(aangepast)

Hallo mensen,

Ik heb een webshop en verkoop ook via bol.com. Als ik het goed begrijp moet ik BTW betalen over de verzendkosten die ik moet betalen voor het verzenden van pakketten. Dus als iemand op mijn webshop een product bestelt en ik verzend het via Postnl, dan moet ik bijvoorbeeld 21% betalen over de 6.95 EUR die Postnl rekent bij 1a bij aangifte omzetbelasting (1a. Leveringen/diensten belast met hoog tarief). Deze BTW moet ik overdragen aan de belastingdienst bij het aangifte omzetbelasting en kan ik niet aftrekken als voorbelasting. Dit is correct, toch?

Nu heb ik ook een voorraad producten in het bol.com magazijn (LVB) en deze wordt door bol.com verzonden naar mijn klanten die mijn producten op bol.com bestellen. Op mijn bol.com factuur staat dat ik aan bol.com bijvoorbeeld 143 EUR moet betalen aan deze verzendkosten naar de klant toe. Daarover moet ik ook nog eens €30,03 aan 21% BTW betalen aan bol.com over deze verzendkosten naar de klanten toe. Dus in totaal betaal ik 143+30.03 aan bol.com voor het verzenden van deze pakketten voor mij. 

Nu is mijn vraag, moet ik deze 30.3 EUR ook aan de belastingdienst overdragen bij 1a? Kan ik deze dan aftrekken bij 5b voorbelasting?

Ook staan er de volgende kostenposten waarover ik 21% BTW aan bol.com moet betalen op mijn bol.com factuur:
1)bemiddelingsbijdrage
2) Pick&pack kosten
3)voorraadkosten

Kan ik deze 3 posten wel aftrekken bij 5b. voorbelasting op mijn aangifte omzetbelasting?

Bij voorbaat hartelijk dank!

aangepast door Mmeijer44
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61499-btw-over-verzendkosten-naar-klant/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
(aangepast)
28 minutes ago, Willen790 said:

Indien Bol voor jou de verzending doet en jouw factureert rekenen ze BTW. Die BTW mag jij terugvragen.

De verzendkosten die jij in rekening brengt en die jouw klanten aan jou betalen is een bedrag dat inclusief de BTW is. Stel je verkoopt een boek voor EUR 20 en de verzending is 6,96 is de totale factuur 26,95, hier zit de BTW al in. Je biedt de producten toch incl BTW aan?

Dus over de 6,95 moet je 1,21% BTW afdragen.

Bedankt voor je uitleg!

Als ik het op mijn eigen webshop verkoop dan is het bedrag inderdaad inclusief 21% BTW en dan reken ik de btw over het totaalbedrag van product+verzendkosten.

Op bol.com worden producten boven de 20 EUR ''gratis'' geleverd aan de klant, dit betekent dat de klant dus geen extra verzendkosten hoeft te betalen. Stel ik verkoop een product op bol.com voor 40 EUR en ik laat het door bol.com LVB verzenden. Dan overhandigt bol.com aan het einde van de maand deze 40 EUR aan mij over minus de totaalsom van bemiddelingsbijdrage+verzendkosten+ pick and pack kosten (voorraadkosten buiten beschouwing gelaten).  

Dus als ik je goed begrijp wordt de verzendkosten voor de belastingdienst geschaard onder de 40 euro en als ik de 21% BTW dat in de 40 EUR ingebakken zit overdraag aan de belastingdienst, dan kan ik gewoon de BTW over de verzendkosten die bol.com rekent gewoon aftrekken bij 5b voorbelasting? 

aangepast door Mmeijer44
  • 0
(aangepast)

Verzenden is voor mij inderdaad niet gratis en is in mijn prijs van 40 EUR verwerkt.

Dus kortgezegd heb ik de BTW over de verzendkosten al betaald als ik 21% over de 40 EUR aan de belastingdienst overdraag (dus ik draag 40/121= 0.33 x 21= 6.94 EUR over aan de belastingdienst).

Verder kan ik de BTW die bol.com rekent over de bemiddelingsbijdrage+verzendkosten+ pick and pack kosten gewoon terugvragen/aftrekken.

Heb ik het goed begrepen?

aangepast door Mmeijer44
  • 0

Goed punt over dat het om verschillende overeenkomsten gaat!

Dan lijkt mij inderdaad dat mijn samenvatting die ik een post eerder gaf klopt.

Toch voelt het niet helemaal zuiver dat naar buiten toe (naar de klanten) het lijkt alsof er geen verzendkosten worden gerekend. In de bol.com algemene voorwaarden staat er ook niks over de verzendkosten bij externe verkopers. 

Ik citeer de belastingdienst:

''De vergoeding voor goederen of diensten die u levert, bestaat over het algemeen uit verschillende onderdelen. Bij belaste goederen of diensten berekent u de btw over het totaalbedrag dat u uw afnemer in rekening brengt. Bij het totaalbedrag horen ook verzendkosten, reiskosten, telefoonkosten, verpakkingskosten (behalve statiegeld) en dergelijke''

In dit geval is het totaalbedrag 40 EUR en hoef ik alleen daarover BTW te betalen. De BTW die bol.com naar mij toe rekent kan ik als voorbelasting aftrekken aangezien het zakelijke kosten zijn.   Denk ik.....

Enorm dank voor je hulp!

• 0

wat je zelf verzend draag je de btw af over de omzet die je gehad hebt.

Bij bol.com moet je ook de btw afdragen over de totale omzet die je via Bol.com gehad hebt (dus NIET enkel over het bedrag welke je uitbetaald gekregen hebt maar over de TOTALE omzet (welke ook op die factuur staat)) die totale omzet is incl de verzendkosten die je in de productprijs doorberekend hebt.

De LVB diensten zoals opslag, verzending, commissie enz zijn kosten die bol.com bij jou in rekening brengt (verrekenen met de omzet die je behaald hebt) en daarover brengt bol.com jou btw in rekening. dit zijn diensten die Bol aan jou geleverd heeft.

Hiervan kan je de btw die bol.com aan jou in rekening gebracht heeft dus weer terugvragen bij de belastingdienst.

dus:

1. btw over omzet in eigen shops afdragen

2. btw over totale omzet bij bol.com afdragen

3. btw over diensten die bol.com bij jou in rekening gebracht heeft terugvragen van belastingdienst

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar