig voor, maar ook al zou je beslag leggen op de voorraad van 1 van die winkeltjes, wat doe je tegen de 99 andere, en de volgende uitbater van hetzelfde pandje die vrolijk verder gaat met verkopen van nepproducten?

Link naar reactie
  • 0
Op 27-7-2019 om 08:05, Markilanosz zei:

Dat is het mooiste wat er is, gekopieerd worden. Want dan ben je gewoon fantastisch goed. Ik zou dus gewoon aan de slag gaan. En als er daadwerkelijk gekopieerd worden deze vraag opnieuw stellen. Men lijd het meest van het lijden dat men vreest. 

 

Dit inderdaad, ga gewoon aan de slag. Als niemand jou shirts wil kopen voor bijv 50 euro, maar wel een kopie van 3.50, dan heb je geen bestaansrecht. Willen ze wel massaal die shirts kopen, dan moet je een deel van de winst reserveren om de illegale handel aan te pakken.

 

Hoe en waar wil je je shirts verkopen? Er zijn nogal een hoop mensen geweest met hetzelfde idee, maar verkochten uiteindelijk niets of lang niet genoeg.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Sam Lin zei:

Wanneer je merkt dat mensen jouw designs gaan kopiëren dan heb je waarschijnlijk al heel veel success geboekt! Zoals anderen al zeggen, ga starten, laat dit topic voor een andere fase van je onderneming.

Zo is het nu ... zo was het vroeger.

 

Cosara_Quotes_104.thumb.jpg.c17c81417fd922c7b74ab6973d3058c4.jpg

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
45 minuten geleden, Highio zei:

Wordt dit de eerste opdruk van Cosara's Originals Tile-shirts?

Zou kunnen ... maar dan zonder logo.

 

Cosara_Quotes_104_T-shirt.thumb.jpg.9b30859abce6b178cdbeba9423aecdaf.jpg

 

9 minuten geleden, TwaBla zei:

Staan die C's nou voor Cosara Clan of is dat een bekend Frans beeldmerk?

 ... en dus veel gekopieerd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Eerder al gezegd, maar als je iets wil verdienen met kleding is het verstandig om eerst een heel goed businessplan in elkaar te draaien. Het gaat er niet eens om hoe goed je designs zijn, maar vooral om hoe groot je bereik is. 

 

Als dat bereik groot is en je shirts worden goed verkocht, dan kan het inderdaad voorkomen dat mensen je gaan kopiëren of 'door je geïnspireerd' worden. Kopieën kun je aanpakken, 'inspiratie' is wat lastiger. Van 1 van onze eigen designs wordt de tekst (waar het om draait) bijvoorbeeld ook door anderen gebruikt, alleen hebben ze het design niet overgenomen. Om dat aan te pakken zou ik een soort van moeten bewijzen dat ik die tekst ook bedacht heb. Vrijwel onmogelijk, kostbaar (advocaten enzo) en zonde van mijn tijd.

 

Oh, en we krijgen hier momenteel minimaal 1 x per maand iemand over de vloer die zwarte shirts wil laten drukken met een logo van 4-5 letters en een punt erachter. "HUFTR." vond ik zelf nog de beste.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
Op 27-7-2019 om 08:05, Markilanosz zei:

Dat is het mooiste wat er is, gekopieerd worden. Want dan ben je gewoon fantastisch goed. Ik zou dus gewoon aan de slag gaan. En als er daadwerkelijk gekopieerd worden deze vraag opnieuw stellen. Men lijd het meest van het lijden dat men vreest. 

 

Helemaal met Markilanosz eens. We werken heel veel met resellers die vaak met hetzelfde vraagstuk bezig zijn. Mijn advies is ook; ga eerst eens lekker ondernemen en kijken of je een omzet kunt genereren. Niet te druk maken om concurrentie die jouw idee gaat stelen 😉

Kleding bedrukken doe je natuurlijk bij de leukste online kledingdrukkerij van NL en BE.

Bezoek 👕Kleding bedrukken op Bedrukt.nl voor: 

✔Goede kwaliteit ✔Betaalbare prijzen ✔Zelf online ontwerpen ✔Modieuze kleding ✔Bedrukken vanaf 1 stuk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.