• 0

Leeuw van oranje patent of geen?

Dag allemaal

Zit met mn handen in het haar (stoppels). Ik sta op het punt om mn kledinglijn te laten produceren. Ik werk veel met zelf ontworpen artwork.  Ook maak ik af en toe gebruik van bestaande afbeeldingen. 

1 van mijn vragen die ik heb is of ik de leeuw van oranje mag gebruiken voor mn kleding? Het gaat om de oude leeuw die ook werd gebruikt bij het Nederlands elftal uit 1994. Op de patentenpagina staat dat de nieuwe logo nog wel is beschermd. De oude niet meer.

Vraag 2 

Mag ik een voetballer met oranje shirt en wit broekje afbeelden waar het gezicht is afgeschermd gebruiken? 

Het is een grijs gebied. Knvb wilt niet reageren. Iemand hier verstand van of die wel iemand kent die me een antwoord kan geven??

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
5 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

 

Wat moet ik me er uberhaupt bij voorstellen? Een onthoofd nederlands elftal met een oranje shirt met daarop een plaatje van een leeuw?

 

Copyright-technisch gezien lijkt me dat een kleiner probleem dan de aantrekkelijkheid van die afbeelding 😉

Hahah nee Benm. Als ik in details treed, verraad ik mn hele idee. T zijn een soort maskers waar alleen de ogen zichtbaar zijn. 

 

Link naar reactie
  • 1

Het is ook onmogelijk om exact aan te geven wat wel en niet mag, omdat er een grijs gebied is waar uiteindelijk de rechter een keuze maakt. Als het al voorgelegd wordt aan een rechter, want dat gebeurt ook niet zo vaak. Maar een KNVB zal wel optreden als iemand ernstig inbreuk maakt op hun rechten. Als je geen problemen wil, blijf je uit het grijze gebied rond voetbalrechten. Of je informeert jezelf heel goed bij mensen die daar al ervaring mee hebben.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op ‎3‎-‎8‎-‎2019 om 19:33, Maximus83 zei:

Dank jullie wel voor. Ik weet nu meer dan in t begin. Het klopt wat TwaBla zegt. Grijs gebied. Ik ga er voor zorgen dat alle risicos geminimaliseerd worden. T blijft toch altijd een gok. En hoe moeilijk gaan ze doen over iets dat 30 jaar geleden heeft plaatsgevonden. 

Vaak niet, maar zodra zij er "leed" aan ondervinden kan het alsnog een ingewikkelde kwestie worden.

Zinvoller is om de afdeling communicatie te benaderen zodra je het design af hebt en deze in lage resolutie in te sturen met een duidelijk omschreven verhaal voor het gebruik. Geef ze hierbij aan dat je de productie/ontwikkeling nu staat voor een periode van 6 weken, zodat zij indien gewenst bezwaar kunnen indienen ( Geef hierbij duidelijk aan dat je na deze 6 weken door gaat met productie en hun stilzwijgen als instemmend ziet).

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, whoeier zei:

Zinvoller is om de afdeling communicatie te benaderen zodra je het design af hebt...

 

Heb je daar ervaring mee? Of is het een bedachte truc om instemming te ontlokken? Me dunkt dat de afdeling communicatie dat doorschuift naar de juristen en die behouden alle rechten voor.... 

 

...ben je nog in niemandsland.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, TwaBla zei:

 

Heb je daar ervaring mee? Of is het een bedachte truc om instemming te ontlokken? Me dunkt dat de afdeling communicatie dat doorschuift naar de juristen en die behouden alle rechten voor.... 

 

...ben je nog in niemandsland.



Ja en nee, veelal hebben partijen maar 2 communicatie invalshoeken, 1 is de standaard info@... en de ander is een communicatie afdeling ( voor pers ed. ), door de mail naar de laatste te sturen trigger je vaak de partij om toch actiever te zijn in reageren dan wel door verwijzen naar de juiste ingang.

Juridisch is er verder geen grondslag aan, wel kun je dan aantonen ( gezien poging 1 al gedaan is naar de standaard info@... ) dat je meerdere malen gepoogd hebt de partij te benaderen maar dat er geen response is gekomen, of een verwijzing naar de juiste partij vanuit het bedrijf zelf.

Ps. voor het gebruik van het officiële logo, is dit wel een duidelijk iets ( art. 2.1) https://intranet.knvb.nl/sites/default/files/documents/KNVB Corporate huisstijl - handboek - def - LR.pdf


Zie in dit document ook de laatste alinea.
 

Link naar reactie
  • 0

Gezien Google soms antwoord geeft;
- zo te zien gebruikt de KNVB Merkenbureau Knijff & Partners B.V. voor registratie van hun "Trade Marks" waaronder de leeuw valt zo te zien.

Mocht je dus weten wie bij KNVB evt. toestemming kan/mag verlenen, kun je betreffend bureau eens vragen hoe je in contact kan komen ( niet geschoten is altijd mis..)

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, whoeier zei:



Ja en nee, veelal hebben partijen maar 2 communicatie invalshoeken, 1 is de standaard info@... en de ander is een communicatie afdeling ( voor pers ed. ), door de mail naar de laatste te sturen trigger je vaak de partij om toch actiever te zijn in reageren dan wel door verwijzen naar de juiste ingang.

Juridisch is er verder geen grondslag aan, wel kun je dan aantonen ( gezien poging 1 al gedaan is naar de standaard info@... ) dat je meerdere malen gepoogd hebt de partij te benaderen maar dat er geen response is gekomen, of een verwijzing naar de juiste partij vanuit het bedrijf zelf.

Ps. voor het gebruik van het officiële logo, is dit wel een duidelijk iets ( art. 2.1) https://intranet.knvb.nl/sites/default/files/documents/KNVB Corporate huisstijl - handboek - def - LR.pdf
Zie in dit document ook de laatste alinea.

 

Bedankt. Op de knvb site staat de huidige logo. Als ik hier aan ga tornen dan vraag ik om moeilijkheden. 

De oude leeuw vind ik nergens terug. Heb gelezen dat je die kunt gebruiken mits er geen knvb onder staat. 

 Ik ga f dat merkenbureau checken. Bedankt

Link naar reactie
  • 0

De KNVB heeft een heel arsenaal aan beelden en woorden die al-dan-niet onder het auteursrecht en eventueel zelfs merkrecht vallen. Zoals ik juristen ken, gaan die in geval van de minste twijfel zeker geen toestemming geven aan derden om beelden en woorden te gebruiken. Dus als je zelf al twijfelt, is vragen waarschijnlijk een zinloze exercitie. Mijn inschatting is dat je een antwoord krijgt dat als waarschuwing opgevat kan worden. Dus dan ben je nog verder van huis. Je zal zelf een vent moeten zijn en stevig in je schoenen staan. Of het probleem niet aangaan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, TwaBla zei:

De KNVB heeft een heel arsenaal aan beelden en woorden die al-dan-niet onder het auteursrecht en eventueel zelfs merkrecht vallen. Zoals ik juristen ken, gaan die in geval van de minste twijfel zeker geen toestemming geven aan derden om beelden en woorden te gebruiken. Dus als je zelf al twijfelt, is vragen waarschijnlijk een zinloze exercitie. Mijn inschatting is dat je een antwoord krijgt dat als waarschuwing opgevat kan worden. Dus dan ben je nog verder van huis. Je zal zelf een vent moeten zijn en stevig in je schoenen staan. Of het probleem niet aangaan.

Ik ga een advocaat raadplegen en met hem bespreken hoe ik dit kan aanpakken. Ben dan wel paar honderdeuro kwijt maar dat geeft niet. .

Bedankt voor je reactie

Link naar reactie
  • 0

het logo of embleem heeft een aantal kenmerken:

Zichtbare naam (KNVB)

logo (leeuw)

Kleur (Oranje)

Vorm (wapenschild)

de combinatie van 2 of meer van deze 4 kenmerken zijn beschermd.

 

Sportkleding fabrikanten krijgen een licentie van de KNVB om het KNVB logo in de kleding te verwerken.

Nike is de huidige sponsor van de KNVB en heeft een exclusieve licentie voor het gebruik van het logo

https://www.knvbshop.nl/nike-nederland-vrouwen-thuisshirt-2019-simple/

Hier zijn strikte voorwaarden aan verbonden.

 

Vroeger heeft Adidas ook KNVB shirts gemaakt

https://www.worthpoint.com/worthopedia/1982-adidas-knvb-oranje-netherlands-416494640

Dit was het oude KNVB logo. Is nog steeds beschermt en Adidas mag dit niet meer gebruiken.

 

Over de naam KNVB zal geen misverstand ontstaan, die mag je zonder toestemming van de KNVB nooit gebruiken in reclame doeleinden.

Elke ander onderdeel kan je apart gebruiken. Een onderdeel combineren (leeuw/ Oranje; Leeuw/Wapenschild, Wapenschild/ Oranje) geeft problemen omdat een gelijkenis met het bestaande logo dan te groot is. 

 

Oude logo's blijven vaak actief beschermd. Bijvoorbeeld om bij een jubileum, overzichtstentoonstelling weer exclusief te kunnen gebruiken.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Gelre-Finance zei:

Een onderdeel combineren (leeuw/ Oranje; Leeuw/Wapenschild, Wapenschild/ Oranje) geeft problemen omdat een gelijkenis met het bestaande logo dan te groot is. 

 

Daar denken ze bij de Koninklijke Beroepsorganisatie van Deurwaarders anders over. Er zijn meer clubs en instanties met wapenschilden, oranjes en leeuwen in verschillende combinaties. Daar heeft de KNVB geen monopolie op. 

KBvD.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.