• 0

Geen invoerrechten UPS

Hallo forumleden,

 

ik heb een vraag betreffende invoerrechten betalen, ik heb sinds kort een leverancier van buiten de EU en mijn pakketten worden afgeleverd door UPS. Bij Mn eerste samplelevering moest ik invoerrechten en BTW betalen aan de bezorger, daar kreeg ik ook papieren van, helemaal goed. Echter heb ik nu een aantal bestellingen gedaan en deze worden gewoon in ons magazijn afgeleverd zonder dat er iets van invoerrechten en BTW wordt betaald. (Waarde ca 2500)

 

ik weet dat ik invoerrechten en BTW moet betalen, maar ik ga er van uit dat ik dit moet doen als de goederen worden ingevoerd en geleverd. Echter is dat tot op heden niet gebeurt. Is dit gebruikelijk? Ik weet niet beter of je betaald dit altijd als je de goederen geleverd krijgt (DHL/UPS schiet dit als ware voor)

 

 

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geeft de leverancier wel de juiste waarde op? Of geeft deze een te lage waarde op waardoor UPS denkt dat er geen invoerheffing / BTW verschuldigd is?

 

Bij UPS moet je sinds een aantal weken direct contant bij aflevering betalen. Bij DHL en FedEx krijg je achteraf gewoon een factuur.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

er wordt geen waarde opgegegeven (zit ook geen factuur oid bij) gewoon alleen een adres sticker op de doos.9

 

ook heeft het bedrijf geen Europese vestiging, wél zie ik aan de track and trace code dat de pakketten al in een aantal Europese landen is geweest (meestal Duitsland en Engeland) zou het wellicht kunnen dat het voor de douane daarom geen pakket van buiten de EU is? (Al zou het nog steeds moeten worden ingeklaard maar dan in DE of UK lijkt me. 

 

Het gaat inmiddels al wel om zo’n 10K aan goederen dus ik vraag mij af hoe ik dit nu moet verwerken in mijn OB.

 

Link naar reactie
  • 1

Lijkt me dat UPS degene is die je het beste hierover kan informeren. Zij kunnen je vertellen waarom je hiervoor geen factuur hebt ontvangen en of die misschien nog komt. In ieder geval ben jij wel verplicht invoerrechten (voor zover de goederen niet vrijgesteld zijn van invoerrechten) en BTW af te dragen. Je zult dus zelf aangifte moeten doen bij de douane als UPS dat niet voor je gedaan heeft. Dat is beter dan bij een controle te moeten uitleggen waarom dat niet gebeurd is..

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, paalvast zei:

Zou het mogelijk kunnen zijn dat de leverancier zelf al de importkosten op zich neemt? En dat ik als ondernemer alleen de verlegde BTW moet verrekenen?

Dat is een mogelijkheid........ Alleen de enige die daar antwoord op kan geven ben jij zelf, wij weten uiteraard niet wat jij met je leverancier hebt afgesproken. Heb je met je leverancier een leveringsconditie/Incoterm afgesproken?

 

Waarom heb je geen factuur? Da's toch het minste wat je bij een internationale levering mag verwachten?

Navragen bij de douane heeft weinig zin, die kunnen daar geen antwoord op geven, UPS is zoals ChinaTradeConsult al schreef hier de aangewezen persoon.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb contact gehad met UPS, tweemaal inmiddels, ze zeggen dat er bij de Douane wordt gekeken of er BTW verschuldigd is en aan de hand daarvan krijg ik eventueel een rekening. Echter heb ik inmiddels 4 of 5 keer op deze manier iets geleverd gekregen en nog nooit een euro BTW betaald (invoerrechten worden door de leverancier al betaald geeft men daar aan)

 

Als ik de track and trace code bekijk, komt het vanuit Azie in Duitsland, gaat het naar Engeland en komt het weer terug naar Duitsland voordat het naar Nederland komt (dit was bij de vorige zendingen ook al zo) Omdat het voor de nederlandse douane een pakket uit Duitsland is denk ik dat ze dit niet als import zien, maar ergens zou ik toch BTW moeten betalen. Voorlopig in ieder geval al 3 maanden niet.

 

Heeft iemand een idee hoe ik dit in mijn aangifte zou moeten boeken? Ik ben geneigd gewoon de BTW in te vullen bij verlegde BTW maar ik zou daar vergunning 23 voor moeten hebben.

Link naar reactie
  • 0
Op 31-7-2019 om 12:33, paalvast zei:

Heeft iemand een idee hoe ik dit in mijn aangifte zou moeten boeken? Ik ben geneigd gewoon de BTW in te vullen bij verlegde BTW maar ik zou daar vergunning 23 voor moeten hebben.

Als je geen artikel 23 hebt mag je dit niet opgeven als verlegde BTW, maar dat had je zelf ook al begrepen. Kort antwoord, je hebt geen BTW betaald dus kan je dit niet in je aangifte opgeven. Als je ooit nog een factuur krijgt van UPS met BTW kun je die alsnog in je aangifte verwerken.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de leverancier buiten de EU de BTW verlegt.  Uit het hele verhaal krijg ik eerder de indruk dat er van deze zendingen niet eens aangifte bij de douane werd gedaan. Logisch dat je dan ook geen vordering tot betaling van BTW krijgt. Zou je de goederen alsnog aangeven, krijg je van de douane automatisch een vordering om de BTW (en eventueel invoerrechten) te voldoen en die kun je dan weer verwerken in de volgende BTW aangifte.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de leverancier buiten de EU de BTW verlegt. 

Nu ging die opmerking over het verleggen van BTW door TS zelf met artikel 23, niet door de leverancier maar zelfs dat is niet echt onwaarschijnlijk.

Bij een (ingeklaarde) levering door een niet-Nederlandse ondernemer aan een NL ondernemer met BTW nummer is deze verlegging zelfs verplicht (artikel 12 lid 3 WOB). Stel je voor dat een leverancier van buiten de EU/NL  wel BTW zou berekenen, en deze vervolgens aan de NL fiscus zou moeten afdragen, terwijl de NL fiscus (zeker in het geval van een niet-EU leverancier) daar nauwelijks vat op heeft.....dat lijkt mij dan weer onwaarschijnlijk.

 

Evengoed, mocht dit het geval geweest zijn (dus een DDP levering, wat op zich een logische verklaring zou zijn van het ontbreken van een rekening van UPS) dan zou dit moeten blijken uit de verplichte vermelding hiervan op de factuur die TS van zijn leverancier gehad zou moeten hebben. Maar die heeft-ie niet eens..... Ik ben het met je eens dat de meest voor de hand liggende mogelijkheid is dat er helemaal geen aangifte gedaan is, waarschijnlijk door een douaneverklaring met een te lage waarde op de doos.

Link naar reactie
  • 0

Dit kan prima in orde zijn, maar dan moet er wel een en ander geregeld zijn. Invoer heffing gaat op basis van de HS code en het land van herkomst. Die code weet de verkopende partij waarschijnlijk wel. Het import tarief kan je online checken. De BTW hoef je niet te betalen bij import als je beschikt over een zogenaamd EORI nummer. 

Link naar reactie
  • 0

Als je af moet gaan op de HS code die een leverancier je geeft, kun je wel eens bedrogen uitkomen. Die zal echt niet veel moeite doen om het juiste en goedkoopste tafief voor je te vinden. Altijd zelf zoeken wat het juiste / beste tariefnummer is. Sommige producten kun je onder verschillende tariefnummers onderbrengen. Bovendien kan het zijn dat er speciale regelingen zijn waardoor je helemaal geen invoerrechten hoeft te betalen. Bijvoorbeeld voor boodschappentassen die je aan de kassa bij de supermarkt kunt kopen. Als je die in China of Vietnam koopt, zit er normaal 2,7% invoerrechten op. Koop je ze in Vietnam en overleg je bij de douane een Certificaat van Oorsprong"", ben je vrijgesteld van invoerrechten. En zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen. Ik controleer altijd zelf op mijn favoriete site: TARIC consultatie

 

Verder: Natuurlijk moet je altijd BTW betalen bij invoer. Je kunt het als bedrijf terugvorderen/verrekenen met je daaropvolgende BTW-opgave.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Niet dat TS daar veel aan gaat hebben, die heeft niet eens een factuur.......

 

Een (gewoon) Certificaat van Oorsprong is overigens een niet-preferentieel document en niet voldoende om verlaging van invoerrechten te krijgen. Het "juiste en goedkoopste tarief'"  zijn twee verschillende dingen.  bijvoorbeeld de boodschappentas, 2,7% is het goedkoopste tarief maar niet het juiste als de tas niet geschikt is voor herhaald gebruik en geen buitenkant van textiel heeft. Op een gewoon plastic tasje wordt 6,5% geheven, voor een dergelijk product het juiste tarief maar niet het goedkoopste.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Ben

 

Wat  betreft het Certificaat van Oorsprong heb je gelijk. Ik had erbij moeten schrijven dat het een preferentieel CvO moet zijn. Het gaat te ver hier te laten zien dat dergelijke tassen van plastic (PP-woven) wel degelijk tegen een tarief van 2,7% / 0% kunnen worden ingevoerd. Ik zal je hierover de nodige documenten per PM toesturen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

De tas zal vast ingedeeld kunnen worden onder 4202 92, maar mijn opmerking had alleen betrekking op het juiste versus het goedkoopste tarief. Het is uiteraard mogelijk dat het juiste tarief het goedkoopste resultaat oplevert, in de praktijk komt het nogal eens voor dat er ten onrechte gekozen wordt voor het goedkoopste tarief.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.